EN57 o numerze 038 jest najstarszym czynnym pojazdem kolejowym tej serii w Polsce. Kolejarze nazywają ją „Babcią” - a pasażerowie wielokrotnie mogli podróżować tym składem między Tłuszczem a Ostrołęką. Wkrótce legendarny pojazd przejdzie solidną modernizację.
Przywrócenie pierwotnego malowania czy wymiana wózków - to prace, które zaplanowano w EN 57 należącym do Kolei Mazowieckich. Najstarszy pociąg tego typu w Polsce większość służby spędził na południu Polski. Swoją karierę EN-ka rozpoczęła w Lokomotywowni Głównej Kraków Prokocim.
- W 1991 r. zasiliła park taborowy Lokomotywowni Pozaklasowej Tarnów. Osiem lat później została przekazana do Zakładu Taboru w Nowym Sączu i tam była eksploatowana do 2001 r. To nie koniec jej kolejowej tułaczki. Następnym krokiem w karierze były PKP ,,Przewozy Regionalne” i Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych, Sekcja Utrzymania Taboru Trakcyjnego Sucha Beskidzka - wymieniają Koleje Mazowieckie. W 2003 roku pociąg trafił na Mazowsze.
W ostatnich latach EN 57-038 często gościł w Ostrołęce, jeździł między naszym miastem a Tłuszczem. Jeszcze w ubiegłym roku zapowiadano, że po remoncie wróci do eksploatacji. Kto wie, może w przyszłości będzie wykorzystywany w ramach przejazdów retro?
Na razie czas na modernizację, która ma kosztować blisko 100 tys. zł. Wykona ją ZNTK Mińsk Mazowiecki SA. A później... czekamy na "Babcię" w Ostrołęce.