Dropshipping stał się popularnym modelem biznesowym, a zwłaszcza wśród początkujących przedsiębiorców, nie bez powodu, bo wiąże się z niskimi kosztami startowymi. Czego trzeba się o nim dowiedzieć? Czy nadaje się do zastosowania również przez doświadczonych handlowców?
Czym jest dropshipping?
Dropshipping stanowi specyficzny model sprzedaży. W jego ramach przedsiębiorca może zapewniać konsumentom towary nieposiadane przez niego na stanie magazynowym.
Jak to działa? W celu wytłumaczenia tego warto przyjrzeć się klasycznemu handlowi:
- sklep zakupują produkty od dostawców;
- następnie przechowują je;
- potem wysyłają bezpośrednio do klientów (po złożeniu przez nich zamówienia).
Dropshipping zmienia ten schemat, eliminując całkowicie drugi podpunkt; sprzedawca przekazuje zamówienie klienta bezpośrednio do dostawcy. Innymi słowy, handlowiec dropshippingowy nie widzi ani nie obsługuje fizycznie towaru w trakcie całego procesu – nawet przez chwilę.
To atrakcyjna metoda wejścia w świat e-commerce np. dla osób chwilowo dysponujących ograniczonymi środkami finansowymi.
Przykładowe towary sprzedawane w modelu dropshipping
Co można sprzedawać w ramach dropshippingu? Tak naprawdę wszystko – o ile możliwe będzie znalezienie dostawcy konkretnego produktu.
Dużą popularność zdobyły:
- ubrania i akcesoria;
- gadżety elektroniczne;
- zabawki i gry;
- artykuły dla zwierząt domowych;
- produkty kosmetyczne;
- artykuły do domu i ogrodu.
Każda kategoria zapewnia unikalne korzyści oraz wyzwania; z tego względu warto wybierać strefy dobrze znane (okaże się to niezwykle pomocne podczas wymyślania skutecznego marketingu).
Produkty dropshippingowe – urozmaicenie dla własnego sklepu
Produkty dropshippingowe można dodać do swojego asortymentu jako urozmaicenie do własnego sklepu. Takie działanie może zapewniać ogromne korzyści finansowe.
Działa to w następujący sposób: przyciągają one klientów, którzy dodają kolejne produkty do koszyka podczas swoich zakupów. Proste, ale bardzo skuteczne.
Czy warto? Oczywiście, że tak. Zwłaszcza dlatego, że to niezwykle proste do wykonania dla osób korzystających z platform e-commerce. Więcej na ten temat można dowiedzieć się m.in. pod adresem internetowym https://sky-shop.pl/integracje-hurtownie-dropshipping/brand/odziez/ – to lista możliwych integracji z hurtowniami zajmującymi się produkcją odzieży (świetne rozwiązanie np. dla przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą okularów przeciwsłonecznych i czapek z daszkiem).
Zalety i wady dropshippingu
Trzeba zaznaczyć, że dropshipping nie jest pozbawiony wad – jednakże ilość korzyści ostatecznie przewyższa.
Zalety
Ten model biznesowy nie wymaga inwestowania w:
- zapasy;
- przestrzeń magazynową;
- pracowników.
To ogromny plus, a przede wszystkim dla początkujących przedsiębiorców i takich, którzy chcą potraktować dropshipping jako projekt poboczny (na zasadzie sprawdzania nowych możliwości oraz testowania kreatywnych pomysłów).
Oprócz tego dropshipping umożliwia sprzedawcom łatwe dostosowywanie oferty do zmieniających się trendów i preferencji konsumentów bez ryzyka związanego z nadmiarem niesprzedanych towarów.
Wady
Jakie są wady dropshippingu? Paradoksalnie jest nią jednoczesna korzyść, bo z tego modelu biznesowego skorzystać może dosłownie każdy.
Oznacza to intensywną konkurencję na rynku. Wygrać z rywalami da się na kilka sposobów, a rekomendowany to stworzenie ciekawego marketingu dla produktów. Można stwierdzić, że w tym konkretnym przypadku nie wygrywa lepszy, a ten, komu uda się być pierwszym i donośniejszym w swoich poczynaniach.
Kluczowe strategie sukcesu w dropshippingu
W jaki sposób zainteresowani osiągają sukces w dropshippingu? Przestrzegają kilku zasad i wspomagają się wskazówkami oraz poradami.
Dbają oni o wybór odpowiednich i wiarygodnych dostawców – wiedzą, że muszą zapewniać im oni niezawodne dostawy oraz jakościowe produkty. Robią to poprzez przeprowadzanie gruntownych procesów weryfikacyjnych potencjalnych partnerów oraz testują poszczególne towary samemu w anonimowy sposób.
Zajmują się też optymalizacją procesów logistycznych. Współpracują z platformami e-commerce, które są wyposażone w narzędzia umożliwiające autonomiczne aktualizowanie stanów magazynowych u dostawcy i śledzenie przesyłek w czasie rzeczywistym – mowa m.in. o Sky-Shop. Wiedzą o tym, że muszą wyróżniać się pod tym względem spośród wszystkich rywali.
Nie można zapominać o tym, że dbają o obecność w środowisku online. Sięgają po sprawdzone rozwiązania marketingowe, promują witryny zgodnie z SEO (ang. Search Engine Optimization) oraz prowadzą kampanie (także płatne) w mediach społecznościowych. Starają się być wszędzie.
Oprócz tego stale porównują dostępne dla nich opcje. Świetny partner biznesowy może zawsze zostać zastąpiony jeszcze lepszym – w biznesie nie ma miejsca na sentymenty.
Technologie i narzędzia wspierające dropshipping
Współczesny dropshipping został ułatwiony przez zaawansowane technologie i dostępne narzędzia – usprawniają one zarządzanie i automatyzację procesów biznesowych. Świetny tego przykład stanowią przeróżne platformy e-commerce, ułatwiają one np. dodawanie i zarządzanie produktami od różnych dostawców.
Wspierane są również tzw. systemy CRM (ang. Customer Relationship Management). Bywają one przydatne podczas gromadzenia danych, potrzebnych do przeprowadzania skutecznych kampanii reklamowych. To wszystko można uznać za naprawdę kluczowe w kontekście zwiększania zadowolenia konsumentów i dalszego rozwijania biznesu.
Trendy rynkowe w dropshippingu
Czego warto dowiedzieć się o dropshippingu w kontekście przyszłości? Sektor handlu elektronicznego rozwija się bardzo dynamicznie – jest ważny już teraz, a stanie się jeszcze bardziej.
Wzrost popularności zakupów mobilnych zmusza sprzedawców do wymyślania nowych metod marketingowych oraz nieustannego poszukiwania sposobów na optymalizowanie poszczególnych procesów, m.in. logistycznych i płatnościowych. Możliwe, że przyszłość zdominują rozwiązania zapewniane przez sztuczną inteligencję, ale na razie to wyłącznie spekulacje.
Dropshipping jest atrakcyjną, ale wymagającą strategią. Warto mu się bacznie przyglądać.
Artykuł sponsorowany.