eOstroleka.pl
Region,

Zatrudnianie pracowników w UK – co powinien wiedzieć Polski przedsiębiorca?

Zakładanie i rozwijanie firmy w Wielkiej Brytanii to marzenie polskich przedsiębiorców. Dynamiczny rynek i liczne możliwości biznesowe przyciągają setki polskich firm każdego roku. Wraz z rozwojem biznesu nadchodzi ten moment, w którym konieczne okazuje się zatrudnienie pracowników. To właśnie w tym czasie szczególnie ważne jest zrozumienie i przestrzeganie brytyjskich przepisów. Co w takim razie polski przedsiębiorca powinien wiedzieć o zatrudnianiu pracowników w Wielkiej Brytanii? 

Znajomość praw pracowniczych w UK to podstawa

Wielka Brytania ma rygorystyczne przepisy dotyczące praw pracowniczych. Polscy przedsiębiorcy muszą być zaznajomieni z brytyjskimi regulacjami, takimi jak płaca minimalna, czas pracy, urlopy, czy prawa związkowe. Oczywiście te znacząco różnią się od tych obowiązujących w naszym kraju. 

To właśnie na etapie zatrudniania pracowników w naszym biurze podatkowym dla Polaków w UK bardzo często pojawiają się osoby potrzebujące profesjonalnego wsparcia. I trudno się im dziwić, bo mają do wyboru albo zagłębiać się w brytyjskie przepisy na własną rękę, ryzykując niedopatrzenia, a co za tym idzie – także kary, albo skorzystać z pomocy księgowych, którzy z brytyjskim prawem pracują na co dzień. 

Najważniejsze kwestie, o których musi pamiętać polski przedsiębiorca w UK, to naszym zdaniem: 

 

  • Płaca minimalna – w Wielkiej Brytanii jest ona corocznie ustalana przez rząd. Zadaniem przedsiębiorców jest upewnienie się, że wynagrodzenie ich pracowników przekracza ustalony próg. Od 1 kwietnia 2023 godzina pracy w UK musi odpowiadać wynagrodzeniu minimum £10,42;
  • Czas pracy – brytyjskie prawo określa maksymalny czas pracy oraz minimalny okres odpoczynku między zmianami pracy;
  • Urlopy – pracownicy mają prawo m.in. do płatnych urlopów wypoczynkowych i urlopów macierzyńskich. Przedsiębiorcy muszą dbać o to, aby te prawa rzeczywiście były realizowane w wymiarze i na zasadach zgodnych z brytyjskim prawem.

Jakie podatki i składki będą obowiązywać przy zatrudnieniu pracowników w UK?

Prawo brytyjskie w dużym stopniu różni się od polskiego także pod kątem podatków i składek. To prawda, że jest bardziej przyjazne niż nasze polskie, błyskawicznie zmieniające się przepisy. Nie zmienia to jednak faktu, że na początku, gdy regulacje UK są dla przedsiębiorcy czymś zupełnie nowym, musi o podatkach wiele się nauczyć. A o jakich podatkach i składkach mowa? 

  • Podatek dochodowy – obecnie obowiązuje kilka progów podatkowych, co oznacza, że im wyższe dochody pracownika, tym wyższa będzie też stawka podatku dochodowego. Pracodawcy są zobowiązani do automatycznego potrącania podatku dochodowego od wynagrodzeń pracowników i przekazywania go do brytyjskiego urzędu skarbowego; 
  • National Insurance Contributions (NICs) – to składki społeczne, które finansują różne świadczenia, takie jak emerytury, opieka zdrowotna i zasiłki. Zarówno pracownik, jak i pracodawca muszą opłacać NICs. Składki te są obliczane na podstawie zarobków pracownika i stanowią istotny element kosztów zatrudnienia;
  • Podatek od wynagrodzeń pracodawcy – pracodawcy muszą również opłacać podatek od wynagrodzeń pracowników. To kolejny obowiązek podatkowy, który trzeba uwzględnić w kosztach zatrudnienia;
  • Real Time Information (RTI) – w Wielkiej Brytanii obowiązuje system, który wymaga od pracodawców regularnego przekazywania informacji na temat wynagrodzeń i składek społecznych pracowników do urzędu skarbowego. Jest to ważne narzędzie w kontrolowaniu i rozliczaniu podatków i składek.

 

A co z ubezpieczeniem pracowników zatrudnionych w UK?

W Wielkiej Brytanii istnieje obowiązek ubezpieczania pracowników od wypadków przy pracy. Pracodawcy muszą opłacać składki na ubezpieczenie pracowników i dostarczyć odpowiednie świadectwa ubezpieczenia.

Do tego dochodzi jeszcze Employer's Liability Insurance, które chroni pracodawców przed ewentualnymi roszczeniami pracowników w przypadku wypadków lub chorób zawodowych. To ważne zabezpieczenie, które pomaga w pokryciu ewentualnych kosztów prawnych i odszkodowań.

Jak widać, zatrudnianie pracowników w Wielkiej Brytanii to proces wymagający dokładnego zrozumienia brytyjskich przepisów i procedur. Przedsiębiorcy mogą zdobywać tę wiedzę na własną rękę. Istnieje jednak także drugie rozwiązanie: skorzystanie z profesjonalnej pomocy biura podatkowego, zaoszczędzenie czasu i nerwów związanych z niepewnością, czy wszystkie przepisy na pewno są przestrzegane. W ten sposób można uniknąć nietrafionych decyzji, które nieraz wiążą się z wysokimi karami, ale przede wszystkim zyskać przestrzeń do dalszego rozwijania swojego biznesu. 

Źródło: https://biuropodatkowe.co.uk/

Materiał zewnętrzny. 

 

Kalendarz imprez
listopad 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
 28  29  30  31  1 dk2 dk3
dk4 dk5 dk6 dk7 dk8 dk9 dk10
dk11 dk12 dk13 dk14 dk15 dk16 dk17
dk18 dk19 dk20 dk21 dk22 dk23 dk24
dk25 dk26 dk27 dk28 dk29 dk30  1
×