W świetle najnowszych badań przeprowadzonych w szkołach z Ostrołęki, problem przemocy szkolnej przybiera alarmujące rozmiary. Dane wskazują na dużą liczbę przypadków agresji, szczególnie wśród uczniów klas siódmych i ósmych, co stawia pilne wyzwanie przeciwdziałania temu zjawisku.
Skala problemu
Według przeprowadzonych badań, zjawisko przemocy dotyka znaczącą część uczniów na wszystkich poziomach edukacji. Szczególnie niepokojące są statystyki dotyczące klas 7-8, gdzie ponad połowa uczniów (52%) doświadcza agresji słownej. W klasach 4-6 odsetek ten wynosi 32%, a w szkołach ponadpodstawowych 30%.
Najbardziej alarmujący jest fakt, że znacząca grupa uczniów doświadcza przemocy w szkole na co dzień. W klasach 7-8 aż 18% uczniów przyznaje, że spotyka się z przemocą codziennie, podczas gdy w klasach 4-6 odsetek ten wynosi 14%, a w szkołach ponadpodstawowych 7%.
Częstotliwość występowania przemocy
Badania ujawniają niepokojący wzorzec częstotliwości aktów przemocy:
- Przemoc codzienna: dotyka 14% uczniów klas 4-6, 18% uczniów klas 7-8 i 7% uczniów szkół ponadpodstawowych
- Kilka razy w tygodniu: doświadcza jej 15% uczniów klas 4-6, 15% uczniów klas 7-8 i 6% uczniów szkół ponadpodstawowych
- Kilka razy w miesiącu: zgłasza 10% uczniów klas 4-6, 16% uczniów klas 7-8 i 7% uczniów szkół ponadpodstawowych
- Kilka razy w roku: dotyka 17% uczniów klas 4-6, 15% uczniów klas 7-8 i 15% uczniów szkół ponadpodstawowych
Przemoc domowa jako dodatkowy problem
Badanie ujawniło również niepokojący poziom przemocy domowej wśród uczniów. W klasach 7-8 aż 17% uczniów przyznaje, że doświadcza przemocy w domu. W klasach 4-6 oraz szkołach ponadpodstawowych odsetek ten wynosi 11%. Te dane wskazują na potrzebę kompleksowego podejścia do problemu przemocy, uwzględniającego zarówno środowisko szkolne, jak i domowe.
Wyniki badań pochodzą z Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2025-2028.