eOstroleka.pl
Region,

Mazowsze przy tablicy

REKLAMA
zdjecie 480
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego  (fot. mazovia.pl)Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego (fot. mazovia.pl)
REKLAMA

 Nauczyciele z Mazowsza mają wiele ciekawych pomysłów na to, jak przeprowadzić lekcje o Mazowszu. Taki wniosek można wyciągnąć po pierwszej edycji konkursu na scenariusz lekcji szkolnej poświęconej naszemu województwu. Najlepszych 20 scenariuszy już niebawem znajdzie się w specjalnej publikacji, która trafi do mazowieckich szkół.

– Uczyć o Mazowszu nie jest łatwo. To region nie tylko duży w sensie geograficznym, ale też niezwykle różnorodny w zasadzie w każdym aspekcie i historycznym, i kulturalnym, i społecznym – zauważa marszałek Adam Struzik. – Jak się jednak okazuje, nasi nauczyciele mają wiele fantastycznych pomysłów, jak taką lekcję można poprowadzić – dodaje. – Najlepsze scenariusze lekcji będą udostępnione wszystkim szkołom i mam nadzieję, że będą inspiracją do poprowadzenia ciekawych i niebanalnych lekcji.

Skąd pomysł na konkurs „Lekcje o Mazowszu”? – Edukacja regionalna to ważny aspekt pracy szkoły. Jeśli jest ona dobrze prowadzona, to z jednej strony buduje tożsamość regionalną młodych ludzi, a z drugiej poszerza wiedzę o miejscu, w którym żyją i to w różnych kontekstach. Chcemy zaproponować mazowieckim szkołom gotowy materiał dydaktyczny, który posłużyłby nauczycielom do prowadzenia takich lekcji – podkreśla Teresa Makulska, zastępca dyrektora Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie.

„Lekcje o Mazowszu” to kolejny etap działań prowadzonych przez samorząd województwa mazowieckiego, których celem jest budowanie więzi regionalnych i lokalnych, a także poczucia przynależności do regionu m.in. wśród młodych Mazowszan. Pierwszym krokiem było wydanie „Kompendium wiedzy o Mazowszu” pod redakcją uznanych autorów, m.in. prof. Michała Kuleszy. – Jesteśmy przekonani, że wybrane przez nas lekcje będą doskonałą pomocą dydaktyczną w przygotowaniu i prowadzeniu zajęć o naszym regionie, a uczniowie będą aktywnie i chętnie w nich uczestniczyć  – podkreśla Izabela Stelmańska, zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w urzędzie marszałkowskim.  

Konkurs został zorganizowany wspólnie przez samorząd województwa i Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli – instytucję, która od lat wspiera nauczycieli w ich rozwoju zawodowym. Zgłoszenia można było przesyłać do końca lutego.

Przewodnicząca komisji konkursowej Iwona Moczydłowska nie kryje zadowolenia z frekwencji. – Myślę, że jak na pierwszą edycję, wpłynęło sporo zgłoszeń. Jednak to, co najbardziej cieszy to fakt, że wiele prac naprawdę zasługuje na wyróżnienie. Nauczyciele wykazali się nie tylko kreatywnością, ale i znajomością wielu innowacyjnych metod – zauważa. Do konkursu w sumie zgłoszono 68 prac. W kategorii 7-9 lat wpłynęło 27 scenariuszy. W kategorii 10-14 lat – 23 scenariusze, a 15-18 lat – 14. Wśród autorów największą grupę stanowili nauczyciele. Pojawiło się jednak kilka prac autorstwa np. bibliotekarzy czy muzealników. Zdecydowanie najwięcej zgłoszeń wpłynęło z Warszawy – 32 i Płocka – 18. 6 prac nadesłali autorzy z Ostrołęki, 3 z Ciechanowa, a po 2 z Radomia  i Siedlec.

Po wieloetapowej ocenie scenariuszy uznano, że 20 prac znajdzie się w specjalnej publikacji, która trafi do mazowieckich szkół przed nowym rokiem szkolnym. Ponadto dostrzeżonych zostało jeszcze 19 scenariuszy. Te zostaną również opublikowane na stronach MSCDN i urzędu marszałkowskiego.

