Mieszkańcy Ostrołęki są zniecierpliwieni przedłużającymi się pracami przy budowie ronda na skrzyżowaniu ulic Goworowskiej, Brata Żebrowskiego i Pomian. Sprawę poruszył również jeden z radnych. Waldemar Popielarz otrzymał już odpowiedź na swoje pytania dotyczące przeciągającej się inwestycji.
- W związku z tym, iż prace związane z przebudową ulicy Goworowskiej zostaną przedłużone do czerwca 2022 r., w imieniu mieszkańców zwracam się z prośbą o stworzenie im możliwości przemieszczania się autami osobowymi przez odcinek ulicy Srebrnej łączący ulice Pomian z ulicą Modrzejewskiej w obu kierunkach - napisał w interpelacji do prezydenta Ostrołęki radny Koalicji Obywatelskiej Waldemar Popielarz.
Ten pomysł nie spotkał się jednak z aprobatą władz miasta i - jak się okazuje - był już wcześniej analizowany.
- Droga łącząca ulicę Pomian z ulicą Modrzejewskiej nie posiada nazwy i jest potocznie nazywana tzw. "wał carski". Przed rozpoczęciem przebudowy skrzyżowania ulicy Pomian z ulicą Goworowską i ulicą Brata Zenona Żebrowskiego droga ta była dopuszczona jedynie do ruchu pieszego i rowerowego - wskazał prezydent Ostrołęki Łukasz Kulik.
W maju ubiegłego roku został opracowany na zlecenie Wykonawcy przez jednostkę projektową „Traffic" Pracownia Projektowa Dróg i Mostów Maciej Giers, projekt tymczasowej organizacji ruchu dla inwestycji: „Przebudowa ul. Goworowskiej oraz odcinka ul. Pomian i Brata Zenona Żebrowskiego wraz z przebudową skrzyżowania w/w ulic na rondo oraz bud. kan. deszczowej, oświetlenia ulicznego, przebudową sieci elektroenergetycznych i teletechnicznych w Ostrołęce". Projekt został zaopiniowany przez Komendanta Miejskiego Policji i zatwierdzony przez Prezydenta Miasta Ostrołęki w dniu 9 czerwca 2021 r. Projekt zakładał dopuszczenie do ruchu drogi łączącej ulicę Pomian z ulicą Modrzejewskiej z wprowadzeniem ruchu jednokierunkowego. Ruch jednokierunkowy wynikał z wąskiego korpusu drogowego tego odcinka oraz występowaniem licznych zadrzewień i zakrzaczeń mogących utrudnić czy wręcz uniemożliwić swobodny i bezpieczny ruch dwukierunkowy.
Jak dalej dodał Łukasz Kulik, wprowadzenie ruchu w dwóch kierunkach na wskazanej ulicy nie jest możliwe.
- W celu wprowadzenia na tej drodze ruchu dwukierunkowego należałoby dokonać wycinki drzew i krzewów, poszerzyć istniejący korpus drogowy, jak również przeanalizować zmianę rodzaju nawierzchni na utwardzoną. Na wykonanie powyższych prac należałoby w pierwszej kolejności opracować niezbędne dokumentacje projektowe, uzyskać stosowne decyzje administracyjne, jak również zabezpieczyć dodatkowe środki w budżecie miasta na ten cel - napisał prezydent Ostrołęki.
Włodarz miasta dodał, że "zgodnie z zawartym aneksem terminowym z Wykonawcą robót budowlanych prace powinny zakończyć się najpóźniej do dnia 30.06.2022 r., a podjęcie w tej chwili decyzji o dopuszczeniu ruchu dwukierunkowego i wykonywaniu szeregu prac aby to umożliwić jest nieuzasadnione terminowo i ekonomicznie".
Rozumiem bieżące problemy mieszkańców w poruszaniu się w rejonie prowadzonych robót budowlanych, jednak sprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego stanowi priorytet. Bez wykonania powyższych prac dopuszczenie ruchu dwukierunkowego na tzw. "wale carskim" jest niemożliwe.
Prezydent odpowiedział również na pytania radnego, wskazując, że umowny termin zakończenia robót pierwotnie był wskazywany na 20 grudnia 2021 r. Dodał, że rozważano objazd w dwóch kierunkach przez Srebrną, jednak ze względów ekonomicznych oraz bezpieczeństwa użytkowników ruchu, odstąpiono od tego wariantu.
Kto jest odpowiedzialny za liczne "kolizje z niezinwentaryzowaną infrastrukturą podziemną"? - pytał radny.
- Kolizje z niezinwentaryzowaną infrastrukturą podziemną powstały w wyniku niedopełnienia obowiązku inwestora/zarządcy sieci w przedmiocie inwentaryzacji bądź weryfikacji zgodności sieci z realizowanymi wcześniej projektami - odpowiedział prezydent Ostrołęki.
Pytany, czy wykonawca poniesie karę za niedotrzymanie terminów, prezydent wskazał:
Na dzień dzisiejszy nie ma podstaw do karania Wykonawcy, umowa została aneksowana z przyczyn niezależnych od Wykonawcy.