Zakład Karny w Przytułach Starych odwiedzili uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych nr 4 im. Adama Chętnika w Ostrołęce. Wycieczka była połączona z wykładem na temat profilaktyki i prewencji związanej z przestępczością wśród młodzieży. Uczniowie poznali zawód funkcjonariusza Służby Więziennej od kuchni, czyli przyjrzeli się pracy m.in. wychowawcy i strażnika działu ochrony za więziennym murem. Przy okazji zapoznani zostali ze skutkami przestępstw, w ramach ogólnopolskiego programu edukacyjnego Służby Więziennej związanego z prewencją przestępczości wśród młodzieży - "W Służbie Prawu".
Podczas prelekcji uczniowie poznali odpowiedzi na takie pytania jak:
- czym jest prawo oraz jakie są jego główne rodzaje,
- czym wyróżnia się prawo karne i jakie ma funkcje,
- czym jest przestępstwo oraz jakie konsekwencje niesie za sobą,
- jak działa polski system więziennictwa,
- jakie konsekwencje niesie za sobą przestępczość wśród młodzieży,
- gdzie i jak uzyskać pomoc prawną.
"Chętnik" w służbie prawu
W pierwszym spotkaniu pilotażowego programu Służby Więziennej związanego z prewencją przestępstw wśród młodzieży, zorganizowanym przez Zakład Karny w Przytułach Starych wzięli udział uczniowie z "Chętnika". Mowa tu o uczniach III klas z Zespołu Szkół Zawodowych nr 4 im. Adama Chętnika w Ostrołęce. Gości przywitali i oprowadzili po terenie więzienia inspektorzy działu ochrony oraz przedstawiciele działu penitencjarnego.
Na początku uczniowie mogli zobaczyć z innej perspektywy rolę i zadania funkcjonariusza Służby Więziennej i przyjrzeć się trochę penitencjarnej „kuchni”. Zwiedzili stanowisko oddziałowego, funkcjonariusza dozorującego spacery osadzonych, cele mieszkalną, w tym celę zabezpieczającą i izolacyjną - która jest jedną z katalogu kar dla osadzonych, którzy nie podporządkowują się panującym w więzieniu zasadom. Ponadto dzięki uprzejmości przewodnika psa służbowego-specjalnego zobaczyli także umiejętności czworonożnego funkcjonariusza Nobla, związane z wykrywaniem narkotyków. Podczas spaceru po jednostce, towarzyszący funkcjonariusze opowiadali o pracy w swoich działach - pionie ochronnym oraz roli wychowawcy i psychologa - czyli dwóch największych i najważniejszych z punktu widzenia bezpieczeństwa jednostki działów.