W ostatnim czasie o Ostrołęce sporo mówiło się w kontekście wielkich inwestycji. Elektrownia gazowo-parowa, mały reaktor jądrowy, nowa jednostka wojskowa, a do tego może dołączyć... terminal przeładunkowy w ramach CPK. Choć lokalizacja nie jest jeszcze potwierdzona, to spółka na pewno planuje budowę terminala w naszym regionie.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła nową koncepcję rozwoju: budowy 10 terminali przeładunkowych na kolejowych szprychach. Terminale mają pełnić rolę lokalnych centrów transportowo-logistycznych. Rzecznik CPK Konrad Majszyk wskazuje: - Ich budowa na terenie całego kraju - tuż przy liniach CPK - powinna stworzyć na terenie Polski spójną sieć transportowo-logistyczną oraz poprawić jakość i szybkość tranzytu towarów w na osi północ-południe i wschód-zachód. Dodatkowo poprzez przeniesienie znacznego tonażu przewożonych towarów na tory, terminale powinny zwiększyć bezpieczeństwo w ruchu drogowym i ograniczyć negatywny wpływ transportu na środowisko.
Plan rozmieszczenia terminali widać na przygotowanej grafice. Jest ona o tyle ciekawa, że jedna z możliwych lokalizacji obejmuje nasz region. - Czy terminal będzie w Ostrołęce? - pytamy CPK.
- Przy planowanej linii kolejowej Ostrołęka - Łomża, czyli "szprychy" CPK nr 3, wskazaliśmy dwie potencjalne lokalizacje dla terminala przeładunkowego. Ponieważ prace nad studium wykonalności dla tej linii jeszcze trwają (nie wskazaliśmy jeszcze wariantu inwestorskiego), ostateczna lokalizacja terminalu nie jest jeszcze przesądzona - odpowiedział nam Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.
Terminal miałby powstać po oddaniu linii kolejowej do eksploatacji, czyli na początku lat 30. Jak miałby wyglądać? - Program Kolejowy CPK ma charakter wieloletni. Z naszych prognoz wynika, że w rejonie oddziaływania tej linii kolejowej nie będzie zapotrzebowania na obsługę kontenerów, dlatego planujemy w pierwszym etapie wybudowanie terminala naczepowego (w systemie przeładunku poziomego). Lokalizacja zostanie wybrana tak, że w razie zmian w strukturze i wielkości popytu cargo, terminal będzie można łatwo rozbudować o część kontenerową - wskazuje Majszyk.
Z analiz CPK wynika, że na wielu projektowanych odcinkach istnieje duży potencjał dla łączenia ruchu pasażerskiego z frachtem kolejowym. Stąd planowane inwestycje.
Podczas planowania budowy terminali intermodalnych kluczowe jest zarezerwowanie terenu przy liniach kolejowych CPK, na którym będzie możliwe wybudowanie nowej infrastruktury o wysokich parametrach jakościowych, np. pod względem długości tzw. frontów ładunkowych (potrzeba 750 m) i efektywnego podłączenia do sieci kolejowej i drogowej.
- Wychodzimy z założenia, że terminale powinny być przystosowane do obsługi jednostek intermodalnych (kontenerów i naczep), i to w różnych systemach przeładunkowych: pionowym i poziomym - podkreśla Konrad Majszyk.