W Urzędzie Miasta, spółkach miejskich, jednostkach oświatowych i innych instytucjach podległych Miastu wdrażane są działania przyjęte do realizacji w ramach kampanii „Ostrołęka wolna od plastiku”. To efekt uchwały rady miasta, jaką przyjęto w obecnej kadencji samorządu. Właśnie podsumowany został kolejny rok prowadzenia kampanii.
Kampania ekologiczna "Ostrołęka wolna od plastiku" została przyjęta w czerwcu 2019 r. Corocznie przyjmowana jest informacja z realizacji kampanii. Wiemy, jak przebiegała ona w 2021 roku.
Do urządzeń filtrujących wodę, stojących na korytarzach w budynkach Urzędu Miasta, zakupiono biodegradowalne kubki i wykluczono z użytku kubki plastikowe. Pracownicy Urzędu Miasta Ostrołęki korzystali z dystrybutorów wody. W promocji Miasta Ostrołęki w jednostkach oświatowych wykorzystywano gadżety i materiały biodegradowalne i podlegające recyklingowi, wyeliminowano gadżety plastikowe.
W jednostkach oświatowych wyeliminowano też z użytku jednorazowe torby, torebki, talerze, tace, sztućce, kubeczki, słomki wykonane z tworzyw sztucznych i zastąpiono je torbami papierowymi i naczyniami wielokrotnego użytku. Zaprzestano zakupu wody w plastikowych butelkach - zamontowano dystrybutory na wodę. Wodę podawano w dzbankach lub butelkach wielokrotnego użytku. Na zajęciach artystycznych i podczas dekorowania szkół wykorzystywano materiały naturalne tj.: szyszki, papier, drewno.W konkursach ekologicznych i biologicznych jako nagrody stosowano sadzonki drzew, nasiona, zioła. Zabawki z tworzyw sztucznych zastępowano drewnianymi. Nauczyciele prowadzili pogadanki proekologiczne, dzieci wykonywały prace plastyczne. Zachęcano również rodziców do prawidłowego segregowania odpadów. Zbierano także plastikowe nakrętki.
W ramach kampanii wyeliminowano ze stosowania na wydarzeniach organizowanych i współfinansowanych przez Urząd Miasta Ostrołęki jednorazowych plastikowych produktów. Wyeliminowano też tworzywa sztuczne w materiałach biurowych i zastąpiono je papierowymi.
Na stacji paliw Miejskiego Zakładu Komunikacji również stosowano biodegradowalne kubki oraz opakowania. Kierowcy autobusów wyposażeni zostali w wielokrotnego użytku bidony do wody. Woda pitna dla pracowników podawana była ze stacjonarnych dystrybutorów typu W31OP.
W celu wyeliminowania z użytku jednorazowych toreb, talerzy i sztućców oraz kubków, podczas zawodów organizowanych przez Miejski Zarząd Obiektów Sportowo-Turystycznych i Infrastruktury Technicznej napoje i posiłki podawano w wielorazowych odpowiednikach bądź jednorazowych produktach ulegających kompostowaniu lub biodegradacji. Postawiono dystrybutory na wodę. Pracownicy wyposażeni zostali w bidony. W ramach „Wakacji na sportowo” i wielu innych projektach sportowych organizowanych przez jednostkę nagrodami były bidony.
W Ostrołęckim Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji zamiast toreb plastikowych dokonywano zakupu toreb z papieru. Wodę dla pracowników zatrudnionych w warunkach uciążliwych podano w szklanych butelkach. Klienci oraz pozostali pracownicy korzystali z wody z dystrybutorów.
Z kolei w Ostrołęckim Przedsiębiorstwie Komunalnym ograniczono ilość pojemników do posiłków regeneracyjnych, zachęcając pracowników do korzystania z talerzy i sztućców wielorazowego użytku. Pracownikom udostępniono dystrybutory do wody oraz wyposażono ich w metalowe bidony. Nie dokonywano zakupu gadżetów wykonanych z tworzyw sztucznych. Materiały reklamowe pakowano w torby papierowe.
Ostrołęckie Centrum Kultury z działań promocyjnych wykluczyło gadżety wykonane z plastiku. W Miejskiej Bibliotece Publicznej dominowały biodegradowalne gadżety promocyjne. Do dekoracji pomieszczeń bibliotecznych wykorzystywano materiały biodegradowalne lub wielokrotnego użytku
Akcję "Ostrołęka wolna od plastiku" prowadzoną w 2021 roku podsumowano następująco:
Ograniczenie użycia produktów plastikowych jest procesem długofalowym. Wdrożone działania w dużej mierze wpłynęły na spadek ich wykorzystywania. Poprzez prowadzone inicjatywy edukacyjne rośnie świadomość wśród dzieci, młodzieży oraz ich rodziców i opiekunów na temat szkodliwości odpadów z tworzyw sztucznych i ich niekorzystnego wpływu na środowisko naturalne. W dalszym ciągu kampanię wspierać powinny akcje edukacyjne kształtujące właściwą postawę w tej dziedzinie.