Wspólne myślenie o całym subregionie – to cel nowego sposobu wykorzystania przez samorządy części środków unijnych będących w gestii samorządu województwa. Trwają właśnie ostatnie prace nad kształtem Regionalnego Instrumentu Terytorialnego (RIT). W środę, 20 sierpnia marszałek Adam Struzik spotkał się z samorządowcami z subregionu ciechanowskiego.
– Ciechanowski RIT jest dobrze przygotowany, a co najważniejsze – samorządy potrafią ze sobą współpracować – ocenia postęp prac marszałek.
Regionalny Instrument Terytorialny jest częścią Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014–20. To nowe, autorskie podejście samorządu województwa do wykorzystania środków unijnych. Marszałek Adam Struzik widzi w tym przede wszystkim szansę na realizację zintegrowanych projektów i myślenie w kategoriach regionu, a nie tylko gminy czy miasta.
– Chodzi o to, by planować inwestycje, przekraczając granice poszczególnych samorządów. Są takie dziedziny, w których liczy się porozumienie między samorządami i wspólna inicjatywa – np. przy projektach drogowych przebiegających przez kilka gmin. Cel jest prosty – aby środki unijne jak najlepiej wpłynęły na rozwój terenu. Jestem przekonany, że ciechanowskie samorządy, ale przede wszystkim sami mieszkańcy, wiele na tym zyskają– dodaje.
Środki w ramach RIT dla wszystkich pięciu subregionów Mazowsza wynoszą minimum 6 proc. całej kwoty przyznanej województwu na RPO WM 2014–20 (czyli co najmniej 130 mln euro). Trzeba też pamiętać, że poza RIT-em o wsparcie z UE będzie można się ubiegać jak dotychczas – w ramach otwartych konkursów.
Liderem RIT-u jest zawsze główne dla subregionu miasto. W tym przypadku władze Ciechanowa wraz z partnerami (władzami powiatów z tego subregionu) wypracowały propozycję projektu wiodącego. Dotyczy on poprawy spójności komunikacyjnej subregionu. W ramach ciechanowskiego RIT-u zaplanowano m.in. centrum logistyczne wraz z drogowo-kolejowym węzłem przesiadkowym w rejonie dworca PKP w Ciechanowie, węzeł przesiadkowy w Mławie, centrum przesiadkowe w Płońsku oraz kilkanaście inwestycji drogowych, w tym połączonych z siecią TENT-T.
W ramach planu działań RIT dla subregionu ciechanowskiego zgłoszono jeden duży zintegrowany projekt wiodący, złożony z dziesięciu przedsięwzięć. Łącznie wstępną pozytywną ocenę przeszło (wraz z projektami tzw. warunkowymi) ok. 80 proc. inwestycji, co w skali województwa jest bardzo dobrym wynikiem. Dzisiejsze spotkanie w Ciechanowie pozwoliło samorządowcom z całego subregionu przedyskutować ostateczny kształt RIT.
– Cieszę się, że polityka miejska UE przekłada się na priorytety mazowieckiego RPO. RIT-y, jako instrument wspomagający rozwój miast subregionalnych i ich otoczenia, świadczą o przemyślanym podejściu władz samorządu województwa do zrównoważonego rozwoju Mazowsza– dodaje prezydent Ciechanowa Waldemar Wardziński. Zwraca również uwagę na praktyczny wymiar planowanych inwestycji – Mam nadzieję, że dostaniemy dofinansowanie w ramach RIT, a mieszkańcy Ciechanowa zyskają nowoczesne centrum przesiadkowe przy dworcu PKP, z parkingami dla różnego typu pojazdów i ścieżkami rowerowymi oraz nową drogę, która bezpośrednio, biegnąc po obrzeżach miasta, połączy ul. Kasprzaka z Pułtuską – dodaje.
Zespoły robocze – Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego oraz Departamentu Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, oceniając ciechanowskie projekty, brały pod uwagę program bazowej i kompleksowej sieci transportowej – drogowej i kolejowej (TEN-T). Większość zgłoszonych w ramach RIT propozycji doczekało się pozytywnej oceny, są jednak również takie, które wymagają korekty – tak, aby strona unijna nie podważyła ich umieszczenia w RPO.
Ciechanów blisko zakończenia prac nad RIT-em
Zobacz również
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |