eOstroleka.pl
Powiat ostrołecki,

O nowych mostach na Narwi z dyrektorem Instytutu Badawczego Dróg i Mostów [ZDJĘCIA]

REKLAMA
zdjecie 480
fot. Starostwo Powiatowe w Ostrołęcefot. Starostwo Powiatowe w Ostrołęce
REKLAMA

Prof. dr hab. inż. Leszek Rafalski, dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów przyjechał do Ostrołęki na zaproszenie starosty ostrołęckiego Stanisława Kubła. Spotkanie dotyczyło budowy dwóch mostów przez Narew.

W spotkaniu, 1 lutego, w Starostwie Powiatowym uczestniczył m.in. prezydent miasta Łukasz Kulik, wójt gminy Lelis - Stefan Prusik, Rzekuń -  Bartosz Podolak, dyrektor wydziału geodezji, budownictwa i gospodarki nieruchomościami Kazimierz Biedrzycki, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych Grzegorz Bakuła, przewodniczący komisji infrastruktury Rady Powiatu Kazimierz Rzewnicki oraz członkowie Zarządu Powiatu: Anna Buczyńska, Antoni Mulawka i Waldemar Pędzich.

Spotkanie miało charakter koncepcyjny, poświęcone było budowie przepraw na Narwi, w tym także programowi rządowemu Mosty dla Regionów. Eksperci Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, co podkreślił profesor Leszek Rafalski, chętnie podzielą się swoją wiedzą i pomogą na każdym etapie prac w zakresie wspomnianego programu, w tym rozpoznanie podłoża gruntowego pod budowę mostu, opracowania koncepcji mostu, nadzór naukowy nad budową, w szczególności badania stali, betonu, elementów odwodnienia, zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji mostowej; badania odbiorcze mostu pod próbnymi obciążeniami statycznymi i dynamicznymi.

Starosta Stanisław Kubeł przypomniał, że prof.  Leszek Rafalski  i jego zespół współpracowali już z ostrołęckim samorządem – a efektem tej współpracy jest pierwszy w Polsce most łukowy (tej klasy) – Antoniego  Madalińskiego.

- Niedawno mieliśmy spotkanie z wójtami, prezydentem miasta, na którym padła propozycja, by szukać rozwiązań komunikacyjnych dla Ostrołęki. Jak wiemy, natężenie ruchu wzrasta, i cały ten ruch skierowany jest w jedno rondo. W samym powiecie w ciągu roku  zostało zarejestrowanych  kilkanaście tysięcy samochodów. Ponadto na naszym terenie działa bardzo dużo firm transportowych, zarejestrowanych jest  ponad 5 tysięcy ciężarówek. Miasto nie  jest przygotowane na taki ruch, dusi się,  przejazd przez most jest w znacznej mierze utrudniony. Sytuacja nie uległa poprawie mimo przekierowania  tranzytu na czas remontu starego mostu  i w naszej ocenie, nie poprawi się również po zakończeniu prac. W naszym przekonaniu, potrzeba dwóch mostów oddalonych od centrum miasta. Namawiamy z wójtami prezydenta, by wybudował jeden most – ze środków dotacyjnych budżetu państwa, a my wraz z gminami przymierzylibyśmy się do programu Mosty dla Regionów – wyjaśnił szczegółowo powód spotkania starosta Stanisław Kubeł.

- W grudniu uczestniczyłem w Sejmie w spotkaniu poświęconym programowi Mosty dla Regionów. Obecni na nim byli urzędnicy z Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. Dowiedzieliśmy, że w ramach programu zaplanowanych jest 21 mostów, co nie oznacza, że lista jest zamknięta – mówił prof. Leszek Rafalski.  -  Można uzupełniać ją o  inne mosty, jeśli ktoś wykaże się taką inicjatywę. Most na Narwi nie jest  zaplanowany, lecz może być zgłoszony do programu. Prawdopodobnie termin składania wniosków zostanie wydłużony, ponieważ samorządy nie są przygotowane. W programie zapisane jest dofinansowanie do 80 proc. Co to oznacza w praktyce? Kto pierwszy, ten otrzyma wyższe dofinansowanie – wyjaśnił profesor. -  Jeśli fundusz będzie się wyczerpywał, dofinansowania automatycznie będą coraz niższe. Istotne zatem jest to, by szybko przygotować wnioski, wówczas istnieje szansa na to najwyższe dofinansowanie – 80 proc. kosztów kwalifikowanych. Powołałem w Instytucie zespół, w którym są jeszcze pracownicy pamiętający budowę mostu Madalińskiego w Ostrołęce. Kieruje nim prof. nadzw. Janusz Rymsza.

Chęć skorzystania z pomocy ekspertów Instytutu przy przygotowaniu koncepcji mostu w ramach programu Mosty dla Regionów wyrazili wójtowie gmin oraz samorząd powiatu  Także prezydent Ostrołęki, Łukasz Kulik zainteresowany był konsultacją ze specjalistami Instytutu do określenia najlepszej lokalizacji mostu, który odciążyłby istniejące przeprawy przez rzekę.

Profesor Rafalski poinformował,  że  1 m kw. mostu o szerokości 13 m, typowego – z dwiema jezdniami,  ze ścieżką dla rowerów, poboczem - szacunkowo kosztuje 6 tys. zł netto. Dwustumetrowy obiekt – 100 m w środku plus dwa dojazdy -  to w przypadku mostu belkowego koszt  22,4 mln zł brutto, mostu łukowego - 32 mln zł. - Jeśli chcemy podejść do tematu poważnie, to powinniśmy przymierzyć się do wyboru miejsca przeprawy.  Są bowiem tereny  objęte obszarem Natura 2000, są też miejsca zalewowe.  Należy przewidzieć odpowiednio dobre odległości, bądź też zmienić położenie obiektu, tak, by uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek. Mój zespół może się tym zająć: przygotowaniem koncepcji, policzeniem kosztów i pomocą wypełnienia wniosku o dofinansowanie – mówił profesor Rafalski.

Kolejne spotkanie koncepcyjne w sprawie mostów planowane jest na ten tydzień.

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
Komentarze po 7 dniach są czyszczone.
Kalendarz imprez
listopad 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
 28  29  30  31  1 dk2 dk3
dk4 dk5 dk6 dk7 dk8 dk9 dk10
dk11 dk12 dk13 dk14 dk15 dk16 dk17
dk18 dk19 dk20 dk21 dk22 dk23 dk24
dk25 dk26 dk27 dk28 dk29 dk30  1
×