Kolejne samorządy podpisują petycję do premiera Donalda Tuska i innych ważnych urzędników państwowych, którzy odpowiadają za plany dotyczące linii kolejowej Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko. Inwestycja stanęła pod znakiem zapytania po przejęciu władzy przez nową koalicję rządzącą.
Rezygnacji ze szprychy nr 3 w ramach CPK sprzeciwiają się samorządowcy z woj. mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego. W ostrołęckim Starostwie Powiatowym z inicjatywy wicestarosty Artura Kozłowskiego odbyło się spotkanie, na którym samorządowcy zdecydowali o wystosowaniu petycji do premiera Donalda Tuska, by nie rezygnował z budowy tej szprychy.
Będzie petycja do premiera Tuska. Samorządowcy walczą o szprychę CPK [ZDJĘCIA]
Z inicjatywy wicestarosty ostrołęckiego Artura Kozłowskiego odbyło się spotkanie samorządowców z trzech województw - mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego - poświęcone rządowym planom…
Petycję przygotowało Starostwo Powiatowe w Ostrołęce, a skierowana jest do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska, Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka, Ministra Obrony Narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza, Sekretarza Stanu, Pełnomocnika ds. CPK Macieja Laska. Pod petycją podpisała się m.in. burmistrz Giżycka (i 18 innych samorządów).
Giżycko, Łomża...
- Modernizacja i budowa linii kolejowej na trasie Warszawa-Tłuszcz-Wyszków-Ostrołęka- Łomża-Pisz-Giżycko jest bardzo istotna. To dla mieszkańców tej części Polski upragniony koniec udręk związany z komunikacyjnym wykluczeniem, wynikający z wieloletnich zaniedbań w tym zakresie. Daje nadzieję na przyspieszanie rozwoju gospodarczego naszego regionu, hamowanego obecnie przez brak drogowych połączeń zarówno kolejowych, jak i drogowych. Pozwoli także na pełne wykorzystanie potencjału turystycznego. Linia kolejowa do Giżycka jest niezwykle istotna dla bezpieczeństwa narodowego. Trasa przebiega przez tereny, na których znajdują się liczne jednostki wojskowe. W Orzyszu jeden z największych w Polsce poligonów, ale także w Kolnie, w Łomży czy Ostrołęce. Transport kolejowy jest niezbędny do obsługi tych jednostek: przewozu wojska oraz transportu wyposażenia - napisała burmistrz Giżycka Ewa Ostrowska.
W lipcu stanowisko w sprawie linii kolejowej Ostrołęka-Giżycko przyjęło także Miasto Łomża, przez które przebiegać miała linia.
- Z niepokojem przyjąłem wypowiedź premiera RP Donalda Tuska, sugerującą rezygnację z budowy szybkiej kolei z Warszawy przez Łomżę do Giżycka w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Okazuje się, że lata starań mieszkańców i władz samorządowych oraz prac nad przebiegiem trasy i poniesionych w związku z tym kosztów mogą zostać zaprzepaszczone. Nie godząc się na marginalizację ośrodków takich jak Miasto Łomża, zaproponowałem przyjęcie Radzie Miejskiej Łomży stanowiska w sprawie rządowych planów odejścia od realizacji połączenia kolejowego Warszawa – Ostrołęka – Łomża – Giżycko w ramach CPK. Bez właściwego skomunikowania szybką koleją pogłębi się wykluczenie komunikacyjne i gospodarcze regionu łomżyńskiego. Niezawodne połączenie kolejowe wpłynie na niego pozytywnie i da ogromną szansę na skok cywilizacyjny - powiedział prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski.
Czas na powiat ostrołęcki?
Na najbliższej sesji rady powiatu ostrołęckiego stanowisko w sprawie linii - szprychy CPK z Ostrołęki do Giżycka mają przyjąć radni powiatowi.
- Na najbliższy wtorek zaplanowana została sesja rady powiatu podczas której m.in. będziemy debatować nad przyjęciem uchwały/stanowiska w sprawie "rządowych planów rezygnacji z realizacji połączenia kolejowego Warszawa-Ostrołęka-Łomża-Giżycko w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego”. To następstwo zorganizowanego na początku lipca w starostwie powiatowym spotkania na którym kilkunastu samorządowców z trzech województw stanowczo sprzeciwiło się planom odejścia od realizacji fragmentu szprychy kolejowej nr 3 oraz zobowiązało się do dyskutowania nad podobnymi uchwałami - zapowiedział wicestarosta Artur Kozłowski.
Rozgłos w parlamencie
Sprawa zyskuje również duży rozgłos w parlamencie. Z mównicy sejmowej o tę szprychę CPK pytał poseł Marcin Grabowski z Ostrołęki, a interpelację dotyczącą tej konkretnej linii kolejowej złożyli posłowie Konfederacji - Krzysztof Bosak i Michał Wawer.