Ministerstwo Zdrowia uruchomiło ogólnopolską Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Dostępna jest ona w nocy, weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Na czym polega?
Pacjent może skorzystać z porady medycznej lekarza albo pielęgniarki lub położnej - wystarczy zadzwonić pod numer telefonu 800 137 200 lub wypełnić formularz na stronie internetowej. W ten sposób można uzyskać poradę bez wychodzenia z domu.
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu - Jak TPK działa w przypadku kontaktu telefonicznego?
W trakcie rozmowy z konsultantem zostanie przeprowadzony wstępny wywiad, podczas którego zostaniesz zapytany o imię i nazwisko oraz numer PESEL. Następnie skontaktuje się pielęgniarka i w razie potrzeby lekarz. W przypadku wypełnienia formularza w sieci w ciągu trzech godzin skontaktuje się pielęgniarka i w razie potrzeby lekarz.
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK) jest dostępna:
- poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej, czyli: od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 następnego dnia; w soboty i niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy, w godzinach od 8:00 do 8:00 następnego dnia
- obecnie infolinia obsługiwana jest w języku polskim, angielskim i ukraińskim.
Z TPK można skorzystać w sytuacji:
- nagłego zachorowania, poza godzinami pracy POZ,
- nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
- gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może znacząco niekorzystnie wpłynąć na Twój stan zdrowia,
W ramach TPK udzielana jest pomoc w nagłych przypadkach. TPK nie służy do wypisywania recept na leki w chorobach przewlekłych. W ramach TPK uzyskać można:
- poradę medyczną
- e–receptę
- e-skierowanie na szczepienie przeciwko COVID -19
- e–zwolnienie.