Minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak oraz marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik podpisali w obecności premier Ewy Kopacz kontrakt terytorialny. W kontrakcie terytorialnym znalazły się inwestycje ważne dla subregionu ostrołęckiego.
W umowie wskazano inwestycje, których realizacja w najbliższych latach będzie priorytetem i dla rządu, i dla samorządów z całego regionu. Będą one realizowane głównie przy udziale środków unijnych w kolejnej perspektywie finansowej na lata 2014-2020.
Prace dotyczące negocjacji krajowych i regionalnych programów operacyjnych z UE są już na finiszu. Po wielu miesiącach prac i niełatwych negocjacji, strona rządowa i władze województwa podpisały kontrakt terytorialny dla Mazowsza. To strategiczny dokument, bo zawiera najważniejsze inwestycje, które mają być realizowane głównie przy udziale środków unijnych w kolejnej perspektywie finansowej na lata 2014-2020. Kontrakt jest umową ramową pomiędzy rządem i samorządem województwa. Przedstawione są w nim konkretne działania i możliwe źródła finansowania – środki unijne z programu krajowego czy regionalnego lub te pochodzące z budżetu państwa.
Co władze województwa i stolicy wynegocjowały dla subregionu ostrołęckiego?
Na liście inwestycji znalazły się ważne inwestycje kolejowe: modernizacja linii kolejowej Nr 35 na odcinku Ostrołęka – Chorzele oraz budowa linii kolejowej łączącej linię Nr 35 z linią nr 9 na odcinku Ciechanów – Przasnysz – Chorzele, a także prace na linii kolejowej Nr 29 (odcinek Mostówka – Ostrołęka) i na linii kolejowej Nr 36 (odcinek Ostrołęka – Śniadowo). Ponadto kontrakt terytorialny przewiduje dla całego Mazowsza m.in. modernizację i zakup nowego taboru – 55 elektrycznych zespołów trakcyjnych (pięcioczłonowych) i 10 zespołów dwuczłonowych oraz 26 nowych wagonów środkowych.
Wśród inwestycji drogowych znalazły się budowa odcinków trasy S8: Radziejowice – Paszków, Wyszków – Zambrów, Wiśniewo – Jeżewo (przedsięwzięcie zostało wpisane do Strategii Rozwoju Transportu) oraz przebudowa drogi krajowej Nr 61 (obejście Ostrołęki).
Ponadto na liście przedsięwzięć znajduje się również budowa terenowego poligonu doświadczalno-wdrożeniowego w powiecie przasnyskim. Uzyskanie rekomendacji do realizacji projektów z zakresu infrastruktury badawczej w tym m.in. budowy terenowego poligonu doświadczalno-wdrożeniowego w powiecie przasnyskim, jest uzależnione od pozytywnej oceny Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Ich realizacja będzie również zależała od zgodności tych projektów z regionalnymi inteligentnymi specjalizacjami.
Obok kontraktu terytorialnego niezwykle ważnym dokumentem będzie nowy Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego. Od jego ostatecznego kształtu – a jest w fazie końcowych negocjacji – uzależniona jest realizacji wielu inwestycji, w tym kolejowych, ujętych w kontrakcie.
Należy podkreślić, że lista projektów ujętych w kontrakcie terytorialnym nie jest listą zamkniętą, jej zmiany będą możliwe przy kolejnych aktualizacjach dokumentu. Wszystkie zapisane w kontrakcie projekty po przyjęciu RPO WM oraz krajowych programów unijnych w nowej perspektywie będą ponownie oceniane i wówczas określone zostaną zasady ich realizacji i finansowania.
Co władze województwa i stolicy wynegocjowały dla subregionu ostrołęckiego?
Zobacz również
Poseł Kania: Ostrołęcka obwodnica na liście rezerwowej
Spór w Platformie Obywatelskiej o ostrołęcką obwodnicę. Poseł Kania zarzuca wojewodzie kłamstwo
Protest na rzecz budowy obwodnicy Ostrołęki po raz szósty...
Sejm pracuje nad zmianami w viaTOLL. Będą ułatwienia dla kierowców
Sportowa Ostrołęka: Obwodnica - najpopularniejsze miejsce do joggingu
Obwodnica Ostrołęki wpisana do Strategii Rozwoju Transportu
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |