„Ankieta satysfakcji pacjenta” prowadzona przez ostrołęcki szpital wywołała lawinę pytań i wątpliwości. Po co jest prowadzona? Komu służyć mają wyniki? Czy jest obowiązkowa i anonimowa? I najważniejsze – czy personel wpływa na zmianę niewygodnych odpowiedzi? Takie sygnały otrzymaliśmy od naszych Czytelników. O wyjaśnienia w tej sprawie poprosiliśmy dyrekcję szpitala.
Ankiety satysfakcji pacjenta prowadzi wiele placówek – służyć one mają m.in. ocenie pracy personelu, właściwej opieki medycznej lub – jak w przypadku Mazowieckiego Szpitala Specjalistycznego im. dr Józefa Psarskiego w Ostrołęce - zebrania uwag na temat funkcjonowania różnych obszarów szpitala z których korzysta pacjent.
Ankietę otrzymują pacjenci hospitalizowani na szpitalnych oddziałach, a dodatkowo jej elektroniczna forma była też dostępna on-line. Obecnie, po zmianie szaty graficznej szpitalnej strony internetowej, zakładka, w której powinna się ankieta, jest pusta.
Na przestrzeni ostatnich kilku tygodni otrzymaliśmy od naszych Czytelników kilka sygnałów o wątpliwościach co do rzetelności danych przekazywanych w ankietach.
„Ankietę pomagają wypełnić pracownicy szpitala. W przypadkach, gdy pacjent zakreśli niewłaściwą, a raczej niewygodną dla szpitala odpowiedź, jest ona poprawiana, tak by była satysfakcjonująca.” - mówi anonimowo jeden z pacjentów.
O wyjaśnienie wątpliwości i szczegółowe informacje na temat kontrowersyjnej ankiety, a właściwie sposobu jej prowadzenia, zapytaliśmy dyrekcję szpitala. Odpowiedzi udzielił nam dyrektor, Paweł Natkowski.
„Ankieta prowadzona jest wśród pacjentów w celu zebrania uwag na temat funkcjonowania różnych obszarów szpitala, z których korzysta pacjent. Wyniki ankiety ocenia Komisja Akredytacyjna, która przyznaje w imieniu Ministra Zdrowia, Certyfikat Jakości w Ochronie Zdrowia. Wyniki ankiety służą także Dyrekcji Szpitala w celu wprowadzania programów poprawy.
Wyniki ankiet opracowywane są corocznie i trafiają do kierownictwa oddziałów i pracowników za pośrednictwem Intranetu.
Ankieta jest przeprowadzana jeden raz w roku przed jeden miesiąc.
Wypełnienie ankiety jest dobrowolne ale możliwość wzięcia udziału w badaniu mają wszyscy pacjenci w trakcie trwania badania. Zazwyczaj wydaje się ankietę do wypełnienia w dniu kończącym pobyt w oddziale, dlatego aby objąć oceną całość pobytu.
Ankiety są w pełni anonimowe, wrzucane do przygotowanych zamykanych pojemników (urn) i wyjmowane po zakończeniu badania. Takie postępowanie zapewnia pacjentom swobodniejszą ocenę niezależnie od tego, czy wypowiedzą się źle czy dobrze na temat oddziału czy personel. Ze względu na różny stan medyczny pacjenta (np. słaby wzrok, czy inna trudność w wypełnieniu ankiety) pomoc w jej wypełnieniu jest czasami nieodzowna i pomagają czasami pracownicy lub bliscy pacjenta. Dotychczas nie dotarły do Dyrekcji Szpitala informacje o poprawianiu ankiet przez personel.”
Paweł Natkowski, dyrektor Mazowieckiego Szpitala Specjalistycznego im. dr Józefa Psarskiego w Ostrołęce.