Ankieterzy ruszyli do badań marketingowych w komunikacji miejskiej w Ostrołęce. Pasażerów autobusów będą pytać o to, czy są zadowoleni z usług przewozowych w mieście. Warto podkreślić, że Ostrołęka należy do miast, które oferują bezpłatną komunikację autobusową, nie są pobierane opłaty za bilety. Czy w ślad za tym krokiem poszła także jakość przewozów?
Jak informuje Miasto Ostrołęka, badania, które przeprowadzane są przez specjalistyczną firmę, zmierzają do wykonania koncepcji optymalizacji oferty przewozowej ostrołęckiej komunikacji miejskiej. Wnioski mogą doprowadzić do zmian w rozkładzie jazdy czy przebiegu poszczególnych tras komunikacji miejskiej w Ostrołęce.
W miastach od 50 do 200 tysięcy mieszkańców w ostatnich latach spadek liczby pasażerów komunikacji publicznej wyniósł nawet 35 procent. Ostrołęka również będzie musiała się z tym zapewne zmierzyć, bo liczba ludności stale spada, kosztem ościennych gmin.
To oznaczać będzie, że w przyszłości prawdopodobnie konieczna będzie zmiana systemu komunikacji miejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem dojazdów do miasta z ościennych gmin. Jeżeli przygotowana będzie atrakcyjna oferta, być może ludzie skorzystają z autobusu, zamiast dojeżdżać własnymi samochodami. Polepszanie oferty, poprawa jakości usług (nowe autobusy itd.), aktywna promocja transportu publicznego - to wszystko na pewno wpływa na decyzję ludzi o tym, czy korzystać z tego rodzaju transportu.
W 2021 roku przeprowadzono ankietę, która wskazała, że celem 84 procent osób podróżujących w naszym regionie jeździ do pracy, 16 procent do szkoły. Spośród osób jadących do szkoły 66,6 procent wskazało, że jeździ autobusem. Z pracujących: 47 procent wybrało samochód, a 37 procent zbiorowy transport.
Z kryterium czasu podróży autobusami MZK Ostrołęka zadowolonych było około 65 procent respondentów. Punktualność komunikacji miejskiej oceniona została pozytywnie przez 60 procent głosujących. 77,7 procent ankietowanych wskazało, że w autobusach jest bezpiecznie.
A co należałoby zmienić w komunikacji miejskiej? Respondenci najczęściej wskazywali na zwiększenie częstotliwości kursów. Warto jednak nadmienić, że w internetowej ankiecie wzięło udział niewiele osób. Być może dlatego zdecydowano się na bezpośrednie badania, mogące dać odpowiedź na pytania, w którym kierunku zmieniać komunikację.