eOstroleka.pl
Region, NA SYGNALE

Wakacyjna pułapka: Mężczyzna stracił 12 tys. zł na fałszywej rezerwacji

REKLAMA
zdjecie 608
REKLAMA

Wakacje marzeń błyskawicznie zmieniły się w koszmar. Mieszkaniec powiatu wyszkowskiego stracił mnóstwo kasy. Padł ofiarą bezwzględnego oszusta.

To miały być wymarzone wakacje. Oferta na wynajem domu w turystycznej miejscowości wyglądała zachęcająco, nie wzbudzała żadnych podejrzeń. Zainteresowany ofertą mieszkaniec powiatu wyszkowskiego wpłacił kwotę należną za wynajem - 12 tysięcy złotych - i w wyznaczonym dniu pojawił się na miejscu. Wtedy to wakacyjny wypoczynek zamienił się w koszmar.

Na miejscu okazało się, że dom który mężczyzna wynajął istnieje, ale jego właściciel nie zamieszczał ogłoszenia wynajmu.

- informuje mł. asp. Wioleta Szymanik, rzecznik prasowy KPP w Wyszkowie.

Zjawisko oszustwa „ na kwaterę” szczególnie często występuje w okresie wakacyjnym. Planując wakacyjny wypoczynek lub weekendowy wypad w nieznane, łatwo stracić czujność. W pierwszej kolejności zwracamy uwagę na cenę zapominając o sprawdzeniu wybranego obiektu noclegowego. „Zarezerwuj dziś”, „okazja”, „super oferta”- to właśnie takie slogany przyciągają naszą uwagę.Gdy wybierzemy już konkretny obiekt zweryfikujmy jego realne istnienie.

Zdarza się, że na znanych platformach rezerwacyjnych możemy znaleźć oferty w bardzo korzystnej cenie, które nie mają jeszcze opinii. Na takie oferty musimy szczególnie uważać. To właśnie w taki sposób oszuści najczęściej żerują na turystów. W rzeczywistości, jeśli dana oferta nie jest jeszcze sprawdzona, może okazać się fałszywa. Jeśli pod daną ofertą pojawiły się opinie, zapoznajmy się przede wszystkim z tymi negatywnymi.

Naszą czujność powinna wyostrzyć prośba płatności poza platformą np. pod pretekstem tańszej oferty - jeśli "właściciel" prosi Cię o zapłacenie za zakwaterowanie za pośrednictwem innego linku lub aplikacji, prawdopodobnie jest to oszustwo.

Znane portale oferują możliwość skomunikowania się z właścicielem danego noclegu. Jeśli ktoś kontaktuje się z Tobą tylko za pośrednictwem komunikatora lub wiadomości e-mail, powinna zapalić nam się czerwona lampka. Sprawdzajmy zgodność numeru kierunkowego w przypadku kontaktu telefonicznego (np. Chorwacja +385).

Pamiętajmy, że zawsze możemy poprosić właściciela o przesłanie nam dodatkowych zdjęć lub zorganizowanie wideo-oprowadzania po lokalu.

Zaniepokoić nas powinien też ponaglający język, błędy ortograficzne i gramatyczne w wiadomości, czy podejrzane adresy mailowe np. obok nazwy domeny znajdują się dodatkowe słowa np. support lub jakiekolwiek cyfry.

Co zrobić aby nie dać się oszukać:

  • zarezerwujmy wakacje czy pobyt u renomowanego agenta lub w sprawdzonym biurze podróży,
  • starajmy się korzystać z oficjalnych stron hoteli, pensjonatów itp. lub portali skupiających zweryfikowanych ogłoszeniodawców,
  • decydując się na konkretną lokalizację, sprawdźmy, czy dom wakacyjny, apartament lub pensjonat faktycznie istnieje,
  • sprawdźmy, czy istnieje podany w ofercie adres, ponieważ zdarza się, że ogłoszenie dotyczy ulicy, bądź adresu, którego nie ma,
  • nie sugerujmy się wyłącznie opiniami zadowolonych klientów dostępnymi na stronie internetowej obiektu - w przypadku oszustwa są one spreparowane,
  • sprawdźmy, czy strona internetowa zawiera pełne dane kontaktowe, numer telefonu stacjonarnego, adres pocztowy i wszelkie inne informacje, które ułatwiłyby nam kontakt, gdyby coś poszło nie tak,
  • jeżeli w ogłoszeniu podano bardzo mało informacji np. tylko numer telefonu komórkowego, to już powinno wzbudzić naszą czujność, pamiętajmy, im ogłoszenie bardziej „anonimowe”, tym bardziej podejrzane,
  • poprośmy o dodatkowe zdjęcia i zadajmy dodatkowe pytania dotyczące rezerwacji, pokoju, połączenia Wi-Fi, lokalizacji i przyległego obszaru,
  • sprawdźmy, czy strona internetowa oferuje regulamin, zasady zwrotu pieniędzy i politykę prywatności,
  • zachowajmy szczególną ostrożność, jeśli zostaniemy poproszeni o dokonanie płatności przelewem bankowym lub gotówką; zawsze płaćmy kartą, aby zakup był chroniony, lub skorzystajmy z bezpiecznej strony płatniczej,
  • zwróćmy szczególną uwagę na nazwę i domenę witryny, nawet niewielkie zmiany w nazwie lub domenie przypominającej znaną firmę mogą skierować Cię do zupełnie innej,
  • przejrzyjmy swoje dane osobowe, daty oraz dane zakupionego noclegu, upewnijmy się, że otrzymaliśmy niezbędne dokumenty dokonanej rezerwacji,
  • nie działajmy pod presją czasu – pośpiech nie sprzyja zachowaniu ostrożności,
  • zachowujmy całą dokumentację związaną z transakcją, przelewy, e-maile, zarówno te, które wysyłaliśmy, jak i te, które otrzymaliśmy.

Co zrobić jeśli okaże się, że padliśmy ofiarą oszustwa „ na kwaterę”? Wraz z zachowaną dokumentacją rezerwacji, korespondencją, fakturą lub fikcyjną umową wynajmu należy jak najszybciej udać się do najbliższej jednostki policji i zgłosić podejrzenie popełnienia przestępstwa.

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
Komentarze po 7 dniach są czyszczone.
Kalendarz imprez
listopad 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
 28  29  30  31  1 dk2 dk3
dk4 dk5 dk6 dk7 dk8 dk9 dk10
dk11 dk12 dk13 dk14 dk15 dk16 dk17
dk18 dk19 dk20 dk21 dk22 dk23 dk24
dk25 dk26 dk27 dk28 dk29 dk30  1
×