eOstroleka.pl
Ostrołęka,

"Ostrołęka wolna od plastiku", czyli eko-miasto

REKLAMA
zdjecie 480
W modzie są teraz ekologiczne kubkiW modzie są teraz ekologiczne kubki
REKLAMA

W Urzędzie Miasta, spółkach miejskich, jednostkach oświatowych i innych instytucjach podległych Miastu wdrażane są działania przyjęte do realizacji w ramach kampanii „Ostrołęka wolna od plastiku”. To efekt uchwały rady miasta, jaką przyjęto w obecnej kadencji samorządu. Właśnie podsumowany został kolejny rok prowadzenia kampanii.

Kampania ekologiczna "Ostrołęka wolna od plastiku" została przyjęta w czerwcu 2019 r. Corocznie przyjmowana jest informacja z realizacji kampanii. Wiemy, jak przebiegała ona w 2021 roku.

Do urządzeń filtrujących wodę, stojących na korytarzach w budynkach Urzędu Miasta, zakupiono biodegradowalne kubki i wykluczono z użytku kubki plastikowe. Pracownicy Urzędu Miasta Ostrołęki korzystali z dystrybutorów wody. W promocji Miasta Ostrołęki w jednostkach oświatowych wykorzystywano gadżety i materiały biodegradowalne i podlegające recyklingowi, wyeliminowano gadżety plastikowe.

W jednostkach oświatowych wyeliminowano też z użytku jednorazowe torby, torebki, talerze, tace, sztućce, kubeczki, słomki wykonane z tworzyw sztucznych i zastąpiono je torbami papierowymi i naczyniami wielokrotnego użytku. Zaprzestano zakupu wody w plastikowych butelkach - zamontowano dystrybutory na wodę. Wodę podawano w dzbankach lub butelkach wielokrotnego użytku. Na zajęciach artystycznych i podczas dekorowania szkół wykorzystywano materiały naturalne tj.: szyszki, papier, drewno.W konkursach ekologicznych i biologicznych jako nagrody stosowano sadzonki drzew, nasiona, zioła. Zabawki z tworzyw sztucznych zastępowano drewnianymi. Nauczyciele prowadzili pogadanki proekologiczne, dzieci wykonywały prace plastyczne. Zachęcano również rodziców do prawidłowego segregowania odpadów. Zbierano także plastikowe nakrętki.

W ramach kampanii wyeliminowano ze stosowania na wydarzeniach organizowanych i współfinansowanych przez Urząd Miasta Ostrołęki jednorazowych plastikowych produktów. Wyeliminowano też tworzywa sztuczne w materiałach biurowych i zastąpiono je papierowymi.

Na stacji paliw Miejskiego Zakładu Komunikacji również stosowano biodegradowalne kubki oraz opakowania. Kierowcy autobusów wyposażeni zostali w wielokrotnego użytku bidony do wody. Woda pitna dla pracowników podawana była ze stacjonarnych dystrybutorów typu W31OP.

W celu wyeliminowania z użytku jednorazowych toreb, talerzy i sztućców oraz kubków, podczas zawodów organizowanych przez Miejski Zarząd Obiektów Sportowo-Turystycznych i Infrastruktury Technicznej napoje i posiłki podawano w wielorazowych odpowiednikach bądź jednorazowych produktach ulegających kompostowaniu lub biodegradacji. Postawiono dystrybutory na wodę. Pracownicy wyposażeni zostali w bidony. W ramach „Wakacji na sportowo” i wielu innych projektach sportowych organizowanych przez jednostkę nagrodami były bidony.

W Ostrołęckim Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji zamiast toreb plastikowych dokonywano zakupu toreb z papieru. Wodę dla pracowników zatrudnionych w warunkach uciążliwych podano w szklanych butelkach. Klienci oraz pozostali pracownicy korzystali z wody z dystrybutorów.

Z kolei w Ostrołęckim Przedsiębiorstwie Komunalnym ograniczono ilość pojemników do posiłków regeneracyjnych, zachęcając pracowników do korzystania z talerzy i sztućców wielorazowego użytku. Pracownikom udostępniono dystrybutory do wody oraz wyposażono ich w metalowe bidony. Nie dokonywano zakupu gadżetów wykonanych z tworzyw sztucznych. Materiały reklamowe pakowano w torby papierowe.

Ostrołęckie Centrum Kultury z działań promocyjnych wykluczyło gadżety wykonane z plastiku. W Miejskiej Bibliotece Publicznej dominowały biodegradowalne gadżety promocyjne. Do dekoracji pomieszczeń bibliotecznych wykorzystywano materiały biodegradowalne lub wielokrotnego użytku

Akcję "Ostrołęka wolna od plastiku" prowadzoną w 2021 roku podsumowano następująco:

Ograniczenie użycia produktów plastikowych jest procesem długofalowym. Wdrożone działania w dużej mierze wpłynęły na spadek ich wykorzystywania. Poprzez prowadzone inicjatywy edukacyjne rośnie świadomość wśród dzieci, młodzieży oraz ich rodziców i opiekunów na temat szkodliwości odpadów z tworzyw sztucznych i ich niekorzystnego wpływu na środowisko naturalne. W dalszym ciągu kampanię wspierać powinny akcje edukacyjne kształtujące właściwą postawę w tej dziedzinie.

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
Komentarze po 7 dniach są czyszczone.
Kalendarz imprez
listopad 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
 28  29  30  31  1 dk2 dk3
dk4 dk5 dk6 dk7 dk8 dk9 dk10
dk11 dk12 dk13 dk14 dk15 dk16 dk17
dk18 dk19 dk20 dk21 dk22 dk23 dk24
dk25 dk26 dk27 dk28 dk29 dk30  1
×