Radny wojewódzki Wojciech Zabłocki postanowił powalczyć o bezpośrednie połączenia kolejowe z Ostrołęki do Warszawy. W jego ocenie, obecna oferta utrudnia konkurowanie z autobusami. Okazuje się jednak, że niektóre zakupione pociągi, w ramach wykorzystania środków unijnych, zostały... przypisane do odcinka Warszawa-Tłuszcz. I dalej do Ostrołęki pojechać nie mogą. Poza tym, i tak na razie się to nie opłaca.
Brakuje bezpośrednich pociągów z Ostrołęki do Warszawy
Radny wojewódzki Wojciech Zabłocki w piśmie do władz Mazowsza zwrócił uwagę, że na linii Ostrołęka - Warszawa brakuje pociągu przyspieszonego dowożącego do Warszawy Wileńskiej w godzinach porannych i odwożącego w godzinach popołudniowych.
- Ogólnie praktycznie brak jest pociągów bezpośrednich do Warszawy, co bardzo utrudnia konkurowanie z autobusami. Ponadto niepotrzebnie oferta rozbijana jest na 2 linie w Warszawie (linia na Dw. Wileński i linia średnicowa) - lepiej byłoby ułożyć wszystkie pociągi na Dw. Wileński tak, aby pasażer miał dostęp do stabilnej i czytelnej oferty a nie kursował między dworcami. Wnioskuję o uruchomienie bezpośrednich pociągów z Ostrołęki i Wyszkowa na Dworzec Wileński (co do zasady wszystkie) - napisał Zabłocki.
W odpowiedzi samorząd Mazowsza wskazał, że uruchomienie wszystkich pociągów na trasie Ostrołęka - Warszawa bezpośrednio nie jest możliwe "z uwagi na zakup taboru serii ER 160 z wykorzystaniem środków z Unii Europejskiej i przypisanie pojazdów do obsługi połączeń na odcinku Warszawa -Tłuszcz". Ponadto, zwrócono uwagę na inne czynniki determinujące na obecną chwilę potrzebę dzielenia relacji w Tłuszczu dla bezpośrednich połączeń Warszawa - Ostrołęka.
- Potok pasażerów na linii nr 29 jest kilku lub nawet kilkunastokrotnie mniejszy niż na odcinku z Wołomina do stacji Warszawa Wileńska. Kursowanie wszystkich pociągów zestawionych z 200 metrowych składów z/do Ostrołęki jest nieefektywne ekonomicznie. Ponadto, w dalszym ciągu Samorząd Województwa Mazowieckiego oczekuje na decyzje dotyczące modernizacji linii kolejowej nr 29. Poprawa parametrów technicznych linii, poprzez zwiększenie prędkości handlowej oraz skrócenia czasu jazdy pociągów będzie bez wątpienia argumentem za uruchomieniem większej ilości pociągów bezpośrednich, w tym pociągów przyspieszonych łączących Warszawę z Ostrołęką - stwierdził samorząd Mazowsza.
Bez zatrzymania na stacji Mostówka? To może się zmienić
Radny Zabłocki zwrócił też uwagę, że zaproponowano kursowanie pociągu 99101 Warszawa - Ostrołęka oraz 99102 Ostrołęka - Warszawa. Jest to pociąg przyspieszony, kursuje wyłącznie w dni wolne od pracy. Rano z Warszawy do Ostrołęki, po południu powrót. Ale...
- Z niezrozumiałych względów nie zatrzymuje się na stacji Mostówka. Nieopodal znajduje się siedziba Gminy Zabrodzie oraz liczne atrakcje turystyczne, w tym Wydmy Lucynowsko-Mostowieckie - największe wrzosowisko w Polsce. W plebiscycie "Super Miasta Super Regiony 2022" atrakcja ta uzyskała pierwsze miejsce. Patronem głównym plebiscytu jest Województwo Mazowieckie. Niezrozumiałym jest to, kto odpowiada za przepływ informacji w Urzędzie, że pociąg turystyczny ma się nie zatrzymywać w takim miejscu (co do zasady warto się również zatrzymywać w Gminach lub miejscowościach je obsługujących). Wnioskuję o wyznaczenie postojów wszystkich pociągów w Mostówce - napisał samorządowiec.
Samorząd Mazowsza podkreślił, że projekt umożliwiający złożenie do PKP PLK wniosków o przydzielanie tras został zaakceptowany przez organizatora publicznego transportu zbiorowego na terenie województwa mazowieckiego na początku kwietnia 2022 r. Z kolei wyniki plebiscytu "Super Miasta Super Regiony 2022" w którym Wydmy Lucynowsko-Mostowieckie, jako atrakcja turystyczna zdobyły pierwsze miejsce, zostały ogłoszone w lipcu. Ale, jak zapewniono, w ramach uwag do projektu składanych do PKP PLK zatrzymanie weekendowych pociągów w Mostówce zostanie uwzględnione.
Pociągi z Ostrołęki i Wyszkowa codziennie?
Dodatkowo radny podkreślił, że pociąg z Ostrołęki po godzinie 18.00 nie kursuje w soboty i niedziele. Jego kosztem uruchomiony jest pociąg przyspieszony do Warszawy. W efekcie mieszkańcy mniejszych miejscowości muszą powracać do pracy/szkoły w Warszawie już o godzinie 16.00. - Dochodzi więc do sytuacji, w której turyści z Warszawy i największych miast mają skrócony czas przejazdu o kilkanaście minut kosztem braku pociągu z mniejszych miejscowości o najbardziej atrakcyjnej do powrotów godzinie. Proszę więc, aby wszystkie pociągi z Ostrołęki i Wyszkowa kursowały codziennie. Dodatkowe pociągi są pożądane, ale nie kosztem ograniczenia terminów pociągów podstawowych - wskazał.
- W obecnie obowiązującym rozkładzie jazdy pociągów edycji 2021/2022 w soboty i w niedziele w godzinach popołudniowych z Ostrołęki pociągi regionalne (zatrzymujące się na wszystkich stacjach i przystankach na linii nr 29) odjeżdżają o godz. 16.03 oraz 20.16, zaś projekt edycji 2022/2023 zakłada pociągi o godz. 16.17 oraz 20.48. Dodatkowo o godz. 16.58 (do dnia 11 marca 2023 roku) oraz 18.11 (od dnia 12 marca 2023 roku) będzie kursował weekendowy pociąg przyspieszony. Ww. oferta zapewnia dojazd do Warszawy zarówno mieszkańcom mniejszych miejscowości, jak również szybki dojazd mieszkańcom większych miejscowości (Ostrołęka, Przetycz, Wyszków) - poinformował samorząd Mazowsza.