Nowy rok, nowe plany - a może także w kwestii pojazdu? Można bowiem otrzymać nawet 40 tysięcy złotych na nowe auto. Oto warunki dotacji.
NFOŚiGW uruchamia nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł. Wnioski będzie można składać od początku lutego 2025 roku.
Program zastąpi dotychczasową inicjatywę "Mój elektryk", która kończy się 31 stycznia 2025 r. O dotację mogą ubiegać się osoby fizyczne oraz prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Maksymalne wsparcie wynosi 40 tys. zł na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy nowego pojazdu elektrycznego.
Kluczowe warunki otrzymania dotacji to cena pojazdu nieprzekraczająca 225 tys. zł netto oraz przebieg nie większy niż 6 tys. km. Wysokość dofinansowania uwzględnia premię za złomowanie starego samochodu spalinowego oraz kryterium dochodowe - dochód wnioskodawcy nie może przekraczać 135 tys. zł.
Celem programu jest wsparcie zakupu około 40 tysięcy pojazdów. Środki pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Wasze opinie
STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
~tępiciel lemingów, 19:16 01-01-2025, 100%
Samochody elektryczne a ślad węglowy
Wytworzenie samochodu elektrycznego generuje większy ślad węglowy niż produkcja tradycyjnego auta – to nawet 60-70% więcej wyemitowanego do atmosfery dwutlenku węgla. Skąd ta różnica?
Przede wszystkim produkcja elektryków jest bardziej skomplikowana. Zaawansowanym procesem jest na przykład wytworzenie baterii. Akumulatory są produkowane z wykorzystaniem dużej ilości surowców, które trudno pozyskać, a ich zasoby na świecie są ograniczone. Są to między innymi kobalt, lit, miedź, nikiel, czy aluminium. Już same ich wydobycie wiąże się z negatywnym oddziaływaniem na środowisko.
Jednak jak wspomnieliśmy – sama eksploatacja (szczególnie jeśli kraj pozyskuje prąd w sposób zrównoważony, wykorzystując niewiele paliw kopalnych) oznacza obniżoną emisję dwutlenku węgla do atmosfery.
Kiedy samochód elektryczny jest rzeczywiście ekologiczny?
Wysoki ślad węglowy związany z produkcją samochodu elektrycznego powinien zostać zrównoważony już po kilku latach użytkowania pojazdu – po przejechaniu 50-100 000 km. Jak wspomnieliśmy, im bardziej zrównoważony miks energetyczny kraju, tym proces ten będzie krótszy, a korzyści wynikające ze stosowania aut elektrycznych większe.
Tymczasem w krajach takich jak Polska, gdzie wciąż to właśnie węgiel jest głównym surowcem wykorzystywanym w produkcji prądu, potencjał prośrodowiskowy aut elektrycznych nie może być w pełni wykorzystany.
~taka prawda, 20:30 02-01-2025, 100%
@~tępiciel lemingów
wsać se w buty te 40 tys panie redaktorze. Jak byś rzetelnie napisał że jest to tylko 16 tys , a reszta tylko dla wybranych spełniających nierealne warunki to artykuł byłby czysto informacyjny , a teraz jest propagandowy
~Ło Panie, 10:44 02-01-2025, 100%
To jakaś prowokacja??🤣
~Ferdousi, 17:22 02-01-2025, 100%
To jest złodziejstwo.Dają bogatym ludziom żeby se samochodzik elektryczny kupili. Żeby to jeszcze był Polskie samochody elektryczne z Polskich fabryk to tam jeszcze zbilansowało by się to jakoś. Ale to są samochody pewnie niemieckie,chińskie, koreańskie. Czyli to jest dotowanie tamtych fabryk. Złodziejstwo czystej wody takie dotacje.
~taka prawda, 20:34 02-01-2025, 100%
@~Ferdousi
dokładnie tak jak piszesz , ale na szczęście takich frajerów którzy skuszą się na 16 tys. dużo nie będzie.
Myślący ludzie mają świadomość , że te 16 tys ,,zysku'' za 2-3 lata przy sprzedaży tego szrotu zamieni się w stratę sięgającą 40-50 tys. , podczas gdy taki sam samochód np 7 letni ale z silnikiem spalinowamy będzie wart np 60 tys , to ten szrot elektryczny bedzie wart 15 tys. o ile b a n d y c i z brukseli nie wprowadzą opłaty za szrotowanie
Serwis eOstroleka.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.