Poseł Michał Wypij z Porozumienia chciał poznać szczegóły dotyczące planowanej linii kolejowej, jaka ma prowadzić z Ostrołęki do Giżycka. Od wiceministra infrastruktury dowiedział się, że cały projekt jest "na wczesnym etapie procesu inwestycyjnego, a harmonogram prac jest stale aktualizowany w zależności od podpisanych umów z wykonawcami".
W sierpniu w Łomży została podpisana umowa na studium wykonalności dla budowy linii kolejowej Ostrołęka-Łomża-Giżycko. Wiceminister infrastruktury Marcin Horała, jednocześnie pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, zapowiedział, że także Ostrołęka dołączy do "pierwszej ligi transportowej".
Brzmi interesująco, dlatego szczegóły tej inwestycji chciał poznać jeden z posłów.
Jakie do tej pory prace podjęto w związku z planami budowy ww. linii kolejowej? Jakie koszty do tej pory poniesiono na ten cel? - zapytał poseł Porozumienia Michał Wypij. Wiceminister infrastruktury Marcin Horała odpowiedział:
Uprzejmie informuję, że w dniu 22.10.2020 r. podpisano umowę z firmą FPP Enviro Sp. z o.o. na wykonanie inwentaryzacji przyrodniczych na potrzeby przeprowadzenia analiz i sporządzenia dokumentacji środowiskowych dla inwestycji kolejowych związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego w ramach projektu Budowa Linii kolejowej nr 29 na odc. Ostrołęka – Łomża. Wykonawca zakończył prace nad Etapem I umowy - zostały przeprowadzone prace o charakterze studialnym oraz kameralne prace przygotowawcze. II Etap budowy – badania terenowe i ekspertyza przyrodnicza – są w trakcie realizacji. Następnie 28.07.2021 r. podpisano umowę z konsorcjum firm: Egis Rail S.A.; Egis Poland Sp. z o.o. oraz JAF-GEOTECHNIKA Sp. z o.o. na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla Zadania: Budowa linii kolejowej nr 29 na odc. Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko. Wykonawca jest w trakcie realizacji Etapu I umowy, czyli definiowania wstępnych trasowań linii kolejowej.
Odpowiedź dotycząca kosztów... nie padła.
"Jakie prace i kiedy będą prowadzone w związku z budową nowej linii kolejowej? Proszę o wskazanie szczegółowego planowanego harmonogramu prac" - to kolejne pytanie posła Wypija.
- Pragnę wskazać, iż przedmiotowy projekt znajduje się na wczesnym etapie procesu inwestycyjnego, a harmonogram jest stale aktualizowany w zależności od podpisanych umów z wykonawcami - odpowiedział wiceminister Horała.
Kolejne pytanie posła Wypija dotyczyło budżetu przewidzianego na tę inwestycję.
- Zasady i źródła finansowania pierwszego z etapów procesu inwestycyjnego CPK, przypadającego na lata 2020–2023 (etap prac przygotowawczych), wskazane zostały w uchwale nr 156 Rady Ministrów z dnia 28 października 2020 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego – Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap I 2020–2023 (M.P.2020.1050), dalej: Program CPK. W ramach tego etapu opracowywane będą kolejne fazy dokumentacji przedprojektowej i projektowej oraz uzyskiwane będą decyzje administracyjne niezbędne do wejścia w etap realizacji poszczególnych zamierzeń budowlanych. Zasadniczym celem pierwszego etapu jest szczegółowe zdefiniowanie zakresu i skali inwestycji, przyjęcie optymalnych rozwiązań odnośnie możliwych wariantów realizacji przedsięwzięcia, określenie optymalnego planu jego realizacji, szczegółowych harmonogramów, jak i budżetów poszczególnych projektów, a także określenie sposobu ich finansowania, w tym ze środków publicznych. Zapisany w ww. Programie CPK model finansowania zakłada podniesienie kapitału zakładowego spółki Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. poprzez wniesienie aportem skarbowych papierów wartościowych oraz wykorzystanie funduszy UE (m.in. w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, Funduszu Spójności oraz CEF). Model ten może ulec zmianie w kolejnych latach obowiązywania Programu CPK - odpisał wiceszef resortu infrastruktury.
Poseł Wypij chciał się równiez dowiedzieć, czy znany jest ostateczny przebieg linii kolejowej. Poprosił o wskazanie przebiegu wraz z wymienieniem stacji i przystanków osobowych, na których mieliby być obsługiwani podróżni oraz czy planowane jest na ww. linii kolejowej prowadzenie ruchu towarowego. Tu jednak też zabrakło konkretów. Horała odpowiedział:
Zgodnie z informacjami podanymi powyżej, spółka CPK zawarła umowę na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla Zadania: Budowa linii kolejowej nr 29 na odc. Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko (dalej: STEŚ). Celem STEŚ jest przeprowadzanie wielobranżowych analiz, mających na celu wybór optymalnego wariantu inwestorskiego uwzględniającego ruch mieszany – pasażerski i towarowy. Jest to nadal wczesny etap realizacji inwestycji, gdzie zaproponowane 4 warianty przebiegów podlegają uszczegóławianiu oraz mogą być przedmiotem modyfikacji w wyniku m.in. realizowanych prac terenowych, działań związanych z rozpoznaniem geodezyjnym i geologicznym, inwentaryzacji przyrodniczej oraz planowanych konsultacji społecznych lub spotkań z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego. Jednocześnie chciałbym zwrócić uwagę Pana posła iż etapem procesu inwestycyjnego de facto przesądzającym o dokładnej lokalizacji inwestycji jest wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Jest ona wydawana po przeprowadzaniu postępowania administracyjnego z udziałem stron trzecich a więc jej wynik nie jest w pełni zależny od inwestora.
- Na chwilę obecną kwestia dotycząca zarządcy ww. linii kolejowej nie została rozstrzygnięta - zakończył wiceminister.