- W ostatnim miesiącu zawiesiliśmy protest na rzecz budowy obwodnicy Ostrołęki, gdyż pojawiły się pierwsze pozytywne informacje dotyczące realizacji tej inwestycji. Wychodząc naprzeciw Państwa pytaniom, pragniemy przedstawić stan obecny, i nasze propozycje dalszych działań w tej sprawie - poinformował Łukasz Kulik ze Społecznego Komitetu Protestacyjnego na rzezc obwodnicy w Ostrołęce.
- na szczeblu rządowym – obwodnica Ostrołęki została wpisana do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2020, zapisana kwota to 97 mln złotych, a jej długość to 5km. To dopiero początek starań, ale osiągnęliśmy już pierwszy sukces. W tym miejscu podziękowania dla Posła Andrzeja Kani, który lobbował za tym rozwiązaniem.
- na szczeblu województwa – pozytywnie zaopiniowano budowę 3 mostu w ramach RIT, złożoną przez Prezydenta Janusza Kotowskiego. Przewidywana kwota to 25 mln euro, czyli ok. 100 mln złotych, która na razie nie jest potwierdzona, ale to też kolejny krok na przód. W tym miejscu podziękowania dla Prezydenta Janusza Kotowskiego oraz Wojewody Mazowieckiego Jacka Kozłowskiego, za wspólne działanie na rzecz realizacji tej inwestycji.
- na szczeblu miasta – na ostatniej sesji zarezerwowano w wydatkach inwestycyjnych kwotę 2.4 mln złotych na przygotowanie dokumentacji technicznej, oraz blisko 20 mln złotych na realizację inwestycji w latach 2014 – 2018. Tu należy podziękować władzom miasta za przychylenie się do naszych propozycji by współfinansować etap projektowania nowej obwodnicy, co przyspieszy proces jej powstawania.
Podsumowując, mamy przewidziane ok. 100 mln złotych z budżetu krajowego, kolejne 100 mln z budżetu Mazowsza, 20 mln ze środków własnych oraz środki zarezerwowane na przygotowanie dokumentacji projektowej. Co dalej ?
W chwili obecnej jesteśmy w trakcie dyskusji nad przebiegiem obwodnicy. Zaproponowane są dwa warianty, pierwszy, za którym prawdopodobnie (bo nikt nie widział projektu jej przebiegu, więc zakładamy wariant najmniej uciążliwy) opowiada się Janusz Kotowski - dodaje Kulik.
PROJEKT PREZYDENCKI
- długości 4km, rozpoczyna się na rondzie Łupaszki, mija osiedle Łęczysk i Pomian by połączyć się z istniejącą obwodnicą, co w naszej ocenie spowoduje wydłużenie przebiegu trasy i przeniesie uciążliwości związane z transportem kołowym z ul. I AWP na mieszkańców osiedli Pomian i Centrum,
- nie widzimy żadnych plusów w tym rozwiązaniu, poza faktem, że na dzień dzisiejszy mamy już zagwarantowane dofinansowanie tego projektu, ale nie wykorzystamy go w 100 procentach.
PROJEKT SKP
- długości 20km, rozpoczyna się między Dobrołęką a Nożewem, mija Korczaki, Czarnowiec, Rzekuń, Nową Wieś i łączy się z drogą krajową 61 między Teodorowem a Laskowcem,
- będzie przebiegał na terenach rzadko zaludnionych i nie będzie uciążliwy dla mieszkańców naszego miasta,
- tworzy tereny inwestycyjne na terenach gmin sąsiednich, dzięki czemu pojawia się możliwość przyciągnięcia inwestorów,
- tworzy szanse na współfinansowanie projektu ze środków gmin sąsiedni (Olszewo Borki i Rzekuń) oraz powiatu, co wg. naszych kalkulacji może zapewnić dodatkowe 50 mln złotych na finansowanie tego projektu.
Popatrzcie Państwo, jak zmieniła się nasza sytuacja na przestrzeni ostatniego roku. 12 miesięcy temu większość uważała że nic się nie da w tej sprawie zrobić. Dziś, po upływie roku, głownie dzięki wspólnemu działaniu mamy zarezerwowane blisko 200 mln złotych na realizację tej inwestycji. Dziś warto sobie postawić pytanie, czy mamy poprzestać na tym co już osiągnęliśmy, czy walczyć o całą pulę, i budowę obwodnicy z prawdziwego zdarzenia, która da szansę na rozwój całego regionu. W naszej ocenie, warto walczyć o cała pulę, bo efekty pokazują, że możemy w tej sprawie osiągnąć bardzo wiele.
Jakie wyzwania stoją przed nami:
- chcemy przekonać władze miasta do budowy obwodnicy Ostrołęki zgodnie z projektem zaproponowanym przez SKP, czyli 20km obwodnicy z prawdziwego zdarzenia, co tworzy potencjał do dalszego rozwoju naszego regionu,
- chcemy lobbować na szczeblu województwa – przy udziale władz miasta i radnych miasta Ostrołęki na rzecz przeznaczenia dodatkowych funduszy z UE na budowę tej obwodnicy, niezbędne jest przekonanie Prezydenta Kotowskiego do współpracy z koalicją PO – PSL na szczeblu województwa,
- doprowadzić do sytuacji, w której na szczeblu parlamentarnym GDDKiA uwzględni budowę obwodnicy Ostrołęki w swoich planach, dzięki czemu rozpoczniemy proces sporządzania dokumentacji dla tej inwestycji. Tu wielka rola naszych parlamentarzystów, którzy powinni wykorzystać swoje kontakty w celu przeforsowania tej inwestycji w planach GDDKiA.
Podsumowując, można powiedzieć, że na 20 km obwodnicę potrzeba około 400 mln złotych. Na razie wirtualnie, ale mamy przewidziane blisko 220 mln złotych na tą inwestycję, a do doprowadzenia jej do końca brakuje nam jakieś 180 mln. To na pewno dużo, ale jeśli będziemy potrafili współpracować z sąsiednimi gminami, to kwota ta spada do 130 mln. A co to jest w porównaniu z hasłem PO … miliardy dla samorządów ?
Wspólne działania wielu szczebli samorządu pokazują że można osiągnąć bardzo wiele, wystarczy chcieć, być zdeterminowanym i wierzyć w końcowy sukces. Mamy nadzieję, że dzięki powyższemu tekstowi również Państwo zauważyli, że realizacja nawet najbardziej ambitnych projektów jest możliwa, a decydująca w tej kwestii jest determinacja ...
Tekst: Łukasz Kulik Społeczny Komitet Protestu na rzecz budowy obwodnicy Ostrołęki
Co dalej z obwodnicą Ostrołęki?
Zobacz również
Poseł Kania: Ostrołęcka obwodnica na liście rezerwowej
Spór w Platformie Obywatelskiej o ostrołęcką obwodnicę. Poseł Kania zarzuca wojewodzie kłamstwo
Protest na rzecz budowy obwodnicy Ostrołęki po raz szósty...
Sejm pracuje nad zmianami w viaTOLL. Będą ułatwienia dla kierowców
Sportowa Ostrołęka: Obwodnica - najpopularniejsze miejsce do joggingu
Obwodnica Ostrołęki wpisana do Strategii Rozwoju Transportu
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |