Posłowie Jarosław Sachajko i Anna Gembicka złożyli interpelację do premiera w sprawie zaniechań w realizacji projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Parlamentarzyści wyrażają zaniepokojenie potencjalnymi zagrożeniami dla bezpieczeństwa narodowego wynikającymi z wstrzymania strategicznych inwestycji. Pytają o linię kolejową Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko.
W interpelacji posłowie powołują się na opinię ekspertów, w tym gen. Dariusza Wrońskiego oraz analityka Marka Budzisza, wskazując na krytyczne braki w infrastrukturze strategicznej Polski. Według nich, zaniechanie budowy CPK i towarzyszącej mu sieci kolejowej może skutkować osłabieniem zdolności obronnych państwa oraz zwiększeniem ryzyka agresji ze strony Rosji.
Linia Ostrołęka-Giżycko jako strategiczna inwestycja
Szczególny nacisk w interpelacji położono na wstrzymanie prac nad linią kolejową Ostrołęka-Łomża-Giżycko-Ełk. Zdaniem posłów, ta inwestycja miała kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa militarnego Polski, umożliwiając transport poza zasięgiem taktycznego ostrzału do granicy z Litwą, w tym do strategicznego przesmyku suwalskiego.
"Czy Polska złożyła choć jeden wniosek o dofinansowanie z funduszu 'Military Mobility' dotyczący linii kolejowych Ostrołęka-Giżycko lub Milanów-Lublin? Jeśli nie – dlaczego?" - pytają wprost posłowie w dokumencie skierowanym do szefa rządu.
Autorzy interpelacji argumentują, że obecna infrastruktura transportowa Polski nie jest przygotowana do szybkiego przemieszczania wojsk własnych i sojuszniczych w przypadku kryzysu. W dokumencie sformułowano łącznie dziesięć szczegółowych pytań dotyczących m.in. decyzji o wstrzymaniu inwestycji, braku alternatywnych projektów, a także gotowości rządu do poniesienia odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje zaniechań. Posłowie domagają się również informacji o audycie stanu infrastruktury obronnej i poziomie gotowości państwa na ewentualny konflikt zbrojny.
Interpelacja w sprawie CPK jest kolejnym głosem w toczącej się debacie o przyszłości tego projektu, który od początku budził zarówno entuzjazm, jak i kontrowersje. Rząd ma teraz obowiązek ustosunkować się do przedstawionych zarzutów i odpowiedzieć na konkretne pytania posłów.
Przypomnijmy, że Ministerstwo Infrastruktury oficjalnie potwierdziło, że budowa linii kolejowej dużych prędkości na odcinku Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko nie rozpocznie się w najbliższej dekadzie. Informacja ta padła w odpowiedzi na interpelację poselską.

Rząd odkłada budowę kluczowej linii kolejowej dla Ostrołęki. Realizacja nie wcześniej niż po 2032 roku
Ministerstwo Infrastruktury oficjalnie potwierdziło, że budowa linii kolejowej dużych prędkości na odcinku Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko nie rozpocznie się w najbliższej dekadzie. Informacja ta padła…