Komisja Europejska zatwierdziła zmieniony dwa lata temu przez polski rząd przebieg międzynarodowej trasy Via Baltica.
Co z tego, skoro minister infrastruktury Cezary Grabarczyk budowę tej ważnej drogi, mającej połączyć Europę Zachodnią z Północną, z powodu braku środków przeniósł na listę rezerwową inwestycji drogowych 2014-2020? - pisze „Nasz Dziennik”.
Oznacza to, że trasa powstanie, ale tylko wtedy, kiedy uda się pozyskać dodatkowe środki z Unii Europejskiej. Budowę polskiego odcinka Via Baltica planuje się już od roku 1986. Do tej pory (25 lat!) trwało ustalanie jej przebiegu - który obecnie zatwierdziła wreszcie Komisja Europejska.
Tymczasem wschodni sąsiedzi naszego kraju, kraje bałtyckie, które również budują tę trasę, znacznie wyprzedzili Polskę. Litwa do tej pory na budowę Via Baltica wydała 214 mln dolarów (około 140 mln pozyskano z UE). Dzięki temu już do roku 2002 powstało tam 274 kilometry tej trasy. Obecnie Litwini przystąpili już do drugiego etapu budowy. Litwa na tę inwestycję i modernizację drogi Wilno - granica z Polską chce wydać 557 mln euro.
Odcinki Via Baltica powstały również na Łotwie i w Estonii. We wszystkich tych państwach zbudowano już wzdłuż Via Baltica infrastrukturę gospodarczą i turystyczną.
Tymczasem Komisja Europejska analizowała wszystkie warianty przebiegu Via Baltica między Warszawą a granicą z Litwą. W końcu wybrała wersję zaproponowaną jej przez polski rząd dwa lata temu. Wybór wariantu przez Łomżę KE uzasadnia tym, że jest on, jej zdaniem, najbardziej ekonomiczny i najmniej szkodliwy dla przyrody. Droga ekspresowa Via Baltica będzie więc przebiegać od przejścia granicznego z Litwą w Budzisku przez Suwałki, Raczki, Ełk, Łomżę, Ostrów Mazowiecką, Wyszków, Radzymin do Warszawy.
Jej częścią ma być budowana od wielu lat obwodnica Augustowa. Komisja Europejska swoim wyborem wariantu drogi zatwierdziła jej międzynarodowy charakter. Ma ona być najważniejszym połączeniem drogowym pomiędzy Europą Zachodnią a krajami bałtyckimi.
Przypomnijmy, że Rada Ministrów RP decyzję zmieniającą przebieg drogi Via Baltica wydała 20 października 2009 roku. Poprzednie rządy ( SLD, Prawo i Sprawiedliwość) chciały budować ją przez Białystok. Wariant przez Białystok był popierany przez władze tego miasta oraz podlaskich parlamentarzystów - właściwie wszystkich partii.
Wskazywali oni na fakt, że Białystok, stolica województwa podlaskiego, przez który nie pobiegnie trasa międzynarodowa, bardzo wiele straci na tym gospodarczo, a jego rozwój zostanie utrudniony.
[źródło: Nasz Dziennik]
Via Baltica: Nie ma pieniędzy na budowę trasy
Zobacz również
Szansa na Via Baltika stracona, to może Rail Baltika?
Via Baltica przez Łomżę!
Radni apelują o Rail Baltikę
Galeria Narew: Wmurowano kamień węgielny pod jedną z największych łomżyńskich inwestycji
Galeria Veneda: Ruszają prace budowlane największego obiektu handlowego w regionie (WIZUALIZACJA)
Wniosek o budowę obwodnicy Ostrołęki podpisany. Sprawdź różne warianty przebiegu (WIDEO)
Kto zbuduje nam drogi? Bez wsparcia rządu nie damy rady (WIDEO)
Gdzie zniknęło 16 miliardów z oszczędności drogowych?
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |