eOstroleka.pl
Ostrołęka,

Renowacja zabytkowej „ciuchci” na finiszu [ZDJĘCIA]

REKLAMA
 Zakończył się kolejny etap prac polegających na odrestaurowaniu wyprodukowanego w latach 50-tych ubiegłego stulecia parowozu, fot. eOstrołęka.pl Zakończył się kolejny etap prac polegających na odrestaurowaniu wyprodukowanego w latach 50-tych ubiegłego stulecia parowozu, fot. eOstrołęka.pl
REKLAMA

Jeszcze tylko ostateczne malowanie i zabytkowa lokomotywa PX-48 stojąca w parku przy dworcu PKP będzie jak nowa. Zakończył się kolejny etap prac polegających na odrestaurowaniu wyprodukowanego w latach 50-tych ubiegłego stulecia parowozu.

- W lokomotywie, którą nieodpłatnie otrzymaliśmy z warszawskiego Muzeum Kolejnictwa uzupełniliśmy wszystkie brakujące elementy, czyli fragmenty podłogi i szyby oraz lampy. Zostały także usunięte wszystkie ogniska rdzy, a wycięte fragmenty zastąpiliśmy nowymi kawałkami blachy. Całość została wypiaskowana. Wszelkie działania związane z odrestaurowaniem parowozu prowadzone są w ścisłym porozumieniu i po konsultacjach z konserwatorem zabytków, pod opieką którego ten niezwykły pojazd się znajduje. Nie moglibyśmy tego wszystkiego dokonać bez nieocenionej pomocy podopiecznych Centrum Kształcenia Praktycznego i Stanisława Grzyba oraz uczniów Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 i dyrektora Tadeusza Olszewskiego. Uczniowie pracujący przy tej lokomotywie mieli niebywałą okazję zapoznania się z historią jej budowy oraz przyjrzenia się z bliska konstrukcji. Z całą pewnością była to dla nich prawdziwa lekcja historii, którą na długo zapamiętają – powiedział nam wiceprzewodniczący Rady Miasta, Jerzy Grabowski, jeden z inicjatorów i koordynatorów działań związanych z sprowadzeniem do Ostrołęki i odrestaurowaniem zabytkowego parowozu.

W ramach prac zagospodarowany także zostanie teren wokół lokomotywy. W jego pobliżu stanie m.in. obelisk upamiętniający kolejarzy poległych w walkach o wolność i niepodległość Polski. Projekt zagospodarowania tej części skweru przy dworcu PKP wykonuje nieodpłatnie Zenon Kowalczyk, kierownik Galerii Ostrołęka.

Lokomotywa PX48 to parowóz przeznaczony do pracy na liniach wąskotorowych. Dla potrzeb PKP wyprodukowano 101 tych maszyn. Zapas 4 t węgla i 6 m³ wody umożliwiał prowadzenie składu o masie 300 t na trasie długości 65 km, bez potrzeby uzupełniania paliwa. Obecnie zachowało się kilkanaście sprawnych egzemplarzy tej lokomotywy.

Sprowadzona do Ostrołęki lokomotywa stanęła na skwerze przy dworcu PKP naprzeciwko obelisku upamiętniającego pomordowanych przez w czasach II Wojny Światowej i późniejsze władze komunistyczne.

REKLAMA
Kalendarz imprez
kwiecień 2025
PnWtŚrCzPtSoNd
 31 dk1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6
dk7 dk8 dk9 dk10 dk11 dk12 dk13
 14  15 dk16  17  18  19  20
 21  22 dk23  24  25 dk26 dk27
 28  29 dk30  1  2  3  4

Szanowny internauto,

prosimy o zapoznanie się z treścią i wyrażenie zgody:

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach analizy moich zachowań w niniejszym Serwisie moich danych osobowych, zapisywanych w tych plikach, pozostawianych przeze mnie w ramach korzystania z Serwisu przez JML Sp. z o.o., z siedzibą w Ostrołęce przy ul. Nasypowa 7 oraz jego Zaufanych partnerów. Więcej informacji związanych z przetwarzaniem danych osobowych znajdą Państwo w naszej Polityce Prywatności. Zgoda na przetwarzanie danych w ww. celu może być w każdej chwili cofnięta poprzez link umieszczony w Polityce Prywatności.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych zawartych w plikach cookie w ww. celu, jest zgoda użytkownika na przetwarzanie danych osobowych wyrażona poprzez zaznaczanie powyższego okienka (art. 6 ust. 1 lit. a pltk).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce Prywatności.

×