Co dalej z Centralnym Portem Komunikacyjnym? - to pytanie pada coraz częściej w przestrzeni publicznej. Zapytaliśmy spółkę CPK, jakie są plany dotyczące planowanej linii kolejowej Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko w ramach tzw. szprychy CPK. Okazuje się, że skończono audyt, a rekomendacje trafić mają do premiera. Jakie? Tego spółka na razie nie ujawnia.
CPK dotyczy też Ostrołęki
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na ok. 3 tys. hektarów ma powstać port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Spółka Centralny Port Komunikacyjny jest własnością Skarbu Państwa.
Po zmianie władzy centralnej pojawiły się informacje o możliwej rezygnacji z inwestycji lub jej mocnego okrojenia. A w ramach całej inwestycji są też plany budowy nowych linii kolejowych, w tym tej z Ostrołeki do Giżycka, przez Łomżę i Pisz.
- Dobiegają nas niepokojące informacje o planach rezygnacji z CPK - napisał do nas pan Tomasz. Nasz czytelnik podkreśla, że szybka kolej w ramahc CPK to szansa na cywilizacyjny skok dla Ostrołęki i naszego regionu. Apeluje też do parlamentarzystów z regionu, by włączyli się aktywnie w walkę o CPK poprzez m.in. debaty i petycje.
Znaki zapytania ws. CPK. Co z linią kolejową Ostrołęka-Giżycko?
Zapytaliśmy spółkę Centralny Port Komunikacyjny, jakie działania podjęte zostały do tej pory w celu budowy linii Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko; czy dokonano wyboru wariantu inwestorskiego, który miał być dokonany w czwartym kwartale 2023 r.; na jakim etapie obecnie są działania związane z linią z Ostrołęki do Giżycka i czy te prace wciąż trwają oraz jakie są plany spółki CPK dotyczące linii.
Jak poinformowało nas biuro prasowe CPK, w marcu zakończono prace studialne, w ramach, których wykonano Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla budowy linii kolejowej nr 29 na odcinku Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko.
Dodatkowo dowiedzieliśmy się, że z końcem marca spółka CPK zakończyła audyt wewnętrzny i przekazała raporty z audytów do Biura Pełnomocnika Rządu ds. CPK.
- Zgodnie z deklaracjami Biuro Pełnomocnika przekaże swoje rekomendacje Prezesowi Rady Ministrów w sprawie dalszych decyzji kierunkowych programu inwestycyjnego CPK. Dotyczy to również realizacji podprogramu kolejowego CPK w tym akceptacji rekomendacji płynących z etapu prac studialnych dla linii kolejowej nr 29 Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko wraz z wyborem wariantu inwestorskiego - poinformowało nas biuro prasowe CPK.