eOstroleka.pl
Powiat ostrołecki,

Jest koncepcja budowy nowego mostu w Teodorowie [ZDJĘCIA]

REKLAMA
zdjecie 480
fot. Starostwo Powiatowe w Ostrołęcefot. Starostwo Powiatowe w Ostrołęce
REKLAMA

Instytut Badawczy Dróg i Mostów wygrał przetarg na opracowanie koncepcji mostu na Narwi w okolicach Teodorowa. Gotową, wstępną koncepcję, wraz z kosztorysem realizacji inwestycji przedstawił na spotkaniu 22 marca w Starostwie Powiatowym w Ostrołęce.

W spotkaniu uczestniczyli wójtowie gmin Lelis i Rzekuń, radni powiatowi, radny Sejmiku Województwa Mazowieckiego Marcin Grabowski, dyrektor Delegatury Urzędu Marszałkowskiego Mariusz Popielarz oraz przedstawiciele Zarządu Dróg Powiatowych.

Radni gminy Lelis oraz radni powiatu jednogłośnie na swoich sesjach dali zielone światło do złożenia wniosku o dofinansowanie budowy przeprawy z rządowego programu „Mosty dla regionów”. W najbliższych dniach przed taką decyzją staną radni gminy Rzekuń.

Tymczasem IBDiM zaprezentował wizualizację mostu, jego lokalizację, szacowane koszty inwestycji. Niższe niż te, o których była mowa na wcześniejszych spotkaniach dotyczących  tej inwestycji i niższe niż te, których spodziewali się wójtowie gmin oraz starosta. Warto wspomnieć, że koncepcja nie opiera się tylko na mapach i danych z gmin oraz wydziału geodezji, budownictwa i gospodarki nieruchomościami starostwa, ale też uwagach Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, ekologów i innych zainteresowanych jednostek, lecz w dużej mierze także na wizji w terenie projektantów z Instytutu.

Na spotkaniu w starostwie obecny był prof. dr hab. inż. Janusz Rymsza, zastępca dyrektora Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.

- Zaprojektowaliśmy i chcemy, by powstał u państwa  taki most, który będzie mostem trwałym, będzie wyglądał jak estakada. Dobry most to taki, kiedy państwo w ogóle go nie dostrzegacie i nie zdajecie sobie sprawy jadąc, że właśnie po nim przejechaliście. Natomiast, chodzi o to, że ma być łatwy w budowie, ale przede wszystkim łatwy w utrzymaniu, i trwały. I właśnie takie rozwiązanie państwu dziś zaproponujemy – powiedział na początku spotkania, jeszcze przed prezentacją pracy Instytutu, prof. Janusz Rymsza. Dodając, że ujęte zostały w koncepcji takie dojazdy, jakie zostały wcześniej przedyskutowane.

Koncepcję przeprawy na Narwi zaprezentował Jacek Krzysztofowicz z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Jej początek znajduje się w gm. Lelis, na drodze powiatowej, w ul. Ostrołęckiej,  - Ponieważ jest to zbieg trzech dróg, zaproponowaliśmy w tym miejscu  rondo – tłumaczył inżynier.

Jezdnia główna ma 7 m szerokości. Drugie rondo przewidziane jest przy składowisku popiołów. - Trasa, zgodnie z programem przewiduje następujące parametry: droga klasy G (ruchu głównego). Na moście ciąg pieszo-rowerowy – o szerokości  3 m. Na włączeniu drogi 61 zaprojektowaliśmy trzecie rondo, o takich samych parametrach jak dwa poprzednie, z wylotem w stronę elektrowni. Kwestie chodników, oświetlenia, dodatkowych dróg dla rowerów można uzupełnić na etapie projektu budowlanego – zaznaczył Jacek Krzysztofowicz.

- Z naszego punktu widzenia, to jest optymalne rozwiązanie – skomentował wójt Bartosz Podolak. - To rozwiązanie jest proste, umożliwia włączenie wszystkich dróg odchodzących w stronę Rzekunia. Ponadto przebieg tej trasy nie będzie w negatywny sposób oddziaływał na urbanizację terenu.

- Muszę przyznać, że to bardzo odważne podejście. Bo my z panem starostą, kreśląc wprawdzie palcem po mapie, takiego przebiegu nie przewidywaliśmy. Na pewno przy  rondzie na początku przebiegu, trzeba będzie  wpisać się w istniejące już układy komunikacyjne – mówił wójt Lelisa, Stefan Prusik. Wójt uprzedził też, że po jego stronie, czyli w gm. Lelis,  są trudne warunki terenowe.

Całość planowanej inwestycji, wraz z mostem,  ma długość 3700 m. Sama przeprawa - 220 m i  składa się z czterech przęseł: 50 m, 60 m, 60 m i 50 m. Żywotność konstrukcji przewidziana jest na 100 lat.

Według szacunków Instytutu, sam obiekt mostowy to kwota ok. 17 mln zł, do tego koszt 6-7 mln zł koszty technologiczne, których wysokość  ostatecznie będzie zależała od rozwiązań wykonawczych, cała droga – 13,5 mln zł (trasa podstawowa wraz z rondami). Całość ok. 47 mln zł brutto.

- W naszym regionie jest już tyle zbudowanych dobrych dróg, że przyszedł czas na mosty – powiedział podsumowując dotychczasową pracę starosty radny Marcin Grabowski. -  Pojawił się program rządowy, który daje możliwości, żeby uzyskać duże pieniądze i cieszę się, że pan starosta wyszedł z inicjatywą,  żeby złożyć wniosek i się o nie ubiegać. Będziemy mocno kibicować, żeby się udało zdobyć dofinansowanie. Gratuluję odwagi. I myślę, że to bardzo ważne, że pan starosta i wójtowie mówią jednym głosem. Ze swojej strony obiecuję, że tam gdzie będę mógł, będę wspierał tę inicjatywę.

Głos zabrał także Mariusz Popielarz, dyrektor Delegatury Urzędu Marszałkowskiego.

- Obiecująco wygląda także perspektywa czasowa przygotowania dokumentacji i realizacji. Świetnie wpisywałaby się w przyszłą perspektywę Regionalnego Programu Operacyjnego – powiedział, wskazując także inne źródło dofinansowania realizacji inwestycji, gdyby nie udało się otrzymać go z programu rządowego.

- Wszyscy rozsądni ludzi wiedzą, że ta inwestycja jest potrzebna. I to nie tylko dla tych dwóch gmin, na terenie których będzie się znajdowała, ale to ważna inwestycja subregionalna. I wszystkie dyskusje próbujące ją podważyć to wyjątkowo nierozsądne głosy. Pozostaje tylko kibicować i cieszyć się, że taka inicjatywa została podjęta przez pana starostę i samorządowców z powiatu ostrołęckiego – dodał Mariusz Popielarz.

Starosta Stanisław Kubeł odpowiedział: - Gdyby nie było programu „Mosty dla regionów” pewnie nie porwalibyśmy się z samorządami gmin na to przedsięwzięcie. Mamy alternatywę, aczkolwiek, po to chcemy złożyć wniosek, żeby się udało.

Starosta mówił także o tym, że ma świadomość, że most ten nie rozwiąże problemów komunikacyjnych w Ostrołęce, której  potrzebny jest jeszcze jeden most wyprowadzający ruch poza  miasto. Natomiast brak szukania rozwiązań, spowoduje tylko coraz większe korkowanie się dojazdów do miasta. Przypomniał też o tym, że w  perspektywie jest przebudowa drogi nr 53 od granicy z woj. warmińsko- mazurskim do Kadzidła (włącznie z przebiegiem przez Kadzidło), a także budowa obwodnicy Ostrołęki, z połączeniem z drogą Ostrołęka-Olsztyn. - Ma to dla nas znaczenie, bo oczywiście chcielibyśmy wówczas wpiąć się z naszymi drogami w ten ciąg komunikacyjny.

Termin złożenia wniosku do rządowego programu upływa 29 marca. Jednym z jego składowych jest koncepcja mostu.

źródło: Starostwo Powiatowe w Ostrołęce

Więcej o: most, Teodorowo

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
Komentarze po 7 dniach są czyszczone.
Kalendarz imprez
listopad 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
 28  29  30  31  1 dk2 dk3
dk4 dk5 dk6 dk7 dk8 dk9 dk10
dk11 dk12 dk13 dk14 dk15 dk16 dk17
dk18 dk19 dk20 dk21 dk22 dk23 dk24
dk25 dk26 dk27 dk28 dk29 dk30  1
×