eOstroleka.pl
Ostrołęka, O TYM SIĘ MÓWI

Posłowie Konfederacji piszą do ministra ws. linii kolejowej z Ostrołęki. "Ma kluczowe znaczenie"

REKLAMA
zdjecie 4998
zdjecie 4998
Krzysztof Bosak i Michał WawerKrzysztof Bosak i Michał Wawer
REKLAMA
zdjecie 4998

Dwaj posłowie Konfederacji wystąpili do ministra infrastruktury z pytaniem o linię kolejową Ostrołęka-Pisz-Giżycko, która miała być jedną ze szprych do Centralnego Portu Komunikacyjnego. W planach nowego rządu tej inwestycji - przynajmniej do tej pory - nie ma. Dlatego posłowie biją na alarm i wskazują, że to niezwykle ważna sprawa.

Trzecia szprycha CPK miała połączyć miasta Giżycko, Pisz i biec przez Łomżę do Ostrołęki, a dalej do Warszawy i CPK. Niedawno ta inwestycja stanęła pod znakiem zapytania, gdyż premier Donald Tusk poinformował, że rząd rezygnuje z koncepcji budowy linii kolejowych do CPK. Poinformowano natomiast o tzw. koncepcji "Y", czyli linia kolei dużych prędkości, łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia. W dodatku Ostrołęki nie ma na mapie pospiesznych czy ekspresowych linii w Horyzontalnym Rozkładzie Jazdy.

O tym, że linia kolejowa Ostrołęka-Pisz-Giżycko jest niezwykle potrzebna, głośno mówią samorządowcy z woj. mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego. W ostatnim czasie w Sejmie w tej sprawie występował też poseł Marcin Grabowski, aktywnie udziela się również w niej inny ostrołęcki polityk opozycji - Arkadiusz Czartoryski. Do parlamentarzystów z naszego regionu dołączyli też posłowie Konfederacji.

- Podczas konferencji prasowej Donalda Tuska w dniu 26 czerwca 2024 roku, a także na opublikowanych później infografikach, zwrócono uwagę na brak uwzględnienia w planach infrastruktury kolejowej nitki Ostrołęka-Pisz-Giżycko. Jest to kwestia niezwykle istotna zarówno z punktu widzenia gospodarczego, jak i strategicznego. Połączenie kolejowe Ostrołęka-Pisz-Giżycko ma kluczowe znaczenie dla regionu, który ze względu na swoje położenie geograficzne ma ogromny potencjał do rozwoju turystyki, przemysłu oraz handlu. Brak odpowiedniej infrastruktury transportowej ogranicza tę możliwość i zmniejsza konkurencyjność na rynku krajowym i międzynarodowym - napisali posłowie Konfederacji, Krzysztof Bosak i Michał Wawer, w interpelacji do ministra infrastruktury.

Politycy dodają:

W kontekście trwającej wojny na Ukrainie oraz zagrożenia ze strony Federacji Rosyjskiej infrastruktura transportowa w północno-wschodniej Polsce nabiera również strategicznego znaczenia. Sprawne i szybkie połączenia kolejowe mogą odegrać kluczową rolę w sytuacjach kryzysowych, zapewniając efektywną logistykę oraz wsparcie dla działań obronnych i humanitarnych.

Przedstawiciele Konfederacji zadali też konkretne pytania:

  • Czy w planach infrastruktury kolejowej związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego uwzględniona jest linia kolejowa Ostrołęka-Pisz-Giżycko?
  • Jeśli tak, to na jakim etapie znajduje się planowanie i realizacja tego połączenia?
  • Jeśli nie, to czy Ministerstwo Infrastruktury rozważa uwzględnienie tej linii w przyszłych planach rozwoju infrastruktury kolejowej, biorąc pod uwagę jej znaczenie gospodarcze i strategiczne dla regionu oraz całego kraju?

Na tę interpelację nie ma jeszcze odpowiedzi ministra. Do sprawy wrócimy.

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
Komentarze po 7 dniach są czyszczone.
Kalendarz imprez
wrzesień 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
 26  27  28  29  30  31 dk1
dk2 dk3 dk4 dk5 dk6 dk7 dk8
dk9 dk10 dk11 dk12 dk13 dk14 dk15
 16  17  18  19  20  21 dk22
dk23  24  25  26 dk27 dk28 dk29
dk30  1  2  3  4  5  6
×