Prawie 500 razy w ciągu trzech tygodni przejeżdżali na czerwonym świetle kierowcy na skrzyżowaniach ulic Bogusławskiego Traugutta, Mostowej oraz ul. Traugutta i Witosa.
Ostrołęka jest kolejnym miastem zaliczanym do grona liderów w zakresie wdrażania innowacji mających na celu poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym w szczególności w zakresie ochrony zdrowia i życia uczestników ruchu drogowego.
W 2012 roku władze Miasta Ostrołęki nawiązały współpracę z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów w zakresie wdrażania nowoczesnych rozwiązań w obszarze Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Na wyżej wymienionych skrzyżowaniach zainstalowany został system Red Light. Obecnie jest on w fazie testów.
Tak wygląda widok z kamer rejestrujących ruch
System rejestruje i identyfikuje pojazdy wjeżdżające na skrzyżowanie po zmianie fazy sygnalizatora na czerwoną oraz sporządza dokumentację wykroczenia.
Dla każdego zidentyfikowanego przejazdu na czerwonym świetle system przygotowuje dokument opisujący wykroczenie, który zawiera:
- sekwencję zdjęć (wideo) z kamery poglądowej, obejmującej zasięgiem dany kierunek ruchu oraz sygnalizator świetlny z widoczną fazą,
- zdjęcia pojazdu z kamery pomiarowej, stanowiące podstawę do określenia numeru rejestracyjnego, typu i marki pojazdu,
- wyniki rozpoznania numeru rejestracyjnego
oraz szereg danych dodatkowych.
Każdy dokument zaopatrzony jest w sygnaturę czasową i podpisywany cyfrowo. Tak przygotowana dokumentacja stanowi dowód popełnienia wykroczenia i jest podstawą do wszczęcia postępowania egzekucyjnego przez jednostki do tego upoważnione.
Zaszyfrowane dane przekazywane są łączem telekomunikacyjnym do systemu centralnego, znajdującego się w Centrum Sterowania Ruchem UM. Format i sposób przekazywania danych uzależniony jest od wymagań nadrzędnych systemów przetwarzających dane (np. systemu mandatowania).
Rejestracją i analizą danych pomiarowych oraz ich transmisją do Straży Miejskiej steruje i zarządza generalnie system centralny, znajdujący się w Centrum Sterowania Ruchem UM.
W przeciągu 3 tygodniowego testowania na wskazanych skrzyżowaniach zarejestrowano około 500 wykroczeń, polegających na wjechaniu na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Należy w tym miejscu przypomnieć, że ta kategoria wykroczeń jest jedną z najbardziej niebezpiecznych i generujących największą ilość kolizji i wypadków, w których tracą życie zarówno piesi uczestnicy ruchu drogowego jak również osoby poruszające się pojazdami.
System po przeprowadzeniu testów, będzie stanowił doskonałe narzędzie prewencyjne, chroniące życie i zdrowie mieszkańców Ostrołęki w szczególności uczniów okolicznych szkół, ale także innych uczestników ruchu drogowego.
Niemniej istotnym elementem działania wskazanego systemy jest możliwość gromadzenia bieżących informacji na temat natężenia ruchu drogowego na terenie Ostrołęki. Dzięki innowacyjności wskazanego systemu można zmierzyć natężenie ruchu drogowego w rozbiciu analitycznym na pojazdy ciężarowe, osobowe, dostawcze.
Dzięki systemowi będzie można ustalić w jakich porach dnia i nocy natężenie ruchu jest największe i najmniejsze. System dokonuje analizy ruchu w rozróżnieniu na pojazdy zarejestrowane na terenie Polski i poza granicami naszego kraju. Ma również wiele innych możliwości, które pozwolą na rzetelną analizę ruchu na terenie Ostrołęki a także będą przydatne dla innych instytucji z naszego Miasta.