Miasto Ostrołęka chce prowadzić wspólną obsługę finansową i administracyjną kilku jednostkom organzacyjnym, jak również wspólną obsługę techniczną placówek oświatowych. Czy tak się stanie? Decyzja należy do radnych.
Zgodnia z ustawą o samorządzie gminnym, każda gmina może zapewnić wspólną obsługę, w szczególności administracyjną, finansową i organizacyjną oraz techniczną jednostkom organizacyjnym gminy zaliczanym do sektora finansów publicznych. Obsługa taka może być prowadzona zarówno przez urząd gminy jak też jej odrębną jednostkę organizacyjną.
Na najbliższej sesji rady miasta taka propozycja poddana zostanie pod głosowanie ostrołęckich radnych. Jakie jest uzasadnienie?
Zapewnienie na gruncie ww. przepisów wspólnej obsługi jest od jakiegoś czasu szeroko stosowaną praktyką przez wiele jednostek samorządu terytorialnego jako element polityki zmierzającej do bardziej racjonalnego i celowego gospodarowania środkami publicznymi. W przypadku miasta Ostrołęki przy takiej ilości jednostek organizacyjnych zapewnienie wspólnej obsługi finansowej i administracyjnej jest uzasadnione zarówno względami ekonomicznymi jak również organizacyjnymi. Dotychczas każda z ww. jednostek zapewnia taką obsługę we własnym zakresie, co przy obecnie bardzo wysokich wydatkach bieżących miasta nie jest rozwiązaniem racjonalnym. Pierwszym elementem reorganizacji obecnie funkcjonującego systemu jest zapewnienie przez Urząd Miasta Ostrołęki wspólnej obsługi finansowej i administracyjnej w zakresie prowadzenia rachunkowości jednostek obsługiwanych, prowadzenia spraw płacowych pracowników jednostek obsługiwanych, sporządzania sprawozdawczości finansowej, budżetowej w zakresie operacji finansowych i statystycznej jednostek obsługiwanych, prowadzenia rozliczeń z Urzędem Skarbowym, ZUS i innymi instytucjami w stosunku do miejskich jednostek organizacyjnych, zaliczanych do sektora finansów publicznych. Zakres obsługi poszerza się o nadzór oraz prowadzenie czynności konserwacyjnych i remontowych w szkołach i placówkach oświatowych.
Jak dodano, w przyszłości jest możliwe rozszerzenie planowanej reorganizacji.
- W perspektywie czasu nie wyklucza się objęcia ww. systemem rozliczeń innych jednostek organizacyjnych miasta a także rozszerzenia katalogu spraw, w których zakresie wspólna obsługa będzie prowadzona - czytamy w uzasadnieniu do projektu uchwały.
Których jednostek dotyczy projekt?
W przypadku tych jednostek wspólną obsługę administracyjną i finansową prowadzić może Urząd Miasta Ostrołęki:
1) Organizator Rodzinnej Pieczy Zastępczej w Ostrołęce, ul. Poznańska 34/36,
2) Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Ostrołęce, ul. gen. Tadeusza Kościuszki 24/26,
3) Placówka Pieczy Zastępczej „Korczakówka” w Ostrołęce, ul. Poznańska 34/36,
4) Placówka Pieczy Zastępczej „Korczakówka 2” w Ostrołęce, ul. gen. Ludwika Bogusławskiego 17,
5) Zespół Placówek Wsparcia Dziennego w Ostrołęce, ul. Poznańska 34/36,
6) Żłobek Miejski w Ostrołęce, ul. dr. Józefa Psarskiego 17.
W przypadku obsługi technicznej, uchwałą objęte zostać mająszkoły podstawowe, licea ogólnokształcące, zespoły szkół, przedszkola, placówki oświatowe czy "pozostałe placówki" (Korczakówki i żłobek).
Decyzja w tej sprawie podjęta zostanie podczas sesji rady miasta 28 października br.