Prof. dr hab. inż. Leszek Rafalski, dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów przyjechał do Ostrołęki na zaproszenie starosty ostrołęckiego Stanisława Kubła. Spotkanie dotyczyło budowy dwóch mostów przez Narew.
W spotkaniu, 1 lutego, w Starostwie Powiatowym uczestniczył m.in. prezydent miasta Łukasz Kulik, wójt gminy Lelis - Stefan Prusik, Rzekuń - Bartosz Podolak, dyrektor wydziału geodezji, budownictwa i gospodarki nieruchomościami Kazimierz Biedrzycki, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych Grzegorz Bakuła, przewodniczący komisji infrastruktury Rady Powiatu Kazimierz Rzewnicki oraz członkowie Zarządu Powiatu: Anna Buczyńska, Antoni Mulawka i Waldemar Pędzich.
Spotkanie miało charakter koncepcyjny, poświęcone było budowie przepraw na Narwi, w tym także programowi rządowemu Mosty dla Regionów. Eksperci Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, co podkreślił profesor Leszek Rafalski, chętnie podzielą się swoją wiedzą i pomogą na każdym etapie prac w zakresie wspomnianego programu, w tym rozpoznanie podłoża gruntowego pod budowę mostu, opracowania koncepcji mostu, nadzór naukowy nad budową, w szczególności badania stali, betonu, elementów odwodnienia, zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji mostowej; badania odbiorcze mostu pod próbnymi obciążeniami statycznymi i dynamicznymi.
Starosta Stanisław Kubeł przypomniał, że prof. Leszek Rafalski i jego zespół współpracowali już z ostrołęckim samorządem – a efektem tej współpracy jest pierwszy w Polsce most łukowy (tej klasy) – Antoniego Madalińskiego.
- Niedawno mieliśmy spotkanie z wójtami, prezydentem miasta, na którym padła propozycja, by szukać rozwiązań komunikacyjnych dla Ostrołęki. Jak wiemy, natężenie ruchu wzrasta, i cały ten ruch skierowany jest w jedno rondo. W samym powiecie w ciągu roku zostało zarejestrowanych kilkanaście tysięcy samochodów. Ponadto na naszym terenie działa bardzo dużo firm transportowych, zarejestrowanych jest ponad 5 tysięcy ciężarówek. Miasto nie jest przygotowane na taki ruch, dusi się, przejazd przez most jest w znacznej mierze utrudniony. Sytuacja nie uległa poprawie mimo przekierowania tranzytu na czas remontu starego mostu i w naszej ocenie, nie poprawi się również po zakończeniu prac. W naszym przekonaniu, potrzeba dwóch mostów oddalonych od centrum miasta. Namawiamy z wójtami prezydenta, by wybudował jeden most – ze środków dotacyjnych budżetu państwa, a my wraz z gminami przymierzylibyśmy się do programu Mosty dla Regionów – wyjaśnił szczegółowo powód spotkania starosta Stanisław Kubeł.
- W grudniu uczestniczyłem w Sejmie w spotkaniu poświęconym programowi Mosty dla Regionów. Obecni na nim byli urzędnicy z Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. Dowiedzieliśmy, że w ramach programu zaplanowanych jest 21 mostów, co nie oznacza, że lista jest zamknięta – mówił prof. Leszek Rafalski. - Można uzupełniać ją o inne mosty, jeśli ktoś wykaże się taką inicjatywę. Most na Narwi nie jest zaplanowany, lecz może być zgłoszony do programu. Prawdopodobnie termin składania wniosków zostanie wydłużony, ponieważ samorządy nie są przygotowane. W programie zapisane jest dofinansowanie do 80 proc. Co to oznacza w praktyce? Kto pierwszy, ten otrzyma wyższe dofinansowanie – wyjaśnił profesor. - Jeśli fundusz będzie się wyczerpywał, dofinansowania automatycznie będą coraz niższe. Istotne zatem jest to, by szybko przygotować wnioski, wówczas istnieje szansa na to najwyższe dofinansowanie – 80 proc. kosztów kwalifikowanych. Powołałem w Instytucie zespół, w którym są jeszcze pracownicy pamiętający budowę mostu Madalińskiego w Ostrołęce. Kieruje nim prof. nadzw. Janusz Rymsza.
Chęć skorzystania z pomocy ekspertów Instytutu przy przygotowaniu koncepcji mostu w ramach programu Mosty dla Regionów wyrazili wójtowie gmin oraz samorząd powiatu Także prezydent Ostrołęki, Łukasz Kulik zainteresowany był konsultacją ze specjalistami Instytutu do określenia najlepszej lokalizacji mostu, który odciążyłby istniejące przeprawy przez rzekę.
Profesor Rafalski poinformował, że 1 m kw. mostu o szerokości 13 m, typowego – z dwiema jezdniami, ze ścieżką dla rowerów, poboczem - szacunkowo kosztuje 6 tys. zł netto. Dwustumetrowy obiekt – 100 m w środku plus dwa dojazdy - to w przypadku mostu belkowego koszt 22,4 mln zł brutto, mostu łukowego - 32 mln zł. - Jeśli chcemy podejść do tematu poważnie, to powinniśmy przymierzyć się do wyboru miejsca przeprawy. Są bowiem tereny objęte obszarem Natura 2000, są też miejsca zalewowe. Należy przewidzieć odpowiednio dobre odległości, bądź też zmienić położenie obiektu, tak, by uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek. Mój zespół może się tym zająć: przygotowaniem koncepcji, policzeniem kosztów i pomocą wypełnienia wniosku o dofinansowanie – mówił profesor Rafalski.
Kolejne spotkanie koncepcyjne w sprawie mostów planowane jest na ten tydzień.
O nowych mostach na Narwi z dyrektorem Instytutu Badawczego Dróg i Mostów [ZDJĘCIA]
Wasze opinie
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Zobacz również
Uczniowie ZSZ Nr 2 wykonali niesamowitą makietę nowego mostu [ ZOBACZ ZDJĘCIA]
Kulik wbija szpilkę posłowi Czartoryskiemu. I pyta: skąd ten nawyk?
Z wizytą na budowie mostu. Zobaczcie postęp w pracach [WIDEO]
Rozmawiali o Funduszu Dróg Samorządowych i dwóch nowych mostach na Narwi [ZDJĘCIA]
Remont „starego mostu” trwa. Zaglądamy na plac budowy [WIDEO, ZDJĘCIA]
Uwaga kierowcy! Możliwe utrudnienia w ruchu na DK-61
Tymczasowy most jest w FATALNYM stanie! Miasto zapowiada radykalne kroki
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |