eOstroleka.pl
Ostrołęka,

Lokomotywa z historią i ostrołęckim akcentem

REKLAMA
zdjecie 480
REKLAMA

PKP CARGO przywróciło historyczne barwy kolejnej lokomotywie. Prezentacja ET22-933 odbyła się na terenie Sekcji Utrzymania i Napraw Północnego Zakładu Spółki w Bydgoszczy. Lokomotywa charakteryzuje się tabliczkami z herbem Ostrołęki. Dlaczego?

W najbliższą sobotę, 7 kwietnia br. zostanie zaprezentowana w Bydgoszczy już 14. lokomotywa odmalowana przez PKP CARGO S.A. w historyczne barwy. Tym razem będzie to lokomotywa elektryczna ET22-933, której przywrócono malaturę z lat 1988-2002 z charakterystycznymi zielonymi barwami i żółtym czołem. Unikatowymi elementami wyróżniającymi ten egzemplarz są tabliczki przedstawiające herb miasta Ostrołęki, umieszczone po obu stronach pudła lokomotywy.  

Lokomotywa została wyprodukowana w 1985 r. przez wrocławski PAFAWAG i w tym samym roku rozpoczęła pracę w Lokomotywowni Warszawa Olszynka Grochowska. Następnie trafiła do Lokomotywowni Ostrołęka, gdzie na czołach lokomotywy zostały zamontowane tabliczki z herbem miasta Ostrołęki. Charakterystyczne godło przetrwało, mimo zmiennych losów lokomotywy przydzielanej w różne miejsca Polski. Z Ostrołęki w 1997 r. trafiła ona najpierw do Zakładu Taboru w Białymstoku, później do Mazowiecko-Podlaskiego Zakładu Spółki w Warszawie, a następnie do Północnego Zakładu Spółki w Gdyni. W ciągu 32 lat służby lokomotywa przejechała 1 572 076 km. W marcu br. przeszła przegląd na poziomie P4, w trakcie którego zostały przeprowadzone prace malarskie. Ciekawostką może być fakt, że lokomotywa miała swój epizod filmowy. W 1989 r. wystąpiła w komedii ,,Galimatias, czyli Kogel Mogel II”, w reżyserii Romana Załuskiego.

PKP CARGO konsekwentnie przywraca historyczne barwy wybranym egzemplarzom lokomotyw z poszczególnych serii. Łączymy te prace, tak jak w przypadku lokomotywy ET22-933, z wykonaniem napraw okresowych. Przypomnę, że tylko w ostatnim czasie historyczną malaturę odzyskały lokomotywy ET22-980, ET42-029 i ET41-186 – powiedział członek Zarządu PKP CARGO Zenon Kozendra.

Sekcja Utrzymania i Napraw w Bydgoszczy to miejsce z bogatymi tradycjami.  Pierwsze warsztaty naprawcze powstały tam jeszcze w okresie międzywojennym. Do lat 60. ubiegłego wieku naprawiano i utrzymywano w sekcji głównie parowozy. Po tym okresie zaczęto eksploatować lokomotywy spalinowe, a następnie elektryczne. Pierwszymi lokomotywami trakcji elektrycznej były ET21, następnie EU07 i ET40. W 2012 roku Sekcja poszerzyła swoją ofertę o naprawy okresowe lokomotyw elektrycznych serii ET22 na poziomie P4/1 i P4/2 oraz EU07 na poziomie P4. W 2015 r. uruchomiono w niej hartownię obrzeży kół zestawów kołowych. Obecnie realizowana jest nowoczesna malarnia.

Zapraszamy miłośników kolei w sobotę, 7 kwietnia br. w godzinach 11.00-14.00 do Północnego Zakładu Spółki PKP CARGO, Sekcja Utrzymania i Napraw w Bydgoszczy, przy  ul. Inwalidów 1.

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
Komentarze po 7 dniach są czyszczone.
Kalendarz imprez
listopad 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
 28  29  30  31  1 dk2 dk3
dk4 dk5 dk6 dk7 dk8 dk9 dk10
dk11 dk12 dk13 dk14 dk15 dk16 dk17
dk18 dk19 dk20 dk21 dk22 dk23 dk24
dk25 dk26 dk27 dk28 dk29 dk30  1
×