eOstroleka.pl
Ostrołęka, UJAWNIAMY

Kontrola w ostrołęckiej szkole po interpelacji posłanki. "Stwierdzono szereg nieprawidłowości"

REKLAMA
fot. pexels.comfot. pexels.com
REKLAMA

Po tym, jak posłanka z Ostrołęki zaalarmowała ministerstwo o przypadku jednej z uczennic z naszego miasta, w Liceum Klasycznym wszczęto kontrolę. Wiceminister edukacji Izabela Ziętka ujawniła publicznie jej wyniki.

Pytania posłanki Żanety Cwaliny-Śliwowskiej

Posłanka z Ostrołęki Żaneta Cwalina-Śliwowska (Polska 2050) jeszcze w ubiegłym roku zwróciła się do minister edukacji z interpelacją, opisując przypadek jednej z ostrołęckich uczennic. To dziewczynka z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym. Jak relacjonowała posłanka, uczennica została przyjęta do liceum i zaaklimatyzowała się w nowym otoczeniu.

- Zdziwienie nadeszło, gdy we wrześniu szkoła nie otrzymała z Urzędu Miasta Ostrołęki dotacji na dwójkę uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym - pisała posłanka. - Argumentacja urzędu jest zbudowana w oparciu o stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz przepisy prawa traktujące o tym, że liceum ogólnokształcące jest szkołą przeznaczoną między innymi dla uczniów z niepełnosprawnością, ale w normie intelektualnej lub dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (tu mamy do czynienia ze stopniem umiarkowanym). Uczennica oraz jej rodzice bardzo negatywnie zareagowali na decyzję urzędniczą o wyznaczeniu miejsca uczennicy w innej placówce oświatowej przeznaczonej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.

Parlamentarzystka wysłała do minister Barbary Nowackiej kilka pytań w tej konkretnej sprawie. Po tym, jak zaalarmowała ministerstwo, w szkole wszczęto kontrolę.

Kontrola w Liceum Klasycznym. "Szereg nieprawidłowości"

Wiceminister edukacji Izabela Ziętka nie tylko publicznie ujawniła wyniki kontroli, ale wskazała również, o którą szkołę chodzi - to Liceum Klasyczne im. Jana Pawła II. Odnosząc się do konkretnego przypadku z Ostrołęki, wiceminister Ziętka wskazała, że Mazowiecka Kurator Oświaty przeprowadziła kontrolę w Liceum Klasycznym 6 i 9 grudnia 2024 r.

- Podczas kontroli stwierdzono szereg nieprawidłowości w zakresie zapewnienia organizacji kształcenia specjalnego dla 5 uczniów - poinformowała wiceminister. Chodzi konkretnie o uczniów:

  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i niepełnosprawnością ruchową,
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i autyzmem,
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, niepełnosprawnością ruchową i niewidzeniem (uczennicy, o której mowa w interpelacji),
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym (2 uczniów).

- Kontrola MKO wykazała również, że przyjęcie do liceum pięciu absolwentów szkół podstawowych, którzy posiadali orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym (4 osoby) i niepełnosprawności sprzężone, w tym niepełnosprawność intelektualna w stopniu znacznym (1 osoba), odbyło się niezgodnie z zasadami przyjmowania absolwentów, określonymi w statucie szkoły - ujawniła wiceminister.

Izabela Ziętka dodała, że uczennica, o której w interpelacji pisała posłanka Cwalina-Śliwowska, została przyjęta do liceum bez wymaganego zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty. Wiceminister wskazała:

Na świadectwie ukończenia przez uczennicę szkoły podstawowej, w części „wyniki klasyfikacji końcowej” zamieszczono oceny opisowe zachowania, religii oraz zajęć edukacyjnych, takich jak: funkcjonowanie osobiste i społeczne, zajęcia rozwijające komunikowanie się, zajęcia rozwijające komunikatywność, wychowanie fizyczne. Jednocześnie statut Liceum Klasycznego nie zawierał regulacji związanych z przyjmowaniem do liceum ogólnokształcącego i kształceniem uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, które nie przystępują do egzaminu ósmoklasisty.

To nie koniec zarzutów wobec szkoły. Ze strony wiceminister Ziętki padają kolejne, które miały zostać ujawnione podczas kontroli:

  • W indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych (IPET) uczniów z niepełnosprawnościami nie zostały określone zakresy i sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych.
  • Zespoły nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z ww. uczniami nie dokonały wielospecjalistycznych ocen poziomu funkcjonowania uczniów przed opracowaniem IPETów, zaś rodzice uczniów nie zostali poinformowani w formie pisemnej o terminach spotkań zespołów i możliwości uczestniczenia w tych spotkaniach, a także nie otrzymali kopii tych dokumentów.
  • Opracowanie dla uczniów IPET-y nie uwzględniały wszystkich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej wskazanych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego.
  • Wymiar godzin poszczególnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej wskazanych w orzeczeniach wszystkich uczniów ustalił dyrektor szkoły, a nie zespół nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z danym uczniem.
  • Dyrektor liceum nie przedłożył dokumentacji dotyczącej dopuszczenia do użytku w szkole w roku szkolnym 2024/2025 programów nauczania oraz szkolnego zestawu programów nauczania, co jest niezgodne z przepisami.
  • Indywidualne nauczanie organizowane było niezgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży
  • W dzienniku indywidualnego nauczania uczennicy nie wpisano nazw zajęć edukacyjnych przewidzianych do realizacji.
  • Zapis godzin dzienniku uniemożliwił stwierdzenie zgodności wymiaru godzin indywidualnego nauczania z wymogami określonymi w § 9 ust. 1 pkt 4 ww. rozporządzenia.
  • Pomimo, że statut Liceum Klasycznego zawierał w swojej treści zapis dotyczący „Zasad oceniania”, to nie określał tych zasad.
  • Ponadto w § 45 Statutu szkoły znajduje się zapis, że cyt.: „szczegółowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zawiera Regulamin Pracy Dydaktycznej, stanowiący jako załącznik integralną część Statutu Szkoły”, co jest niezgodne z wymogami określonymi w art. 172 ust. 2 pkt 4c ustawy - Prawo oświatowe, ponieważ szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów powinien określać statut.

W trakcie kontroli stwierdzono również niezgodne z prawem ocenianie i klasyfikowanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Wiceminister Ziętka opisuje: - Wobec ww. uczniów stosowano ocenianie w stopniach szkolnych, podczas, gdy uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym powinni otrzymywać oceny opisowe bieżące, śródroczne, roczne i końcowe ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także ze śródrocznych, rocznych i końcowych ocen klasyfikacyjnych zachowania. W protokołach zebrań rady pedagogicznej w roku szkolnym 2023/2024 nie ma informacji o podjęciu uchwał w sprawie klasyfikacji i promocji uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Skutkuje to brakiem możliwości określenia w jakim oddziale uczniowie ci obecnie się znajdują oraz - jeśli doszło do promowania - co stanowiło podstawę tej promocji.

Wiceminister: Urząd Miasta nie miał podstaw do wstrzymania lub cofnięcia dotacji

Czy w wyżej wymienionym przypadku Urząd Miasta Ostrołęki miał prawo wstrzymać dotację, skoro uczennica została prawidłowo przyjęta w poczet uczniów przez szkołę w ramach regularnego procesu rekrutacji? - pytała posłanka Żaneta Cwalina-Śliwowska, odnosząc się do przypadku uczennicy, który opisała w interpelacji.

Wiceminister Ziętka w odpowiedzi na to pytanie stwierdziła, że urząd nie miał podstaw do wstrzymania lub cofnięcia dotacji, "mimo stwierdzonych nieprawidłowości związanych z przyjęciem ww. uczniów do liceum ogólnokształcącego oraz z realizacją ich kształcenia". Podkreśliła również, że organ dotujący szkołę (w tym przypadku Urząd Miasta Ostrołęka) nie może dokonać skreślenia z listy uczniów. - Skreślić ucznia z listy uczniów może jedynie, w drodze decyzji, dyrektor szkoły i tylko w przypadkach określonych w statucie szkoły.

Zalecenia pokontrolne

- Biorąc pod uwagę wyniki kontroli przez MKO, należy stwierdzić, że działania Liceum Klasycznego nie zapewniły warunków do rozwoju umiejętności szkolnych uczniów z niepełnosprawnościami, zgodnych z ich indywidualnymi potrzebami - podsumowała podsekretarz stanu w resorcie edukacji, dodając:

Jednocześnie, biorąc pod uwagę specyfikę funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz potrzeby związane ze wspomaganiem ich indywidualnego rozwoju przede wszystkim w zakresie rozwijania praktycznych umiejętności związanych z samodzielnym funkcjonowaniem, kształcenie tej grupy uczniów w liceum ogólnokształcącym, budzi poważne wątpliwości o charakterze merytorycznym, jak i organizacyjnym. Przede wszystkim jednak nie jest korzystne dla ucznia, który nie jest w stanie sprostać wymaganiom edukacyjnym szkoły tego typu.

Efektem kontroli były zalecenia pokontrolne Mazowieckiego Kuratora Oświaty. Dotyczą one organizowania kształcenia wychowania i opieki uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego; ustalania form, okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiaru godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane; zatrudniania nauczycieli religii; przydzielania zajęć edukacyjnych; kompetencji stanowiących rady pedagogicznej; dokonywania sprostowań błędów i omyłek; prowadzenia arkuszy ocen uczniów; oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów; określenia w statucie szczegółowych warunków i sposobów oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, jak również przyjmowania uczniów do szkoły, zgodnie z zasadami przyjmowania określonymi w statucie szkoły.

REKLAMA
zdjecie 8634

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
~Gdzie benzyna PO 5,19?, 08:43 09-01-2025,   65%
Ciecia noga to przystawka porzarta już przez rudnego sepleniącego niemca. A żorzeta ma parcie na szkło, za to nie ma nic mądrego do powiedzenia. Jej kariera skończy nie na jednej kadencji.  
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~Gdzie Izera? (8 lat!), 09:12 09-01-2025,   37%
@~Gdzie benzyna PO 5,19? Dzięki za mądry, merytoryczny, pełen miłości i  poszanowania bliźniego komentarz.
Jak dobrze, że są jeszcze tacy czytelnicy, którzy kierują się zasadami wiary i patriotyzmem.


.
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~wonnnnn, 12:21 09-01-2025,   48%
@~Gdzie benzyna PO 5,19? warszawa  niby trzasokowskiego co  kamienice  odkupil z gronkiewicz  zablokowana PRZEZ PRZEDSIEBIORCOW  POMACHAJA  A yusk  folzd ich przyjmnie dran  klamca  NARODZIE  KTO JESCZE NIE BYL W WARSZAWIE NA PROTESCIE KTO  NARODZIE OBUDZ SIE
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~tępiciel lemingów, 15:04 09-01-2025,   45%
@~Gdzie Izera? (8 lat!) W tamtym roku Izerę Tusk trafił.
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~Iui, 08:57 09-01-2025,   60%
Donoszenie na własne miasto?  
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~Realista, 09:38 09-01-2025,   57%
@~Iui Ale jaki jest efekt sprawa , zawinił urząd a szkoła dostała po tyłku .
 
