Po tym, jak posłanka z Ostrołęki zaalarmowała ministerstwo o przypadku jednej z uczennic z naszego miasta, w Liceum Klasycznym wszczęto kontrolę. Wiceminister edukacji Izabela Ziętka ujawniła publicznie jej wyniki.
Pytania posłanki Żanety Cwaliny-Śliwowskiej
Posłanka z Ostrołęki Żaneta Cwalina-Śliwowska (Polska 2050) jeszcze w ubiegłym roku zwróciła się do minister edukacji z interpelacją, opisując przypadek jednej z ostrołęckich uczennic. To dziewczynka z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym. Jak relacjonowała posłanka, uczennica została przyjęta do liceum i zaaklimatyzowała się w nowym otoczeniu.
Posłanka z Ostrołęki napisała do minister edukacji. Czy Urząd Miasta miał prawo tak postąpić?
Żaneta Cwalina-Śliwowska (Polska 2050) zwróciła się do minister edukacji Barbary Nowackiej w sprawie dotacji na uczniów niepełnosprawnych. Podała przykład z Ostrołęki.…
- Zdziwienie nadeszło, gdy we wrześniu szkoła nie otrzymała z Urzędu Miasta Ostrołęki dotacji na dwójkę uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym - pisała posłanka. - Argumentacja urzędu jest zbudowana w oparciu o stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz przepisy prawa traktujące o tym, że liceum ogólnokształcące jest szkołą przeznaczoną między innymi dla uczniów z niepełnosprawnością, ale w normie intelektualnej lub dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (tu mamy do czynienia ze stopniem umiarkowanym). Uczennica oraz jej rodzice bardzo negatywnie zareagowali na decyzję urzędniczą o wyznaczeniu miejsca uczennicy w innej placówce oświatowej przeznaczonej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.
Parlamentarzystka wysłała do minister Barbary Nowackiej kilka pytań w tej konkretnej sprawie. Po tym, jak zaalarmowała ministerstwo, w szkole wszczęto kontrolę.
Posłanka z Ostrołęki napisała do minister edukacji. Czy Urząd Miasta miał prawo tak postąpić?
Żaneta Cwalina-Śliwowska (Polska 2050) zwróciła się do minister edukacji Barbary Nowackiej w sprawie dotacji na uczniów niepełnosprawnych. Podała przykład z Ostrołęki.…
Kontrola w Liceum Klasycznym. "Szereg nieprawidłowości"
Wiceminister edukacji Izabela Ziętka nie tylko publicznie ujawniła wyniki kontroli, ale wskazała również, o którą szkołę chodzi - to Liceum Klasyczne im. Jana Pawła II. Odnosząc się do konkretnego przypadku z Ostrołęki, wiceminister Ziętka wskazała, że Mazowiecka Kurator Oświaty przeprowadziła kontrolę w Liceum Klasycznym 6 i 9 grudnia 2024 r.
- Podczas kontroli stwierdzono szereg nieprawidłowości w zakresie zapewnienia organizacji kształcenia specjalnego dla 5 uczniów - poinformowała wiceminister. Chodzi konkretnie o uczniów:
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i niepełnosprawnością ruchową,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i autyzmem,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, niepełnosprawnością ruchową i niewidzeniem (uczennicy, o której mowa w interpelacji),
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym (2 uczniów).
- Kontrola MKO wykazała również, że przyjęcie do liceum pięciu absolwentów szkół podstawowych, którzy posiadali orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym (4 osoby) i niepełnosprawności sprzężone, w tym niepełnosprawność intelektualna w stopniu znacznym (1 osoba), odbyło się niezgodnie z zasadami przyjmowania absolwentów, określonymi w statucie szkoły - ujawniła wiceminister.
Izabela Ziętka dodała, że uczennica, o której w interpelacji pisała posłanka Cwalina-Śliwowska, została przyjęta do liceum bez wymaganego zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty. Wiceminister wskazała:
Na świadectwie ukończenia przez uczennicę szkoły podstawowej, w części „wyniki klasyfikacji końcowej” zamieszczono oceny opisowe zachowania, religii oraz zajęć edukacyjnych, takich jak: funkcjonowanie osobiste i społeczne, zajęcia rozwijające komunikowanie się, zajęcia rozwijające komunikatywność, wychowanie fizyczne. Jednocześnie statut Liceum Klasycznego nie zawierał regulacji związanych z przyjmowaniem do liceum ogólnokształcącego i kształceniem uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, które nie przystępują do egzaminu ósmoklasisty.
To nie koniec zarzutów wobec szkoły. Ze strony wiceminister Ziętki padają kolejne, które miały zostać ujawnione podczas kontroli:
- W indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych (IPET) uczniów z niepełnosprawnościami nie zostały określone zakresy i sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych.
- Zespoły nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z ww. uczniami nie dokonały wielospecjalistycznych ocen poziomu funkcjonowania uczniów przed opracowaniem IPETów, zaś rodzice uczniów nie zostali poinformowani w formie pisemnej o terminach spotkań zespołów i możliwości uczestniczenia w tych spotkaniach, a także nie otrzymali kopii tych dokumentów.
- Opracowanie dla uczniów IPET-y nie uwzględniały wszystkich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej wskazanych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Wymiar godzin poszczególnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej wskazanych w orzeczeniach wszystkich uczniów ustalił dyrektor szkoły, a nie zespół nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z danym uczniem.
- Dyrektor liceum nie przedłożył dokumentacji dotyczącej dopuszczenia do użytku w szkole w roku szkolnym 2024/2025 programów nauczania oraz szkolnego zestawu programów nauczania, co jest niezgodne z przepisami.
- Indywidualne nauczanie organizowane było niezgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży
- W dzienniku indywidualnego nauczania uczennicy nie wpisano nazw zajęć edukacyjnych przewidzianych do realizacji.
- Zapis godzin dzienniku uniemożliwił stwierdzenie zgodności wymiaru godzin indywidualnego nauczania z wymogami określonymi w § 9 ust. 1 pkt 4 ww. rozporządzenia.
- Pomimo, że statut Liceum Klasycznego zawierał w swojej treści zapis dotyczący „Zasad oceniania”, to nie określał tych zasad.
- Ponadto w § 45 Statutu szkoły znajduje się zapis, że cyt.: „szczegółowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zawiera Regulamin Pracy Dydaktycznej, stanowiący jako załącznik integralną część Statutu Szkoły”, co jest niezgodne z wymogami określonymi w art. 172 ust. 2 pkt 4c ustawy - Prawo oświatowe, ponieważ szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów powinien określać statut.
W trakcie kontroli stwierdzono również niezgodne z prawem ocenianie i klasyfikowanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Wiceminister Ziętka opisuje: - Wobec ww. uczniów stosowano ocenianie w stopniach szkolnych, podczas, gdy uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym powinni otrzymywać oceny opisowe bieżące, śródroczne, roczne i końcowe ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także ze śródrocznych, rocznych i końcowych ocen klasyfikacyjnych zachowania. W protokołach zebrań rady pedagogicznej w roku szkolnym 2023/2024 nie ma informacji o podjęciu uchwał w sprawie klasyfikacji i promocji uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Skutkuje to brakiem możliwości określenia w jakim oddziale uczniowie ci obecnie się znajdują oraz - jeśli doszło do promowania - co stanowiło podstawę tej promocji.
Wiceminister: Urząd Miasta nie miał podstaw do wstrzymania lub cofnięcia dotacji
Czy w wyżej wymienionym przypadku Urząd Miasta Ostrołęki miał prawo wstrzymać dotację, skoro uczennica została prawidłowo przyjęta w poczet uczniów przez szkołę w ramach regularnego procesu rekrutacji? - pytała posłanka Żaneta Cwalina-Śliwowska, odnosząc się do przypadku uczennicy, który opisała w interpelacji.
Wiceminister Ziętka w odpowiedzi na to pytanie stwierdziła, że urząd nie miał podstaw do wstrzymania lub cofnięcia dotacji, "mimo stwierdzonych nieprawidłowości związanych z przyjęciem ww. uczniów do liceum ogólnokształcącego oraz z realizacją ich kształcenia". Podkreśliła również, że organ dotujący szkołę (w tym przypadku Urząd Miasta Ostrołęka) nie może dokonać skreślenia z listy uczniów. - Skreślić ucznia z listy uczniów może jedynie, w drodze decyzji, dyrektor szkoły i tylko w przypadkach określonych w statucie szkoły.
Zalecenia pokontrolne
- Biorąc pod uwagę wyniki kontroli przez MKO, należy stwierdzić, że działania Liceum Klasycznego nie zapewniły warunków do rozwoju umiejętności szkolnych uczniów z niepełnosprawnościami, zgodnych z ich indywidualnymi potrzebami - podsumowała podsekretarz stanu w resorcie edukacji, dodając:
Jednocześnie, biorąc pod uwagę specyfikę funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz potrzeby związane ze wspomaganiem ich indywidualnego rozwoju przede wszystkim w zakresie rozwijania praktycznych umiejętności związanych z samodzielnym funkcjonowaniem, kształcenie tej grupy uczniów w liceum ogólnokształcącym, budzi poważne wątpliwości o charakterze merytorycznym, jak i organizacyjnym. Przede wszystkim jednak nie jest korzystne dla ucznia, który nie jest w stanie sprostać wymaganiom edukacyjnym szkoły tego typu.
Efektem kontroli były zalecenia pokontrolne Mazowieckiego Kuratora Oświaty. Dotyczą one organizowania kształcenia wychowania i opieki uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego; ustalania form, okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiaru godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane; zatrudniania nauczycieli religii; przydzielania zajęć edukacyjnych; kompetencji stanowiących rady pedagogicznej; dokonywania sprostowań błędów i omyłek; prowadzenia arkuszy ocen uczniów; oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów; określenia w statucie szczegółowych warunków i sposobów oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, jak również przyjmowania uczniów do szkoły, zgodnie z zasadami przyjmowania określonymi w statucie szkoły.