Dwaj posłowie Konfederacji wystąpili do ministra infrastruktury z pytaniem o linię kolejową Ostrołęka-Pisz-Giżycko, która miała być jedną ze szprych do Centralnego Portu Komunikacyjnego. W planach nowego rządu tej inwestycji - przynajmniej do tej pory - nie ma. Dlatego posłowie biją na alarm i wskazują, że to niezwykle ważna sprawa.
Trzecia szprycha CPK miała połączyć miasta Giżycko, Pisz i biec przez Łomżę do Ostrołęki, a dalej do Warszawy i CPK. Niedawno ta inwestycja stanęła pod znakiem zapytania, gdyż premier Donald Tusk poinformował, że rząd rezygnuje z koncepcji budowy linii kolejowych do CPK. Poinformowano natomiast o tzw. koncepcji "Y", czyli linia kolei dużych prędkości, łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia. W dodatku Ostrołęki nie ma na mapie pospiesznych czy ekspresowych linii w Horyzontalnym Rozkładzie Jazdy.
O tym, że linia kolejowa Ostrołęka-Pisz-Giżycko jest niezwykle potrzebna, głośno mówią samorządowcy z woj. mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego. W ostatnim czasie w Sejmie w tej sprawie występował też poseł Marcin Grabowski, aktywnie udziela się również w niej inny ostrołęcki polityk opozycji - Arkadiusz Czartoryski. Do parlamentarzystów z naszego regionu dołączyli też posłowie Konfederacji.
- Podczas konferencji prasowej Donalda Tuska w dniu 26 czerwca 2024 roku, a także na opublikowanych później infografikach, zwrócono uwagę na brak uwzględnienia w planach infrastruktury kolejowej nitki Ostrołęka-Pisz-Giżycko. Jest to kwestia niezwykle istotna zarówno z punktu widzenia gospodarczego, jak i strategicznego. Połączenie kolejowe Ostrołęka-Pisz-Giżycko ma kluczowe znaczenie dla regionu, który ze względu na swoje położenie geograficzne ma ogromny potencjał do rozwoju turystyki, przemysłu oraz handlu. Brak odpowiedniej infrastruktury transportowej ogranicza tę możliwość i zmniejsza konkurencyjność na rynku krajowym i międzynarodowym - napisali posłowie Konfederacji, Krzysztof Bosak i Michał Wawer, w interpelacji do ministra infrastruktury.
Politycy dodają:
W kontekście trwającej wojny na Ukrainie oraz zagrożenia ze strony Federacji Rosyjskiej infrastruktura transportowa w północno-wschodniej Polsce nabiera również strategicznego znaczenia. Sprawne i szybkie połączenia kolejowe mogą odegrać kluczową rolę w sytuacjach kryzysowych, zapewniając efektywną logistykę oraz wsparcie dla działań obronnych i humanitarnych.
Przedstawiciele Konfederacji zadali też konkretne pytania:
- Czy w planach infrastruktury kolejowej związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego uwzględniona jest linia kolejowa Ostrołęka-Pisz-Giżycko?
- Jeśli tak, to na jakim etapie znajduje się planowanie i realizacja tego połączenia?
- Jeśli nie, to czy Ministerstwo Infrastruktury rozważa uwzględnienie tej linii w przyszłych planach rozwoju infrastruktury kolejowej, biorąc pod uwagę jej znaczenie gospodarcze i strategiczne dla regionu oraz całego kraju?
Na tę interpelację nie ma jeszcze odpowiedzi ministra. Do sprawy wrócimy.