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~ajm, 13:25 09-01-2025,   57%
@~Iui WTF??? poseł z 2050 donosi na miasto, którego wiceprezydent startował na posła (euro) z 2050. Czy ktoś potrafi to wytłumaczyć?  
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~....., 21:51 09-01-2025,   60%
@~ajm Dawno mówiłem że ta posłanka mądrością nie grzeszy  
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~Prawda, 09:59 09-01-2025,   47%
Bardzo dobrze powinni wziàc sie za te klasyki kosciolkowe bo jest przechowalnia i pralnia pieniedzy. Nie dziwia niedociągnięcia patrzac jakich nauczycieli zatrudniaja dla
ktorych jest to miejsce na dorobienie i ktorzy z rym sue nie kryją
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~obserwator, 20:14 09-01-2025,   34%
@~Prawda Widać że masz doświadczenie w fałszowaniu wszystkiego co jest nie po Twojej myśli. nazywając siebie prawdą. Jesteś porąbany
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~O_o, 10:49 09-01-2025,   74%
Urząd miasta myśli że pozjadal wszystkie rozumy. Niedługo będzie prezydent chodził i sam uczył w szkolach średnich, bo nauczyciele mają gdzieś takie traktowanie. Brak szacunku skutkuje że tak wykwalifikowana kadra zna swoje wartości. Inne miasta mogą dostawać za wychowawstwo więcej niż te grosze. Rodzice też mogą przystopować bo przecież znają realia polskiego systemu edukacji a zachowują się jak by to oni rządzili... Pfff wasze zdanie jest tutaj znikome jeśli chodzi o skargi na nauczyciela. Co ten nauczyciel winien jak system taki "moooooooondry" a uczniowie przychodzą bez wychowania, zachowują się coraz gorzej, śmiejąc się ze swoich rodziców za plecami w szkole z braku kultury... Chore społeczeństwo się robi... A pieniądze bo zawsze o to chodzi to UM niech tnie prezesom a nie zabiera ze szkół. Brak słów Prezydencie brak słów. Jeszcze niedawno kończyłeś sam szkołę a za chwilę Twoje dziecko pójdzie do placówki której ucinasz kasę... Powodzenia !  
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~gosc, 15:57 09-01-2025,   80%
@~O_o A tak obiecywał Wojtuś nauczycielom że po wyborach będzie takie pięknie a tu klops jest papier do drukowania to dla Pawełka? był największy problem !
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~ostroxD, 12:03 09-01-2025,   50%
I co teraz herterzy? pocałujcie mnie w dupę bo nie potraficie tego zrobić  
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~Herterz, 13:46 09-01-2025,   -
@~ostroxD Jak na ciula to mocne słowa!
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~hmmmm, 17:44 09-01-2025,   -
@~ostroxD ktoś cie musiał mocno skrzywdzic w życiu, że tak ludzi nie lubisz. współczuję. Nie tobie. Twoim bliskim,
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~Chyży rój to gnój, 00:31 10-01-2025,   -
@~ostroxD A mógłbyś chociaż spróbować po Polsku napisać co miałeś na "myśli". Bo ciężko zrozumieć.
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~Stary KOmuch, 12:04 09-01-2025,   43%
Byłem w ZOMO, byłem w ORMO, teraz jestem za platformą.
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~🐽, 12:51 09-01-2025,   75%
@~Stary KOmuch Ok  
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~Zbyszek, 13:12 09-01-2025,   46%
No i zmasowany atak na bardzo dobrą szkołę, która uczy dzieci myśleć.
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~Arek Cz, 13:20 09-01-2025,   67%
@~Zbyszek Jaki atak? Przecież tylko pani wiceminister ujawniła wyniki kontroli.  
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~Dr nauk......?, 14:43 09-01-2025,   0%
@~Zbyszek Absolwent?
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~sad, 16:11 09-01-2025,   72%
To nie jest szkoła to instrument do wyciągania pieniędzy!!
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~Ferdousi, 17:46 09-01-2025,   40%
Nie powinny dzieci niezbyt rozgarnięte uczyć się razem z dziećmi normalnymi bo to ZANIŻA OGÓLNY POZIOM NAUCZANIA i w ogóle takie dzieci ciągną w dół poziom nauczania. To tak jak by się ktoś normalny ożenił z debilką ( albo wyszła za debila) było by z tego udane małżeństwo? No raczej nie. Tak i tu.Podobne musi łączyć się z podobnym a nie!- że na siłę będziemy robić jakieś lewackie eksperymenty. Są szkoły specjalne-niech tam uczęszcza. teraz to tak: ludziom bez nóg  każą biegać na 100 metrów, ludziom bez rąk rzucać tam czymś ( kulą ,dyskiem, oszczepem,itp). Paranoja jakaś.
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~sprawiedliwy@, 20:11 09-01-2025,   100%
@~Ferdousi Jesteś chory psychchicznie bo tylko tak można odczytać Twoje chore wypowiedzi.Nie wiesz  co Ciebie w zyciu jeszcze czeka.  
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~Ja, 21:25 09-01-2025,   100%
@~Ferdousi Tu się z tobą zgodzę bo jakbyś tak pochodził po szkołach gdzie są klasy integracyjne to byś zobaczył jakie dzieci  są teraz nierozgarnięte bo nawet w klasie 6 to czytać nie potrafią tylko dukają a już nie wspomnę o pisaniu czy zrozumieniu przeczytanego tekstu .Tyle,że dodam do tego ,że mówię tu o jak to określiłes"normalnych"dzieciach bo te z orzeczeniami radzą sobie idealnie z nauką i jeszcze one podciągają srednią klasy.Owszem są dzieci które nie nadają się by uczeszczać do takich szkół ale wtedy rodzice sami to wiedzą i zapisują je do szkół specjalnych.Po twoim poście mam wrażenie,że potrzebujesz pomocy psychologa bo negatywnie jesteś nastawiony do innych ludzi w szczególności do niepełnosprawnych .Więcej empatii ci życzę.
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~Oj tam, 22:53 09-01-2025,   67%
Widocznie sala za droga była dla Pani Poseł  do Ćwiczeń w tej szkole i masz ci  los kontrola z Ministerstwa oj ta władza w małych ludziach.  
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~Many many many, 09:55 10-01-2025,   -
@~Oj tam Czyli jak nie wiadomo o co chodzi to zawsze chodzi o   .......?
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
~Tomek, 09:56 10-01-2025,   100%
A ja myślę, że ta kontrola była potrzebna ze względu na te dzieciaki. Szkoła je przyjęła ale nie była na to przygotowana. Jeżeli szkoła dopuszcza przyjmowanie dzieci z niepełnosprawnością powinna im zapewnić najlepsze warunki do rozwoju. Odpowiednio przeszkolonych nauczycieli, psychologów i terapeutów  
odpowiedz   •   oceń :     •   zgłoś
Serwis eOstroleka.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Kalendarz imprez
styczeń 2025
PnWtŚrCzPtSoNd
 30  31 dk1 dk2 dk3 dk4 dk5
dk6 dk7 dk8 dk9 dk10 dk11 dk12
dk13 dk14 dk15 dk16 dk17 dk18 dk19
dk20 dk21 dk22 dk23  24  25  26
dk27  28  29  30  31  1  2
×