Płocki oddział ZUS wraz z podległymi jednostkami obsłużył w III kwartale ponad 162 tys. klientów. Tradycyjne formy kontaktu z administracją publiczną nadal cieszą się dużą popularnością, jednak już teraz większość spraw w ZUS możemy załatwić bez wychodzenia z domu.
Wizyta w urzędzie to wciąż najpopularniejsza forma kontaktu z administracją publiczną – w III kwartale w samym ostrołęckim ZUS obsłużono prawie 17 tys. osób. Przyzwyczajenie do tradycji widać także na przykładzie liczby pism i dokumentów, które wpływają do urzędu. W tym samym okresie kancelaria zarejestrowała bowiem niemal 20 tys. przychodzącej korespondencji, średnio około 6,5 tys. miesięcznie. Przedstawione statystyki mogą dziwić. Wszyscy mamy przecież bezpłatny dostęp do Platformy Usług Elektronicznych ZUS, dzięki której większość spraw możemy załatwić bez wychodzenia z domu.
Platforma Usług Elektronicznych ZUS
PUE to nic innego jak możliwość załatwienia spraw i uzyskania informacji na swój temat za pośrednictwem Internetu w wygodny, sprawny oraz bezpieczny sposób. Założenie konta trwa tylko chwilę. Można to zrobić osobiście w ZUS, ale także przez Internet. Korzystamy wtedy jednak z dodatkowej formy weryfikacji naszej tożsamości – podpisu kwalifikowanego, bezpłatnego profilu zaufanego ePUAP lub konta bankowości elektronicznej w wybranych bankach (podpisu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP potrzebujemy także do wysyłania dokumentów do ZUS). Kilka minut wystarczy więc, aby tak jak ponad 1,6 miliona Polaków cieszyć się pierwszym w Polsce kompleksowym e-urzędem. Co możemy zrobić za pomocą Platformy? Między innymi sprawdzimy, czy pracodawca odprowadza za nas składki lub przekonamy się, czy nasi bliscy zostali zgłoszeni do ubezpieczenia zdrowotnego. Możemy także wysyłać przez Internet wnioski i dokumenty. Z nowoczesnych rozwiązań najczęściej korzystają przedsiębiorcy. W III kwartale na terenie płockiego oddziału prawie 90% płatników zatrudniających do 5 ubezpieczonych złożyło deklaracje zgłoszeniowe i rozliczeniowe właśnie przez Internet. Więksi przedsiębiorcy mają obowiązek wysyłania dokumentów w formie elektronicznej, dlatego też w ich przypadku wskaźnik wynosi aż 100%.
Przyzwyczajenia Polaków
Niektórzy klienci wciąż opierają się przed korzystaniem z możliwości, które zapewnia e-administracja. Przyczyn być może należy doszukiwać się w obawach o popełnienie błędu przy wykonywaniu czynności technicznych. Ta pewnego rodzaju niechęć do nowoczesnych rozwiązań może także wynikać z przyzwyczajeń - spotkanie twarzą w twarz, cenione zwłaszcza przez osoby starsze, oraz zaufanie, jakim darzą urzędników, wpływa na postrzeganie wizyty w urzędzie jako najbezpieczniejszej i najbardziej komfortowej formy kontaktu. Inaczej jednak myślą osoby młodsze. Dla nich ważna jest oszczędność czasu. Dodatkowo większe obycie z komputerami sprawia, że są świadomi bezpieczeństwa, jakie zapewnia Internet. Pamiętajmy, że to właśnie e-administracja jest kierunkiem rozwoju funkcjonowania urzędów w Polsce. Tą samą drogą od lat kroczą inne gałęzie usług – zakupy online i bankowość internetowa są już tak powszechne, że przestajemy je postrzegać jako przełomowe. Zmiany, których jesteśmy świadkami, są więc nieuniknione. Należy zatem już teraz zacząć korzystać z możliwości, które są w zasięgu ręki - także w ZUS.
Zwyczaje urzędowe ostrołęczan
Wasze opinie
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Zobacz również
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |