Zabytkowa, wąskotorowa lokomotywa sprowadzona kilka dni temu do Ostrołęki dzięki staraniom miłośników kolei stanęła na torach na skwerze przy dworcu PKP. Kolejnym przystankiem w drodze do świetności będą prace konserwacyjne przywracające leciwej „ciuchci” dawny blask.
Pochodząca z lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku wąskotorowa, parowa lokomotywa PX48 trafiła do Ostrołęki w miniony piątek. Została przewieziona na skwer przy dworcu PKP z Mławy, gdzie spędziła ostatnie kilkanaście lat. Lokomotywa należała do eksponatów warszawskiego Muzeum Kolejnictwa. Została nieodpłatnie przekazana samorządowi Ostrołęki, dzięki wieloletnim staraniom miejskiego radnego a prywatnie kolejarza, Jerzego Grabowskiego.
- Negocjacje i rozmowy na temat przekazania zabytkowej lokomotywy trwały bardzo długo. Udało się je jednak z sukcesem doprowadzić do końca. Teraz przed nami kolejne, równie trudne zadanie. Chcemy, wspólnie z wieloma ochotnikami i wolontariuszami działającymi przy Towarzystwie Dróg Żelaznych doprowadzić parowóz do stanu jak najbliższego temu w jakim wyjechał z fabryki. Liczymy na wsparcie chętnych i hojnych sponsorów – powiedział nam Jerzy Grabowski.
Lokomotywa PX48 to parowóz przeznaczony do pracy na liniach wąskotorowych. Dla potrzeb PKP wyprodukowano 101 tych maszyn. Zapas 4 t węgla i 6 m³ wody umożliwiał prowadzenie składu o masie 300 t na trasie długości 65 km, bez potrzeby uzupełniania paliwa. Obecnie zachowało się kilkanaście sprawnych egzemplarzy tej lokomotywy.
Sprowadzona do Ostrołęki lokomotywa stanęła na skwerze przy dworcu PKP naprzeciwko obelisku upamiętniającego pomordowanych przez w czasach II Wojny Światowej i późniejsze władze komunistyczne.
Zabytkowa lokomotywa spoczęła na torach
Zobacz również
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |