Zdalny pulpit – to narzędzie, które w swoich niecnych planach wykorzystują oszuści podszywający się pod pracowników banku lub konsultantów wspierających przy procesie inwestycyjnym. Złapany w taką pułapkę mieszkaniec powiatu wyszkowskiego stracił około 20 tysięcy złotych. Czujnością wykazała się za to kolejna osoba, którą próbowali oszukać przestępcy. Mężczyzna nagrał rozmowę i przekazał ją policji. Posłuchajcie, jak działają oszuści.
W ostatnich dniach na terenie całego kraju dochodzi do przestępstw polegających na wyłudzaniu pieniędzy przez fałszywych pracowników banków posługujących się przy tym tzw „zdalnym pulpitem”.
Dzwoni „bank” - lepiej uważaj
Schemat działania przestępców jest niemal za każdym razem identyczny. Oszuści przedstawiają się jako pracownicy banku najczęściej z departamentu bezpieczeństwa oraz działu technicznego. Podczas połączenia przychodzącego na ekranie telefonu wyświetla się nazwa banku. „Pracownik” banku informuje o podejrzanej transakcji na koncie, która została wykryta przez bankowców. By „zapobiec” jej realizacji niezbędne jest zainstalowanie aplikacji do tzw. zdalnego pulpitu. I tu jest właśnie haczyk. Po zainstalowaniu aplikacji i podaniu kodu który wyświetli się na ekranie urządzenia, przestępcy uzyskują nieograniczony dostęp do zwartości naszego urządzenia. Oszust widzi wszystko, co robimy na smartfonie czy komputerze. Otrzymuje on także pełną kontrolę nad naszym kontem bankowym. Kradzione są dostępne tam środki finansowe, mogą również z naszego konta zostać zaciągnięte kredyty.
Finał rozmowy jest kosztowny
Przestępcy w rozmowie są bardzo przekonujący, ostrzegają o metodach działania oszustów i tłumaczą jak zachować bezpieczeństwo by uniknąć kradzieży pieniędzy. W ostatnich dniach również takie połączenia odebrali mieszkańcy powiatu wyszkowskiego.
Niestety jeden z mężczyzn dał się złapać w pułapkę przestępców i stracił blisko 20 tys. złotych. Natomiast czujnością wykazał się 31-letni mieszkaniec Wyszkowa, który nagrał rozmowę. Jej fragmenty publikujemy ku przestrodze.
- informuje komisarz Damian Wroczyński, rzecznik prasowy Komendy Powiatowej Policji w Wyszkowie.
Policjanci przypominają, by w podobnej sytuacji natychmiast się rozłączyć i osobiście skontaktować się ze swoim bankiem!
Jak uniknąć oszustwa?
Policjanci apelują o szczególną ostrożność w kontaktach telefonicznych z osobami proponującymi świadczenie jakichkolwiek usług finansowych lub bankowych. Bezwzględnie należy zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby, przerwać połączenie i osobiście skontaktować się z pracownikiem banku. Nie należy również ulegać namowom rozmówcy o zainstalowanie na swoim telefonie, tablecie czy komputerze programu czy aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia. Oszuści często informują, że poprzez zainstalowanie takiego programu pomogą w przejściu przez trudny proces pozyskania, bądź zabezpieczenia oszczędności. Aplikacje takie jak na przykład AnyDesk, są legalne i użyteczne – umożliwiają zdalny dostęp do wielu urządzeń, jednak niestety wykorzystywane są również przez oszustów, którym służą do przestępczej działalności. Instalując taki program udostępniamy nasze dane, umożliwiamy dostęp do kont bankowych oraz możliwość wykonywania na nich operacji finansowych.
Pamiętaj! Pracownicy banku nigdy nie proszą o zainstalowanie dodatkowych aplikacji na Twoim urządzeniu.