W połowie grudnia ubiegłego roku podjęto decyzję o budowie w Jaworznie fabryki polskich samochodów elektrycznych Izera.
Lokalizacja fabryki Izery na Śląsku wpłynie na transformację regionu oraz wpisze się w jego innowacyjną specjalizację
– podkreślił w grudniu minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka
Memorandum dot. współpracy przy przygotowaniu terenu do inwestycji podpisali 15 grudnia 2020 r.: minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka, przedstawiciele ElectroMobility Poland, Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, miasta Jaworzna oraz Lasów Państwowych.
Symboliczne „wbicie łopaty” pod inwestycję planowane jest w tym roku.
Dzięki nowej fabryce pracę ma znaleźć ok. 15 tys. osób: 3 tys. w zakładzie w Jaworznie oraz 12 tys. u dostawców i kooperantów. Produkcja aut rozpocznie się w 2024 roku.
Minister Kurtyka w grudniu 2020 r. zapowiedział rządowe wsparcie projektu ze względu na jego strategiczne znaczenie.
Budowanie lokalnej specjalizacji, generowanie impulsu rozwojowego dla polskich przedsiębiorców kluczowych branż, kreowanie popytu na nowoczesne usługi oraz technologie, czy transformacja regionów i efektywniejsze wykorzystanie środków stymulujących transformację powinno być rolą państwa. Wiele krajów wspiera kluczowe dla ich gospodarek projekty. Państwo, które myśli perspektywicznie, potrafi dostrzec rynkowe „momentum” i zdefiniować strategiczne obszary umożliwiające rozwój gospodarczy kraju. Takim właśnie jest projekt polskiej marki samochodów elektrycznych
– wyjaśnił.
Nazwę Izera powinno się zmienić na Ostrołęka II
Auto Świat pisał wczoraj, że państwo planuje wejść w projekt jako główny inwestor. Według serwisu wydatki na budowę i przygotowanie produkcji oceniane są na 4-5 mld zł.
Nazwę Izera powinno się zmienić na Ostrołęka II. Ostrołęka II Coupe – żartują po cichu eksperci związani z elektromobilnością. Nie ma jednak powodu do żartów: minister klimatu Michał Kurtyka zapowiada, że państwo wejdzie do gry jako główny inwestor. Oznacza to ogromne koszty: wydatki na budowę i przygotowanie produkcji oceniane są na 4-5 mld zł.
- czytamy na auto-swiat.pl
Nawiązanie do Ostrołęki dotyczy oczywiście przerwanej inwestycji koncernów Energa i Enea, budowy elektrowni węglowej. Szacowany koszt wydatków poniesionych na inwestycję to 1,3 mld zł.
Zobacz dlaczego, zdaniem auto-swiat.pl, Izera stanie się drugą Ostrołęką.