eOstroleka.pl
Ostrołęka, O TYM SIĘ MÓWI

Z Ostrołęki do Łomży już nie drogą krajową! Jaki los czeka trasę 61?

REKLAMA
zdjecie 608
By Patryk Korzeniecki, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7685600By Patryk Korzeniecki, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7685600
REKLAMA

Do Ministerstwa Infrastruktury wpłynęła petycja z wnioskiem o podjęcie działań zmierzających do utrzymania aktualnej kategorii drogi krajowej nr 61 na odcinku Ostrołęka - Łomża. Ministerstwo nie pozostawia jednak wątpliwości: z Ostrołęki do Łomży w przyszłości nie będzie "krajówki", a droga wojewódzka.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber na przełomie maja i czerwca br. mówił, że w tym roku oddane zostaną dwa z trzech brakujących jeszcze odcinków S61, a ostatni ma być czynny do połowy przyszłego roku.

Wnioskodawcy petycji, jaka wpłynęła do resortu infrastruktury, wskazali, że w jednym z pism z 2018 r. ministra infrastruktury do departamentu finansowego GDDKiA napisano, że w związku z budową drogi ekspresowej S61 i prognozowanym terminem jej oddania do ruchu "droga krajowa nr 61 na odcinku od Ostrołęki przestanie być drogą krajową". Autorzy petycji podkreślili, że DK61 na odcinku Ostrołęka - Łomża "należy do najważniejszych szlaków komunikacyjnych i transportowych Ostrołęki".

- Dobowe średnie natężenie ruchu do lokalnych firm wynosi 4 -5 tys. pojazdów ciężarowych. W subregionie ostrołęckim jest zarejestrowanych około 130 tysięcy pojazdów, w tym 28 tysięcy ciężarowych. Droga krajowa nr 61 stanowi główną oś układu komunikacyjnego miasta. Jako uzupełnienie S61 regionalnie przenosi ruch tranzytowy krajowy oraz międzynarodowy na Litwę, Łotwę i Estonię - wskazano.

W petycji czytamy:

Oddanie do użytkowania węzła „Łomża Zachód" na drodze S61 spowoduje znaczny wzrost natężenia ruchu na całym odcinku drogi (tzw. ruch wymuszony). Droga krajowa 61 Ostrołęka - Łomża będzie głównym regionalnym łącznikiem międzynarodowego korytarza S61 z drogami krajowymi 53, 61. 60, 57 oraz pozostałymi drogami niższej kategorii. Ze względu na znaczną ilość dużych zakładów przemysłowych i przetwórczych (Stora Enso Poland, XellaYtong, Kreisel, AgranaFruit Polska, OSM Piątnica, PEKPOL, Melvit S. A., JBB itp.), rozbudowaną branżę transportową, obiekty infrastruktury krytycznej (Zespół Elektrowni Ostrołęka), jednostki wojskowe w Łomży, Przasnyszu i Ostrołęce(planowana), DK61 powinna być postrzegana również w kategoriach strategicznych. Należy mieć na uwadze, że miasto Ostrołęka zostało zmarginalizowane komunikacyjnie i transportowo przy wyborze wariantu drogi ekspresowej Via-Baltica. Mimo starań władz samorządowych, docelowy przebieg S61 wyznaczono w okolicach Łomży

W podsumowaniu petycji autorzy napisali, że mają nadzieję na pozytywne rozpatrzenie petycji mając na uwadze "niekorzystną dostępność komunikacyjną regionu ostrołęckiego". - Utrzymanie aktualnej kategorii dla odcinka drogi krajowej nr 61 Ostrołęka - Łomża daje możliwość utrzymania jej wysokich parametrów technicznych a w perspektywie czasu stwarza realną możliwość jej rozbudowy o elementy poprawiające bezpieczeństwo i czas podróży.

Na petycję odpowiedział Jarosław Waszkiewicz, dyrektor Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury. Wskazał on, że droga ekspresowa S61 na odcinku Łomża-Ostrów Mazowiecka z chwilą oddania do użytkowania zostanie zaliczona do kategorii dróg krajowych, a pozbawiony tej kategorii zostanie odcinek DK 61 od Łomży do Ostrołęki.

- Podstawową cechą kształtowania sieci dróg krajowych jest zapewnienie właściwych połączeń jest zapewnienie właściwych połączeń międzyregionalnych w skali kraju. Natomiast dostępność komunikacyjna wewnątrz regionów, powinna być zapewniona poprzez sieć dróg wojewódzkich połączonych funkcjonalnie z ponadregionalną siecią dróg krajowych oraz dróg powiatowych i gminnych - przypomniał.

Waszkiewicz dodał, że funkcję dróg krajowych w tym rejonie kraju spełniają realizowana ekspresówka S61 oraz drogi krajowe S8, 53, 60, 63 i 64. "Przedstawiony układ dróg krajowych umożliwi zatem przejęcie ruchu tranzytowego w relacjach zachód-wschód oraz północ-południe. Biorąc powyższe pod uwagę, należy zaznaczyć, że docelowo ruch tranzytowy o znaczeniu międzynarodowym zostanie zapewniony przez ww. układ dróg krajowych" - dodał.

- Resort infrastruktury nie znajduje uzasadnienia dla pozostawienia w sieci dróg krajowych drogi krajowej nr 61 na odcinku Ostrołęka - Łomża - czytamy w konkluzji.

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
Komentarze po 7 dniach są czyszczone.
Kalendarz imprez
listopad 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
 28  29  30  31  1 dk2 dk3
dk4 dk5 dk6 dk7 dk8 dk9 dk10
dk11 dk12 dk13 dk14 dk15 dk16 dk17
dk18 dk19 dk20 dk21 dk22 dk23 dk24
dk25 dk26 dk27 dk28 dk29 dk30  1
×