PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego umowę o dofinansowanie dla etapu I prac projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 35 na odcinku Ostrołęka-Chorzele". W połowie 2023 r., po 22 latach pociągi wrócą na szlak między Ostrołęką a Chorzelami. "Trasa poprawi warunki komunikacji i zwiększy potencjał gospodarczy i atrakcyjność regionu" - wskazuje PKP PLK.
Zgodnie z postanowieniami zawartej Umowy o Dofinansowanie dla projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 35 na odcinku Ostrołęka-Chorzele", dofinansowanie etapu I prac wynosi ponad 192 mln zł netto, co stanowi ok. 80 proc. wartości inwestycji na tym etapie. Projekt zostanie sfinansowany ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – 2020.
Na całym blisko 60 kilometrowym odcinku modernizowanej linii Ostrołęka-Chorzele PLK S.A. przygotowały nowy tor. Zrobione są już perony na stacji Ostrołęka, Grabowo, Jastrząbka, Chorzele oraz przystankach Nowa Wieś, Zabiele Wielkie, Parciaki, Olszewka i Raszujka. W nowo wybudowanym lokalnym centrum sterowania w Ostrołęce montowane są nowe komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wybudowany jest 245-metrowy most kolejowy nad Narwią.
Prace pomiędzy Ostrołęką a Chorzelami zaplanowano do połowy 2023 roku. Ostatni pociąg na tej linii pojechał w czerwcu 2001 roku. Średnia prędkość na linii wynosiła 35 km/h, a podróż zajmowała około 1 godziny i 40 minut. Po zakończeniu modernizacji, linia będzie dostosowana do prędkości 120 km/h (80 km/h dla pociągów towarowych). Czas przejazdu z Ostrołęki do Chorzeli przewidywany jest na około 50 minut dla pociągów regionalnych.
- Inwestycja obejmuje modernizację ponad 57 km linii kolejowej nr 35 na odcinku Ostrołęka – Chorzele. Fundusze europejskie zostaną przeznaczone m.in. na wymianę nawierzchni torowej, przebudowę układów torowych stacji, dostosowanie peronów do osób o ograniczonej możliwości poruszania się, odnowienie kładki dla pieszych, przebudowę i budowę niezbędnej infrastruktury kolejowej czy instalację urządzeń do sterowania ruchem kolejowym. Po zrealizowaniu inwestycji będą uruchomione nowe połączenia, a pociągi pasażerskie i towarowe zwiększą swoją prędkość. W efekcie skróci się czas przejazdów - wskazuje Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.
Całkowita wartość projektu "Modernizacja linii kolejowej nr 35 na odcinku Ostrołęka – Chorzele" wynosi 426 810 000,00 zł. Dofinansowanie z UE dla PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyniosło 192 919 959,16 zł.