Regionalna Izba Obrachunkowa podjęła uchwałę w sprawie wskazania naruszenia prawa w jednej z uchwał rady miasta Ostrołęki. Sprawa dotyczy projektu przyjętego przez ostrołęckich radnych w czerwcu br., dotyczącego dotacji celowej dla stowarzyszeń ogrodowych prowadzących rodzinne ogrody działkowe na terenie miasta.
RIO wskazała, że uchwała została "wydana z naruszeniem prawa tj. art 221 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych".
Art. 221. [Dotacje celowe na cele publiczne dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych]
1. Podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań.
2. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a jeżeli dotyczy ono innych zadań niż określone w tej ustawie - na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem, o którym mowa w ust. 1.
3. Umowa, o której mowa w ust. 2, powinna określać:
1) szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki dotacja została przyznana, i termin jego wykonania;
2) wysokość dotacji udzielanej podmiotowi wykonującemu zadanie i tryb płatności;
3) termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego;
4) tryb kontroli wykonywania zadania;
5) termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji;
6) termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji, nie dłuższy niż terminy zwrotu dotacji określone w niniejszym dziale.
4. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia.
RIO zwróciła uwagę na fragment uchwały, w którym zapisano, że "o otwartym naborze wniosków na udzielenie dotacji celowej dla stowarzyszeń ogrodowych oraz o terminie składania tych wniosków, a także o wysokości zabezpieczonej na ten cel kwoty w budżecie Miasta Ostrołęki, ogłasza się w sposób zwyczajowo przyjęty, nie później niż 7 dni przed planowanym przyjmowaniem wniosków".
Kolegium Izby zwraca uwagę, że Rada Miasta Ostrołęki nieustaliła - w badanej uchwale - terminu złożenia wniosku o przyznanie dotacji i tym samym scedowała tę czynność na organ wykonawczy. W ocenie Kolegium Izby, wyznaczenie terminu składania wniosków o przyznanie dotacji należy przyporządkować do trybu postępowania o udzielenie dotacji, co oznacza, że określenie tego terminu należy do kompetencji organu stanowiącego (...) Zdaniem Kolegium Izby, brak określenia terminu składania wniosków o przyznanie dotacji narusza art. 221 ust. 4 ustawy o finansach publicznych, stąd też Rada Miasta Ostrołęki powinna uzupełnić badaną uchwałę o powyższe regulacje
- napisano w uzasadnieniu.
RIO stwierdziła, że to przypadek nieistotnego naruszenia prawa w uchwale, co oznacza, że nie stwierdzono jej nieważności, ale ograniczono się do wskazania naruszenia.