Pierwsze miejsca oraz nagrody pieniężne otrzymują:

w kategorii 7-9 lat
1.     „Mazowsze w walizkach”, Monika Jaworska i Anna Perkowska, Podstawowa Szkoła Międzynarodowa w Józefosławiu – 2 500 zł;
2.     „Poznajcie z nami Mazowsze”, Sabina Piłat, Szkoła Podstawowa Nr 234 w Warszawie – 1 500 zł;
3.     „Logopedyczna Pyza szuka głoski [š] na Mazowszu”, Monika Witasik, Przedszkole Nr 157 w Warszawie i Przedszkole Gminne w Chotomowie – 1 000 zł;

w kategorii 10-14 lat
1.     „A to Mazowsze właśnie…”, Małgorzata Białek, Zespół Szkół Podstawowej Nr 10 w Warszawie i Gimnazjum Nr 27 STO w Warszawie – 2 500 zł;
2.     „Zapomniani… zasłużeni dla Mazowsza”, Małgorzata Kostian i Małgorzata Knap, Szkoła Podstawowa Nr 314 w Warszawie – 1 500 zł;
3.     „Z daleka od serca czyli podróż po zakątkach Mazowsza”, Jadwiga Świderska, Szkoła Podstawowa Nr 8 w Legionowie – 1 000 zł;

w kategorii 15-18 lat
1.     „Jak zaplanować wirtualne i realne wycieczki po Mazowszu”, Monika Bojko, XCIX Liceum Ogólnokształcące w Warszawie – 2 500 zł;
2.     „Rozwój Mazowsza a fundusze unijne”, Joanna Jaworska, Publiczne Gimnazjum w Karniewie – 1 500 zł;
3.     „Powrócisz tu, gdzie nadwiślański brzeg… Historia, tradycje i współczesność ziemi mazowieckiej”, Jacek Murawski i Joanna Wojtulewicz, XCIX Liceum Ogólnokształcące w Warszawie – 1 000 zł;

Komisja postanowiła wyróżnić:
w kategorii 7-9 lat trzy scenariusze:
·         „Poznajemy Mazowsze”, Małgorzata Kowalak, Szkoła Podstawowa w Staroźrebach;
·         „Mazowsze na talerzu”, Monika Jabłońska, Szkoła Podstawowa Nr 4 w Płocku;
·         „Magiczne miejsce w sercu Puszczy Kozienickiej - tajemnice Królewskich Źródeł”, Aldona Gębka, Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 24 w Radomiu;

w kategorii 10-14 lat pięć scenariuszy:
·         „Co słoiczku masz w koszyczku?”, Maciej Dowgiel, Pracownia Filmoznawcza i Medioznawcza,  Łódź – wyróżnienie specjalne
·         „Moje magiczne gniazdo ojczyste, mała ojczyzna – moje Mazowsze”, Łukasz Czudec, PKN ORLEN S.A., Płock;
·         „Oj, śliczna to ziemia to nasze Mazowsze!”, Alina Uszyńska, Szkoła Podstawowa Nr 323 w Warszawie;
·         „Czym chata bogata… – czyli o zasobach Mazowsza”, Bożena Grabińska, Gimnazjum w Troszynie;
·         „Warszawska  Wisła – skarb, czy  problem?”, Marzena Łazicka, SOSW w Przasnyszu;

w kategorii 15-18 lat trzy scenariusze:
·         „O, Mazowsze jakie cudne, gdzie jest taki drugi kraj – mazowieckie pejzaże słowem malowane”, Anna Gajek i Ireneusz Gajek, Gimnazjum Publiczne w Krasnem;
·         „Śladami V-2. Cudowna broń Hitlera na terenie obecnego województwa mazowieckiego w czasie II wojny”, Sławomir Kordaczuk, Muzeum Regionalne w Siedlcach i Janusz Wilczyński, IV Liceum Ogólnokształcące w Siedlcach;
·         „Walory krajobrazowe województwa mazowieckiego”, Irmina Bryłka, Zespół Szkół Odzieżowych Fryzjerskich i Kosmetycznych Nr 22 w Warszawie.

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
Komentarze po 7 dniach są czyszczone.
Kalendarz imprez
listopad 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
 28  29  30  31  1 dk2 dk3
dk4 dk5 dk6 dk7 dk8 dk9 dk10
dk11 dk12 dk13 dk14 dk15 dk16 dk17
dk18 dk19 dk20 dk21 dk22 dk23 dk24
dk25 dk26 dk27 dk28 dk29 dk30  1
×