Rada osiedla Pomian zwróciła się do władz miasta z wnioskiem dotyczącym projektowanej ulicy "Nowopomian", jak również obwodnicy Ostrołęki. Pojawił się postulat, który zgłaszali także mieszkańcy ulicy Ziołowej.
Postulaty rady osiedla Pomian
Rada Osiedla Pomian w połowie listopada 2024 r. zwróciła się z wnioskiem do władz miasta, informując, że na swoim posiedzeniu analizowała projekt obwodnicy tzw. "Nowopomian".
Do władz miasta przekazano trzy postulaty:
- Pozostawić niezmieniony obecny wyjazd z ul. Pomian w projektowaną "Nowopomian".
- Doprojektować lewoskręt w ul. Pomian na terenie obecnej łączki w okolicy wału Carskiego z ul. Srebrną.
- Zastosować w nowo projektowanej obwodnicy ekrany akustyczne/dźwiękochłonne w okolicy ul. Ziołowej.
- Ponadto prosimy o zorganizowanie spotkania z projektantami tej obwodnicy w Urzędzie Miasta - z taką prośbą zwróciła się rada osiedla.
Prezydent: niestety nie ma możliwości zaprojektowania wnioskowanych elementów drogi
Prezydent odpowiedział na wniosek, wskazując, że "państwa dwa pierwsze spostrzeżenia dotyczą dokumentacji projektowej: „Budowa drogi łączącej ulice Pomian z nowoprojektowaną obwodnicą południową" tzw. nowopomian, wykonywanej na zlecenie Miasta Ostrołęki".
- W związku z tym informuję, że pozostawienie obecnego wyjazdu z ulicy Pomian w projektowaną drogę tzw. nowopomian oraz doprojektowanie lewoskrętu w ulicę Pomian na terenie obecnej łączki w okolicy wału Carskiego w ulicę Srebrną - na podstawie informacji uzyskanych od projektanta informuję, że niestety nie ma możliwości zaprojektowania wnioskowanych elementów drogi - wskazał prezydent Paweł Niewiadomski, dodając:
Wynika to z tego, iż pomiędzy pasami nowo projektowanej drogi i ulicą Pomian jest zbyt mała odległość, aby fizycznie zmieścić dodatkowe pasy ruchu, przy zachowaniu wymaganych przepisami parametrów wymiarowych takich jak szerokość pasa ruchu, promienie skrętu, odcinki akumulacji. W obrębie dodatkowych pasów ruchu, oprócz pasów ruchu dla pojazdów, musiałoby się znaleźć również przejście dla pieszych, gdyż dodatkowymi pasami ruchu zostałby przecięty projektowany od strony południowej chodnik. W przypadku przejścia chodnika na drugą stronę projektowanej dwujezdniowej drogi, wymagane byłoby wykonanie przejścia z sygnalizacją świetlną. Jednak na takie przejście dla pieszych również nie ma fizycznie miejsca. Dokumentacja wykonywana na jest na podstawie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych tzw. specustawy drogowej. Zgodnie z tą ustawą przebieg obwodnicy nie musi być zgodny z zapisami planu zagospodarowania przestrzennego m. Ostrołęki. Jednak przebieg projektowanej drogi oraz połączenie z ul. Pomian jest zgodne z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego m. Ostrołęki, który obowiązuje od 2007r.
Niewiadomski zauważył, że trzecie spostrzeżenie dotyczy projektu „Budowy obwodnicy południowej miasta Ostrołęki wraz z budową obiektu mostowego przez rzekę Narew".
- W związku z tym informuję, że konieczność zastosowania ekranów akustycznych/dźwiękowych w związku z budową obwodnicy południowej miasta Ostrołęki wraz z budową obiektu mostowego przez rzekę Narew była analizowana. Na tym etapie inwestycji nie ma konieczności zastosowania ekranów akustycznych. Po realizacji obwodnicy zostaną wykonane pomiary natężenia ruchu oraz poziomu hałasu, zgodnie z wydaną decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach - wskazał prezydent Ostrołęki.
Przypomnijmy, że również w listopadzie mieszkańcy osiedla Pomian protestowali przeciwko przebiegowi obwodnicy Ostrołęki blisko ich posesji. Władze miasta wskazały nam wówczas, że przetarg na budowę obwodnicy i mostu ogłoszony zostanie w tym roku lub na początku przyszłego roku.