"Podpisaliśmy umowę na dokończenie rozbudowy ponad 6 km DK53 pomiędzy Rozogami a Dąbrowami. Wykonawcą zadania o wartości 21 mln zł jest firma Unibep z Bielska Podlaskiego. Jedynym kryterium oceny ofert była cena" - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wcześniej za rozbudowę drogi odpowiadała firma z Ostrołęki, ale skończyło się skandalem.
Na realizację prac wybrany wykonawca robót będzie miał sześć miesięcy z wyłączeniem okresu zimowego. Inwestycja obejmie dokończenie robót po odstąpieniu od umowy z poprzednim wykonawcą, czyli ostrołęcką Ostradą.
- W październiku 2022 roku odstąpiliśmy od umowy z dotychczasowym wykonawcą, firmą Ostrada z Ostrołęki, ze względu na niewystarczające zaangażowanie i postęp robót, a w ostatnich tygodniach trwania kontraktu całkowite zaprzestanie prowadzenia prac. W trakcie inwestycji wielokrotnie wzywaliśmy wykonawcę do zwiększenia zaangażowania w realizację zadania. Bezskutecznie. Stąd nasza decyzja o odstąpieniu od umowy - poinformowała GDDKiA.
O rozbudowie drogi krajowej nr 53 (odcinek Rozogi-Dąbrowy) i skandalu, jakim się zakończyła, napisaliśmy w artykule "Droga na Mazury przez mękę". Ujawniliśmy wówczas dokumenty, jakie GDDKiA kierowała do ostrołęckiej firmy Ostrada przez cały czas trwania tej inwestycji.
Obecny stan prac. Co trzeba zrobić?
Na odcinkach pomiędzy Rozogami i Dąbrowami oraz w Dąbrowach ułożona została podbudowa bitumiczna, częściowo leży warstwa ścieralna. W Rozogach warstwa podbudowy bitumicznej jest wykonana częściowo, chodniki zrealizowane są w połowie. Obowiązuje ruch wahadłowy.
Przychylając się do wniosku przedsiębiorców i mieszkańców Rozóg, w celu zmniejszenia utrudnień związanych z niedokończoną budową, na odcinku pomiędzy miejscowościami Rozogi i Dąbrowy GDDKiA wprowadziła nową czasową organizację ruchu. Pozwoliła na podniesienie prędkości do 70 km/h (wcześniej obowiązywało 50 km/h), przy zachowaniu wymaganych warunków bezpieczeństwa.
Nowy wykonawca w ramach zadania dokończy rozbudowę drogi krajowej nr 53 na odcinku Rozogi - Dąbrowy. Wykona m.in. nową konstrukcję jezdni o dopuszczalnym nacisku 11,5 t/oś i szerokości 7 m, rozbuduje skrzyżowania, zbuduje chodniki, zatokę autobusową oraz oświetlenie drogowe. Na wykonanie zadania wybrany wykonawca będzie miał 6 miesięcy od daty podpisania umowy. Do tego terminu nie wlicza się okresu zimowego liczonego od 16 grudnia do 15 marca.