Jedyna jak dotychczas platforma służąca do komunikacji mieszkańców Ostrołęki z władzami w ratuszu, czyli LocalSpot jest już niedostępna. Z końcem ubiegłego roku prezydent Łukasz Kulik wypowiedział umowę operatorowi systemu, który z powodzeniem funkcjonował przez dłuższy czas i umożliwiał zgłaszanie problemów takich jak np. dziury w jezdni, oblodzony chodnik lub zaśmiecony trawnik.
Aplikacja LocalSpot uruchomiona została w Ostrołęce w 2017 roku. Była to jak dotychczas najszybsza i najskuteczniejsza forma kontaktu mieszkańców z władzami miasta. Za pośrednictwem aplikacji mieszkańcy mogli zgłaszać takie problemy jak dziura w jezdni, uszkodzony chodnik, niedziałająca latarnia czy zaśmiecony trawnik. Do zgłoszenia użytkownik mógł załączyć zdjęcie, które po kilku sekundach trafiało do właściwego dla wyjaśnienia sprawy wydziału. Po określonym upływie czasu zgłoszona sprawa oznaczana była na interaktywnej mapie odpowiednim statutem – na zielono oznaczone były rozwiązane problemy, a na czerwono zgłoszenia nierozstrzygnięte. Aplikacja umożliwiała także zgłaszanie pomysłów na poprawę funkcjonowania lokalnej infrastruktury, informowanie użytkowników aplikacji o różnych ważnych wydarzeniach, remontach dróg itp.
Aplikacja już po pierwszych tygodniach funkcjonowania zyskała dość sporą popularność wśród użytkowników. Była bowiem najszybszą formą kontaktu z prezydentem, którego grafik cotygodniowych przyjęć interesantów był zapełniony na kilka tygodni do przodu. Spytaliśmy o powody rezygnacji władz miasta z platformy LocalSpot oraz o dostępne obecnie formy zgłaszania problemów z jakimi codziennie borykać mogą się mieszkańcy Ostrołęki. Okazuje się, że prezydent Kulik ma zupełnie nowy pomysł na kontakt z mieszkańcami, a ten wcześniejszy – funkcjonujący od 2017 roku – był zbyt drogi.
Odpowiedzi z upoważnienia Łukasza Kulika udzielił wiceprezydent Maciej Kleczkowski. Oto co nam odpisał:
„W odpowiedzi na zapytanie dotyczące aplikacji LocalSpot informuję, że Miasto przestało korzystać z tego rozwiązania ze względu na fakt, że niebawem wdrożony zostanie nowy system powiadomień dla mieszkańców, który również umożliwia mieszkańcom zgłaszanie problemów, które zauważa w przestrzeni miejskiej.
System LocalSpot jest systemem płatnym. Miasto każdego miesiąca opłacało abonament w wysokości ok. 600 złotych. Aby aplikacja działała sprawnie konieczne było zaangażowanie pracowników z wielu wydziałów. Wraz z końcem 2018 roku zdecydowaliśmy o zakończeniu współpracy z firmą dostarczającą aplikację.
Jednym z powodów takiej decyzji był fakt, że Miasto jest na etapie szkolenia pracowników i przygotowywania się do wdrożenia nowego systemu powiadamiania mieszkańców. Za jego pomocą Urząd będzie mógł wysyłać do ostrołęczan emaile, sms, mms z informacją o wydarzeniach, awariach, ostrzeżeniach pogodowych, opłatach, remontach dróg i innych ważnych dla mieszkańców sprawach. System umożliwia również komunikację mieszkańców z urzędem. Mogą oni wysyłać komunikaty z informacjami o dostrzeżonych problemach drogowych, prośby o interwencję i podjęcie działań, zapytania w nurtujących ich kwestiach. Program, jaki Miasto planuje niebawem wdrożyć, jest bezpłatny. Liczymy, że zastąpi on z powodzeniem aplikację LocalSpot.
O terminach wdrożenia nowego systemu będziemy Państwa wkrótce informować.”
Do sprawy wrócimy.