Od 1 stycznia 2024 r. weszły w życie przepisy, które wprowadzają świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnością. Będzie je przyznawać i wypłacać Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W związku z tym na salach obsługi klientów może pojawić się więcej osób, które będą chciały załatwić swoją sprawę. W ZUS jest możliwość zarezerwowania wizyty na konkretny dzień i godzinę. Spowoduje to szybkie załatwienie sprawy i unikniemy czekania w kolejce.
1 stycznia 2024 r. wejdą w życie przepisy, które wprowadzają świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnością. Będzie je przyznawać i wypłacać Zakład Ubezpieczeń Społecznych na podstawie decyzji wojewódzkiego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności (WZON). Po otrzymaniu decyzji WZON osoba z niepełnosprawnością będzie mogła złożyć do ZUS wniosek o wypłatę świadczenia.
Większość spraw w ZUS można załatwić bez konieczności wychodzenia z domu, jest również możliwość zarezerwowania wizyty w placówce na konkretną godzinę. W związku z tym zachęcamy do zarezerwowania wizyty w ZUS na konkretny dzień i godzinę. Spowoduje to szybkie załatwienie sprawy i unikniemy czekania w kolejce
- informuje Wojciech Ściwiarski, rzecznik prasowy ZUS w województwie mazowieckim.
E-wizyta to pierwsza możliwość. Nie trzeba przychodzić do ZUS, by załatwić swoje sprawy. Można w łatwy i bezpieczny sposób bez wychodzenia z domu spotkać się online z ekspertem ZUS. Wystarczy mieć dostęp do internetu, smartfon, tablet lub komputer z kamerką, głośnikiem i mikrofonem. Podczas wideorozmowy można załatwić większość swoich spraw związanych m.in. z emeryturami i rentami, prowadzeniem firmy, wypłatą zasiłków, potwierdzeniem profilu PUE, czy świadczeniami rodzinnymi jak np. 500+
- informuje rzecznik.
Z e-wizyty mogą również skorzystać osoby z polskim i zagranicznym stażem pracy, które chcą uzyskać informacje na temat emerytur i rent międzynarodowych. Pomyśleliśmy też o osobach starszych i takich, które wymagają szczególnej opieki. Mogą one skorzystać z e-wizyty w obecności członka rodziny, opiekuna faktycznego lub prawnego. Wystarczy podać jego dane przy rezerwacji e-wizyty .
Jeśli nie możemy skorzystać z umówionej wideorozmowy, trzeba pamiętać, aby ją anulować. W każdym momencie można odwołać umówioną e-wizytę. Wystarczy kliknąć link „Zrezygnuj z e-wizyty”, który znajduje się w wiadomości potwierdzającej rejestrację. Dzięki temu na taką rozmowę będzie mógł umówić się ktoś inny, kto potrzebuje informacji czy porady eksperta ZUS. Jeśli taka wizyta nie zostanie odwołana, to termin będzie cały czas zarezerwowany, chociaż nikt nie skorzysta e-wizyty
– dodaje rzecznik.
Jak umówić e-wizytę?
Aby skorzystać z e-wizyty, nie trzeba instalować żadnych aplikacji. Wystarczy mieć dostęp do internetu i sprzęt wyposażony w kamerkę i mikrofon np. smartfon, tablet czy komputer. Jeśli chcemy zarezerwować e-wizytę, należy wejść na stronę www.zus.pl, odszukać zakładkę e-wizyta i kliknąć link „Umów się na e-wizytę”. Następnie należy wybrać temat rozmowy i dogodny dla siebie dzień i godzinę wizyty. Jeśli podczas konsultacji rozmówca będzie chciał uzyskać informacje w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty.
Inne formy kontaktu
Osoby, które chciałyby na miejscu w placówce porozmawiać z ekspertem ZUS, mogą takie spotkanie umówić na konkretny dzień i godzinę przez PUE ZUS lub telefonicznie dzwoniąc pod konkretny numer telefonu. Numery telefonów do oddziałów znajdują się na stronie www.zus.pl.
Podczas rozmowy trzeba podać swoje dane – imię, nazwisko, PESEL lub serię i numer dokumentu tożsamości oraz numer telefonu kontaktowego. Należy również podać placówkę, w której ma się odbyć wizyta, sprawę, jaką chce się omówić z ekspertem ZUS, oraz wskazać dzień i godzinę wizyty. Następnie na podany podczas rozmowy numer telefonu przyjdzie wiadomość SMS z terminem oraz numerem rezerwacji wizyty. Zawiera on 10 cyfr, które należy wpisać na ekranie urządzenia do wydawania numerków w placówce ZUS
– informuje rzecznik.
Dotychczas z rezerwacji wizyty w placówce ZUS mogli skorzystać klienci, którzy mieli swoje konto na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Teraz można także zadzwonić i umówić się na spotkanie. W ten sposób wizytę zarezerwuje każdy, niezależnie od tego, czy ma już konto na PUE. Klient, który nie ma jeszcze konta na PUE, na wizytę może umówić się maksymalnie 6 dni przed jej terminem.
Więcej o rezerwacji wizyty w ZUS: https://www.zus.pl/o-zus/kontakt/zarezerwuj-wizyte