W lipcu zbiory Muzeum Kultury Kurpiowskiej wzbogaciły się m.in. o trzy prace, wykonane przez artystów, byłych żołnierzy uczestników bitew 1831 roku.
Należą do nich: Portret mężczyzny i Dziewczyna nad morzem autorstwa Teofila Kwiatkowskiego (1809-1891) oraz Portret kobiety wykonany przez Karola Malankiewicza (1802-1877). Nabyte prace stanowią początek kolekcji sztuki, w skład której wejdą prace artystów-żołnierzy 1831 roku tworzących na Wielkiej Emigracji. Oprócz nich muzeum posiada bogaty zbiór grafik o tematyce batalistycznej oraz portretów uczestników wydarzeń z lat 1830-1831.
Pochodzący z Mazowsza Teofil Kwiatkowski odbył studia malarskie w Oddziale Sztuk Pięknych Królewskiego Uniwersytetu Warszawskiego. Gdy wybuchło powstanie listopadowe wstąpił do akademickiej gwardii honorowej, był adiutantem gen. Józefa Chłopickiego. Pod koniec lutego 1831 roku zaczął służbę żołnierza w 4 Pułku Piechoty Liniowej, słynnych „Czwartakach”. Przeszedł z pułkiem szlak bojowy, bił się m.in. pod Ostrołęką 26 maja. W bitwie ostrołęckiej brał udział również podporucznik Karol Malankiewicz (1802-1877) z 8 Pułku Piechoty Liniowej, który w powstaniu dosłużył się rangi kapitana. Jego prace od kilkunastu lat kolekcjonuje muzeum w Ostrołęce (w 2005 roku zakupiono obraz Bitwa pod Ostrołęką, a na początku 2017 roku Scenę batalistyczną).
Po upadku powstania listopadowego, 5 października 1831 roku, obaj artyści-żołnierze udali się na emigrację wraz z gen. Maciejem Rybińskim i rzeszą żołnierzy i oficerów. Na zachód Europy wyemigrowało wówczas ponad stu żołnierzy-artystów. W ogromnej większości ich twórczość nie jest znana, w takim stopniu jak np. Teofila Kwiatkowskiego, który wszedł do grona najbardziej uznanych malarzy emigracyjnych.
Zarówno Kwiatkowski, jak i Malankiewicz osiedli we Francji, zmieniając co pewien czas miejsce pobytu, którym były m.in. Awinion, Paryż, Awalon. Poślubili Francuzki. Próbowali odnaleźć się w innej, trudnej dla nich, rzeczywistości, na jaką zostali skazani do końca życia. Politycznie związani byli z obozem Hotelu Lambert. Kwiatkowski utrzymywał bliższe kontakty z rodziną Adama Jerzego Czartoryskiego, ponadto był przyjacielem Fryderyka Chopina i Teofila Lenartowicza, portretował Adama Mickiewicza. Na emigracji obaj malarze doskonalili warsztat u boku znanych artystów; Kwiatkowski m.in. u Léona Cognieta, a Malankiewicz u Antoineʼa Grosa czy Paula Delarocheʼa. Obaj, jako nieliczni z grona malarzy – uczestników powstania listopadowego, wystawiali na Paryskim salonie, Kwiatkowski częściej, Malankiewicz zaś dwukrotnie.
Dzięki kolekcji, której tematyka wychodzi często poza przedstawienia scen bitewnych, pozostajemy w bliskości z uczestnikami wydarzeń 1831 roku poprzez obcowanie z ich pracami. Nowo nabyte obiekty stanowią interesujący jej początek.
Pozyskanie prac Teofila Kwiatkowskiego i Karola Malankiewicza było możliwe dzięki dotacji Samorządu Województwa Mazowieckiego, który sfinansował zakup.
źródło: Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce
Nowe eksponaty trafiły do ostrołęckiego muzeum [ZDJĘCIA]
Wasze opinie
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Zobacz również
Sceniczny debiut muzealnych śpiewających amatorów z Ostrołęki [ZDJĘCIA]
Ekipy budowlane rozpoczęły prace nad Muzeum Żołnierzy Wyklętych [ZDJĘCIA]
Ostrołęka: Rusza budowa Muzeum Żołnierzy Wyklętych [ZDJĘCIA]
Lipcowe spotkanie z seniorami w Pomniku Mauzoleum
Ostrołęka: Umowa na budowę Muzeum Żołnierzy Wyklętych podpisana [ZDJĘCIA]
Wernisaż wystawy „Wśród zwierząt. Z kolekcji Art Brut” w Muzeum Kultury Kurpiowskiej [ZDJĘCIA]
Etnograficzne „prezenty” dla ostrołęckiego muzeum [ZDJĘCIA]
Ostrołęcki szpital i muzeum ze wsparciem od marszałka Struzika
Nagroda ministra dla Czesławy Kaczyńskiej
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |