eOstroleka.pl
Ostrołęka,

Kolej z Ostrołęki do Giżycka? Konkretne pytania i odpowiedź: "Wczesny etap procesu inwestycyjnego"

REKLAMA
zdjecie 6189
REKLAMA

Poseł Michał Wypij z Porozumienia chciał poznać szczegóły dotyczące planowanej linii kolejowej, jaka ma prowadzić z Ostrołęki do Giżycka. Od wiceministra infrastruktury dowiedział się, że cały projekt jest "na wczesnym etapie procesu inwestycyjnego, a harmonogram prac jest stale aktualizowany w zależności od podpisanych umów z wykonawcami".

W sierpniu w Łomży została podpisana umowa na studium wykonalności dla budowy linii kolejowej Ostrołęka-Łomża-Giżycko. Wiceminister infrastruktury Marcin Horała, jednocześnie pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, zapowiedział, że także Ostrołęka dołączy do "pierwszej ligi transportowej".

Brzmi interesująco, dlatego szczegóły tej inwestycji chciał poznać jeden z posłów.

Jakie do tej pory prace podjęto w związku z planami budowy ww. linii kolejowej? Jakie koszty do tej pory poniesiono na ten cel? - zapytał poseł Porozumienia Michał Wypij. Wiceminister infrastruktury Marcin Horała odpowiedział:

Uprzejmie informuję, że w dniu 22.10.2020 r. podpisano umowę z firmą FPP Enviro Sp. z o.o. na wykonanie inwentaryzacji przyrodniczych na potrzeby przeprowadzenia analiz i sporządzenia dokumentacji środowiskowych dla inwestycji kolejowych związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego w ramach projektu Budowa Linii kolejowej nr 29 na odc. Ostrołęka – Łomża. Wykonawca zakończył prace nad Etapem I umowy - zostały przeprowadzone prace o charakterze studialnym oraz kameralne prace przygotowawcze. II Etap budowy – badania terenowe i ekspertyza przyrodnicza – są w trakcie realizacji. Następnie 28.07.2021 r. podpisano umowę z konsorcjum firm: Egis Rail S.A.; Egis Poland Sp. z o.o. oraz JAF-GEOTECHNIKA Sp. z o.o. na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla Zadania: Budowa linii kolejowej nr 29 na odc. Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko. Wykonawca jest w trakcie realizacji Etapu I umowy, czyli definiowania wstępnych trasowań linii kolejowej.

Odpowiedź dotycząca kosztów... nie padła.

"Jakie prace i kiedy będą prowadzone w związku z budową nowej linii kolejowej? Proszę o wskazanie szczegółowego planowanego harmonogramu prac" - to kolejne pytanie posła Wypija.

- Pragnę wskazać, iż przedmiotowy projekt znajduje się na wczesnym etapie procesu inwestycyjnego, a harmonogram jest stale aktualizowany w zależności od podpisanych umów z wykonawcami - odpowiedział wiceminister Horała.

Kolejne pytanie posła Wypija dotyczyło budżetu przewidzianego na tę inwestycję.

- Zasady i źródła finansowania pierwszego z etapów procesu inwestycyjnego CPK, przypadającego na lata 2020–2023 (etap prac przygotowawczych), wskazane zostały w uchwale nr 156 Rady Ministrów z dnia 28 października 2020 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego – Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap I 2020–2023 (M.P.2020.1050), dalej: Program CPK. W ramach tego etapu opracowywane będą kolejne fazy dokumentacji przedprojektowej i projektowej oraz uzyskiwane będą decyzje administracyjne niezbędne do wejścia w etap realizacji poszczególnych zamierzeń budowlanych. Zasadniczym celem pierwszego etapu jest szczegółowe zdefiniowanie zakresu i skali inwestycji, przyjęcie optymalnych rozwiązań odnośnie możliwych wariantów realizacji przedsięwzięcia, określenie optymalnego planu jego realizacji, szczegółowych harmonogramów, jak i budżetów poszczególnych projektów, a także określenie sposobu ich finansowania, w tym ze środków publicznych. Zapisany w ww. Programie CPK model finansowania zakłada podniesienie kapitału zakładowego spółki Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. poprzez wniesienie aportem skarbowych papierów wartościowych oraz wykorzystanie funduszy UE (m.in. w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, Funduszu Spójności oraz CEF). Model ten może ulec zmianie w kolejnych latach obowiązywania Programu CPK - odpisał wiceszef resortu infrastruktury.

Poseł Wypij chciał się równiez dowiedzieć, czy znany jest ostateczny przebieg linii kolejowej. Poprosił o wskazanie przebiegu wraz z wymienieniem stacji i przystanków osobowych, na których mieliby być obsługiwani podróżni oraz czy planowane jest na ww. linii kolejowej prowadzenie ruchu towarowego. Tu jednak też zabrakło konkretów. Horała odpowiedział:

Zgodnie z informacjami podanymi powyżej, spółka CPK zawarła umowę na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla Zadania: Budowa linii kolejowej nr 29 na odc. Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko (dalej: STEŚ). Celem STEŚ jest przeprowadzanie wielobranżowych analiz, mających na celu wybór optymalnego wariantu inwestorskiego uwzględniającego ruch mieszany – pasażerski i towarowy. Jest to nadal wczesny etap realizacji inwestycji, gdzie zaproponowane 4 warianty przebiegów podlegają uszczegóławianiu oraz mogą być przedmiotem modyfikacji w wyniku m.in. realizowanych prac terenowych, działań związanych z rozpoznaniem geodezyjnym i geologicznym, inwentaryzacji przyrodniczej oraz planowanych konsultacji społecznych lub spotkań z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego. Jednocześnie chciałbym zwrócić uwagę Pana posła iż etapem procesu inwestycyjnego de facto przesądzającym o dokładnej lokalizacji inwestycji jest wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Jest ona wydawana po przeprowadzaniu postępowania administracyjnego z udziałem stron trzecich a więc jej wynik nie jest w pełni zależny od inwestora.

- Na chwilę obecną kwestia dotycząca zarządcy ww. linii kolejowej nie została rozstrzygnięta - zakończył wiceminister.

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
Komentarze po 7 dniach są czyszczone.
Kalendarz imprez
listopad 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
 28  29  30  31  1 dk2 dk3
dk4 dk5 dk6 dk7 dk8 dk9 dk10
dk11 dk12 dk13 dk14 dk15 dk16 dk17
dk18 dk19 dk20 dk21 dk22 dk23 dk24
dk25 dk26 dk27 dk28 dk29 dk30  1
×