eOstroleka.pl
Ostrołęka, O TYM SIĘ MÓWI

Presja ma sens? Fala poparcia dla szprychy kolejowej CPK z Ostrołęki

REKLAMA
zdjecie 480
Łomża i Giżycko popierają szprychę CPK z OstrołękiŁomża i Giżycko popierają szprychę CPK z Ostrołęki
REKLAMA

Kolejne samorządy podpisują petycję do premiera Donalda Tuska i innych ważnych urzędników państwowych, którzy odpowiadają za plany dotyczące linii kolejowej Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko. Inwestycja stanęła pod znakiem zapytania po przejęciu władzy przez nową koalicję rządzącą.

Rezygnacji ze szprychy nr 3 w ramach CPK sprzeciwiają się samorządowcy z woj. mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego. W ostrołęckim Starostwie Powiatowym z inicjatywy wicestarosty Artura Kozłowskiego odbyło się spotkanie, na którym samorządowcy zdecydowali o wystosowaniu petycji do premiera Donalda Tuska, by nie rezygnował z budowy tej szprychy.

Petycję przygotowało Starostwo Powiatowe w Ostrołęce, a skierowana jest do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska, Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka, Ministra Obrony Narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza, Sekretarza Stanu, Pełnomocnika ds. CPK Macieja Laska. Pod petycją podpisała się m.in. burmistrz Giżycka (i 18 innych samorządów).

Giżycko, Łomża...

- Modernizacja i budowa linii kolejowej na trasie Warszawa-Tłuszcz-Wyszków-Ostrołęka- Łomża-Pisz-Giżycko jest bardzo istotna. To dla mieszkańców tej części Polski upragniony koniec udręk związany z komunikacyjnym wykluczeniem, wynikający z wieloletnich zaniedbań w tym zakresie. Daje nadzieję na przyspieszanie rozwoju gospodarczego naszego regionu, hamowanego obecnie przez brak drogowych połączeń zarówno kolejowych, jak i drogowych. Pozwoli także na pełne wykorzystanie potencjału turystycznego. Linia kolejowa do Giżycka jest niezwykle istotna dla bezpieczeństwa narodowego. Trasa przebiega przez tereny, na których znajdują się liczne jednostki wojskowe. W Orzyszu jeden z największych w Polsce poligonów, ale także w Kolnie, w Łomży czy Ostrołęce. Transport kolejowy jest niezbędny do obsługi tych jednostek: przewozu wojska oraz transportu wyposażenia - napisała burmistrz Giżycka Ewa Ostrowska.

W lipcu stanowisko w sprawie linii kolejowej Ostrołęka-Giżycko przyjęło także Miasto Łomża, przez które przebiegać miała linia.

- Z niepokojem przyjąłem wypowiedź premiera RP Donalda Tuska, sugerującą rezygnację z budowy szybkiej kolei z Warszawy przez Łomżę do Giżycka w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Okazuje się, że lata starań mieszkańców i władz samorządowych oraz prac nad przebiegiem trasy i poniesionych w związku z tym kosztów mogą zostać zaprzepaszczone. Nie godząc się na marginalizację ośrodków takich jak Miasto Łomża, zaproponowałem przyjęcie Radzie Miejskiej Łomży stanowiska w sprawie rządowych planów odejścia od realizacji połączenia kolejowego Warszawa – Ostrołęka – Łomża – Giżycko w ramach CPK. Bez właściwego skomunikowania szybką koleją pogłębi się wykluczenie komunikacyjne i gospodarcze regionu łomżyńskiego. Niezawodne połączenie kolejowe wpłynie na niego pozytywnie i da ogromną szansę na skok cywilizacyjny - powiedział prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski.

Czas na powiat ostrołęcki?

Na najbliższej sesji rady powiatu ostrołęckiego stanowisko w sprawie linii - szprychy CPK z Ostrołęki do Giżycka mają przyjąć radni powiatowi.

- Na najbliższy wtorek zaplanowana została sesja rady powiatu podczas której m.in. będziemy debatować nad przyjęciem uchwały/stanowiska w sprawie "rządowych planów rezygnacji z realizacji połączenia kolejowego Warszawa-Ostrołęka-Łomża-Giżycko w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego”. To następstwo zorganizowanego na początku lipca w starostwie powiatowym spotkania na którym kilkunastu samorządowców z trzech województw stanowczo sprzeciwiło się planom odejścia od realizacji fragmentu szprychy kolejowej nr 3 oraz zobowiązało się do dyskutowania nad podobnymi uchwałami - zapowiedział wicestarosta Artur Kozłowski.

Rozgłos w parlamencie

Sprawa zyskuje również duży rozgłos w parlamencie. Z mównicy sejmowej o tę szprychę CPK pytał poseł Marcin Grabowski z Ostrołęki, a interpelację dotyczącą tej konkretnej linii kolejowej złożyli posłowie Konfederacji - Krzysztof Bosak i Michał Wawer.

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
Komentarze po 7 dniach są czyszczone.
Kalendarz imprez
listopad 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
 28  29  30  31  1 dk2 dk3
dk4 dk5 dk6 dk7 dk8 dk9 dk10
dk11 dk12 dk13 dk14 dk15 dk16 dk17
dk18 dk19 dk20 dk21 dk22 dk23 dk24
dk25 dk26 dk27 dk28 dk29 dk30  1
×