Mieszkaniec Ostrołęki otrzymał przez komunikator prośbę o pożyczkę od członka swojej rodziny. Kierując się chęcią pomocy, spełnił prośbę i… stracił w ten sposób 1 000 złotych. To kolejna już osoba oszukana w ten sposób, a wszystko zaczyna się od włamania na konto w portalu społecznościowym.
Mechanizm oszustwa, którego ofiarą padł mieszkaniec naszego miasta, niestety zadziałał po raz kolejny. Sprawa z utratą pieniędzy miała swój początek od niewłaściwie zabezpieczonego konta w profilu społecznościowym, które oszust wykorzystał do wyłudzenia pieniędzy.
Sprawca, włamał się na konto komunikatora Messenger należące mieszkanki Ostrołęki i korzystając z niego poprosił o przelanie pieniędzy jedną z osób z listy kontaktowej. Niestety odbiorca wiadomości – w tym przypadku członek rodziny, kierując się chęcią pomocy przesłał kod blik, w efekcie został oszukany na kwotę ponad 1 000 złotych.
Pamiętajmy, aby weryfikować wiadomości otrzymane od znajomych, w których proszą o pożyczkę pieniędzy.
- mówi komisarz Tomasz Żerański, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Ostrołęce.
Przestępczy proceder zaczyna się od włamania na często niewłaściwie zabezpieczone konto użytkownika portalu społecznościowego. Po złamaniu hasła oszust wysyła wiadomości do znajomych właściciela konta, prosząc o mniejszą lub większą kwotę pieniędzy, w różny sposób argumentując pilną potrzebę pożyczki.
Osoby, które otrzymały taką wiadomość są przekonane, że rozmawiają ze swoim znajomym, więc deklarują pomoc i przelewają pieniądze lub dokonują płatności. W konsekwencji pieniądze trafiają na konto oszusta.
Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść pozorom. Czytajmy dokładnie komunikaty przychodzące na telefon podczas każdej transakcji oraz wiadomości od znajomych. Weryfikujmy wiadomości otrzymane od znajomych, w których proszą o pożyczkę pieniędzy. Najpierw skontaktujmy się osobiście lub telefonicznie ze znajomym w celu upewnienia się, czy faktycznie to on potrzebuje tego rodzaju pomocy. W przypadku tego rodzaju prośby nie kierujmy się pośpiechem, a zdrowym rozsądkiem, co pozwoli na uniknięcie kłopotów.
Przypominamy, używając komputerów, telefonów komórkowych lub innych urządzeń z dostępem do Internetu pamiętajmy również o kilku ważnych zasadach:
- Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa, co kilka miesięcy zmieniajmy je.
- Pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu ich użytkowania. Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.