Po długich negocjacjach i staraniach wielu osób, miłośników kolei zabytkowa, lokomotywa z połowy ubiegłego wieku trafiła do Ostrołęki. Stanęła na skwerze przy dworcu PKP.
Pojazd trafił do Ostrołęki dzięki długoletnim staraniom m.in. miejskiego radnego, Jerzego Grabowskiego, na co dzień pracownika kolei oraz jak sam przyznaje wielkiego pasjonata wszelkiego rodzaju pojazdów szynowych i wszystkiego co z nimi związane. Zabytkowa lokomotywa PX-48 została nieodpłatnie przekazana samorządowi Ostrołęki z zasobów Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Parowóz od wielu lat stał nieużywany w Mławie, skąd też dziś został przetransportowany na skwer przy dworcu PKP.
- Po przeszło dwuletnich staraniach udało nam się pozyskać ten wyjątkowy eksponat lokomotywy wąskotorowej. Otrzymaliśmy ją nieodpłatnie od Muzeum Kolejnictwa z Warszawy. Dzięki wolontariuszom i pasjonatom kolei z Ostrołęki i okolic, m.in. zrzeszonych w Towarzystwie Dróg Żelaznych lokomotywa zostanie odrestaurowana i doprowadzona do stanu jak najbliższego z czasów jej świetności. Całe przedsięwzięcie możliwe będzie dzięki sponsorom i bezpłatnej pracy wolontariuszy. Będzie to niezwykła atrakcja tak dla osiedla Stacja jak i Ostrołęki – powiedział nam radny Jerzy Grabowski.
Lokomotywa PX48 to parowóz przeznaczony do pracy na liniach wąskotorowych. Dla potrzeb PKP wyprodukowano 101 tych maszyn. Zapas 4 t węgla i 6 m³ wody umożliwiał prowadzenie składu o masie 300 t na trasie długości 65 km, bez potrzeby uzupełniania paliwa. Obecnie zachowało się kilkanaście sprawnych egzemplarzy tej lokomotywy.
Sprowadzona do Ostrołęki lokomotywa stanęła na skwerze przy dworcu PKP naprzeciwko obelisku upamiętniającego pomordowanych przez w czasach II Wojny Światowej i późniejsze władze komunistyczne.
Zabytkowa lokomotywa parowa jest już w Ostrołęce [ZDJĘCIA]
Zobacz również
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |