eOstroleka.pl
Ostrołęka,

Posłanka z Ostrołęki napisała do minister edukacji. Czy Urząd Miasta miał prawo tak postąpić?

REKLAMA
REKLAMA

Żaneta Cwalina-Śliwowska (Polska 2050) zwróciła się do minister edukacji Barbary Nowackiej w sprawie dotacji na uczniów niepełnosprawnych. Podała przykład z Ostrołęki.

- Do mojego biura zgłosili się obywatele z prośbą o pomoc w związku ze ścieżką edukacyjną ich córki. Jest ona osobą z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym (m.in. niewidomą). W tym roku została przyjęta do liceum ogólnokształcącego znajdującego się na terenie Ostrołęki. Jej sytuacja zdrowotna była znana od początku, co więcej i co kluczowe, bardzo szybko zaaklimatyzowała się w nowej szkole, gdzie została otoczona odpowiednim wsparciem ze strony zarówno rówieśników, jak i nauczycieli - opisuje Żaneta Cwalina-Śliwowska.

Z jej relacji wynika, że "zdziwienie nadeszło, gdy we wrześniu szkoła nie otrzymała z Urzędu Miasta Ostrołęki dotacji na dwójkę uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym". Cwalina-Śliwowska pisze:

Argumentacja urzędu jest zbudowana w oparciu o stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz przepisy prawa traktujące o tym, że liceum ogólnokształcące jest szkołą przeznaczoną między innymi dla uczniów z niepełnosprawnością, ale w normie intelektualnej lub dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (tu mamy do czynienia ze stopniem umiarkowanym). Uczennica oraz jej rodzice bardzo negatywnie zareagowali na decyzję urzędniczą o wyznaczeniu miejsca uczennicy w innej placówce oświatowej przeznaczonej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.

W związku z tym ostrołęcka posłanka zadała minister edukacji kilka pytań:

  • 1. Czy w wyżej wymienionym przypadku Urząd Miasta Ostrołęki miał prawo wstrzymać dotację, skoro uczennica została prawidłowo przyjęta w poczet uczniów przez szkołę w ramach regularnego procesu rekrutacji?
  • 2. Czy w wyżej wymienionym przypadku urzędnicy mają prawo wskazać uczennicy inną placówkę edukacyjną, nawet w sytuacji w której bardzo negatywnie odbiłoby się to na jej zdrowiu psychicznym oraz dalszej ścieżce rozwoju?
  • 3. Czy jeśli na szkole ciążył obowiązek weryfikacji, uczennica może brać udział w procesie rekrutacji zgodnie z obowiązującym prawem i szkoła podjęła decyzję o dopuszczeniu uczennicy do procesu, to czy uczennica powinna być w tym przypadku karana zmianą placówki edukacyjnej?
  • 4. Czy ministerstwo planuje rewizję i urealnienie zasad dotyczących przyjmowania uczniów z niepełnosprawnościami do placówek edukacyjnych w taki sposób, który uodporni je na skrajne przypadki mogące negatywnie odbijać się na zdrowiu dziecka?
  • 5. Czy istnieje ścieżka prawna warunkowego dopuszczenia uczennicy do kontynuowania nauki w obecnym toku nauczania (np. na podstawie dodatkowej weryfikacji lub opinii osoby biegłej)?

Interpelację podpisały również posłanki Ewa Szymanowska i Maja Ewa Nowak. Jak odniesie się do tego minister edukacji Barbara Nowacka? Do tematu wrócimy po odpowiedzi szefowej resortu.

REKLAMA

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
Komentarze po 7 dniach są czyszczone.
Kalendarz imprez
kwiecień 2025
PnWtŚrCzPtSoNd
 31 dk1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6
 7 dk8 dk9 dk10  11 dk12 dk13
 14  15 dk16  17  18  19  20
 21  22 dk23  24  25 dk26 dk27
 28  29 dk30  1  2  3  4
Dzisiaj:
Kino JANTAR
×