Komisja Edukacji, Nauki i Szkolnictwa Wyższego jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu województwa mazowieckiego na 2022 rok, w zakresie działania komisji – wraz z trzema poprawkami radnych.
Radni zajęli się także wynikami rekrutacji na rok szkolny 2021/2022 do szkół i placówek, prowadzonych Samorząd Województwa Mazowieckiego.
10-procentowy wzrost wydatków na oświatę
Na realizację zadań z dziedziny oświaty w projekcie budżetu Mazowsza na rok przyszły zaplanowano wydatki w łącznej kwocie 321 mln zł, czyli o niemal 10 proc. więcej niż w budżecie na rok 2021.
Jak podkreśliła Małgorzata Więckowska, zastępca dyrektora departamentu Budżetu i Finansów w UMWM, najwięcej środków w obszarze działania komisji, w kwocie 233,5 mln zł, wydatkowanych zostanie na inwestycje i bieżące funkcjonowanie mazowieckich szkół, placówek oświatowo-wychowawczych i bibliotek pedagogicznych. Natomiast Departament Edukacji Publicznej i Sportu w UMWM odpowiadać będzie za wydatkowanie w sumie 83 mln zł, z przeznaczeniem m.in. na dwa projekty unijne w ramach RPO 2014–2020: „Zintegrowany rozwój szkolnictwa zawodowego” (38,7 mln zł) i „Mazowiecki program przygotowania szkół, nauczycieli i uczniów do nauczania zdalnego” (33,6 mln zł).
Poprawki zgłoszone przez radnych
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała trzy poprawki do projektu uchwały budżetowej, zgłoszone przez radnych:
- Krzysztofa Strzałkowskiego: zwiększyć środki o kwotę 5 mln zł, z przeznaczeniem na powołanie Medycznej Szkoły Policealnej w powiecie wołomińskim,
- przewodniczącego sejmiku Ludwika Rakowskiego: zwiększyć środki o kwotę 10 mln zł, z przeznaczeniem na dopłaty do zakupu przez jednostki samorządu terytorialnego z województwa mazowieckiego autobusów szkolnych,
- Artura Czaplińskiego: zwiększyć środki o kwotę 120 tys. zł, z przeznaczeniem na pomoc finansową w formie dotacji celowej dla powiatu płońskiego na zakup pomocy dydaktycznych na wyposażenie pracowni informatycznych Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Płońsku i Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Jońcu.
Udana rekrutacja do szkół i placówek
Informację w sprawie rekrutacji na rok szkolny 2021/2022 do szkół i placówek prowadzonych przez samorząd Mazowsza przedstawił radnym Mirosław Krusiewicz, dyrektor Departamentu Edukacji i Sportu w urzędzie marszałkowskim.
Samorząd Mazowsza jest organem prowadzącym dla 7 medycznych szkół policealnych działających samodzielnie: w Otwocku, Przasnyszu, Ciechanowie, Płocku, Mińsku Mazowieckim i w Warszawie oraz dla 4 medycznych szkół policealnych wchodzących w skład centrów kształcenia zawodowego i ustawicznego: w Warszawie, Radomiu, Siedlcach i Ostrołęce. W tych placówkach na ogólną liczbę 2515 słuchaczy, w tym roku rozpoczęło nauczanie 1579 słuchaczy.
Liczba słuchaczy przyjętych na I semestr stanowi w sumie ok. 63% wszystkich słuchaczy uczących się w policealnych szkołach medycznych. Największy nabór na I semestr roku szkolnego 2021/2022 odnotowały: Medyczna Szkoła Policealna w Siedlcach wchodząca w skład CKZiU w Siedlcach, Medyczna Szkoła Policealna w Otwocku oraz Medyczna Szkoła Policealna Nr 4 w Warszawie wchodząca w skład CKZiU w Warszawie i Medyczna Szkoła Policealna w Ciechanowie. Szkoły z największą liczbą słuchaczy, to: Medyczna Szkoła Policealna w Siedlcach wchodząca w skład CKZiU w Siedlcach oraz Medyczna Szkoła Policealna w Radomiu wchodząca w skład CKZiU w Radomiu.
Kierunki cieszące się największą popularnością wśród tegorocznych kandydatów do szkół to: technik usług kosmetycznych i technik masażysta. Wśród najmniej popularnych znalazły się asystentka stomatologiczna, terapeuta zajęciowy, asystent osoby niepełnosprawnej.
W 2021 r. w szkolnictwie branżowym dokonano zmian. W zawodzie opiekun medyczny wydłużono cykl nauczania, zniesiono możliwość kształcenia w formie zaocznej, zmieniono podstawę programową, odstąpiono od możliwości prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych w zakresie kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie. Pomimo wprowadzenia tych zmian naboru na kierunek opiekun medyczny dokonano w 8 szkołach na łączną liczbę 172 słuchaczy. W branży fryzjersko-kosmetycznej pojawił się nowy zawód – podolog. W 6 medycznych szkołach policealnych prowadzonych przez samorząd województwa we wrześniu uruchomiono kształcenie w tym zawodzie (łącznie zgłosiło się 112 słuchaczy).
Samorząd Województwa Mazowieckiego jest także organem prowadzącym dla Centrum Kształcenia Ustawicznego w Wyszkowie, czterech centrów kształcenia ustawicznego wchodzących w skład centrów kształcenia zawodowego i ustawicznego oraz Centrum Kształcenia Ustawicznego wchodzącego w skład Zespołu Szkół Drzewnych i Leśnych w Garbatce-Letnisku.
W centrach prowadzone są Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe (nieodpłatne), dwu lub trzysemestralne, na które prowadzi się nabór. Ukończenie KKZ wiąże się ze zdaniem egzaminu końcowego, nadającego kwalifikacje do pracy w danym zawodzie. W centrach prowadzone są także kursy umiejętności zawodowych, kursy kompetencji ogólnych oraz kursy umożliwiające uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Problemy do rozwiązania
Pomimo dobrego wyniku naboru dyrektorzy szkół ze wszystkich subregionów zgłaszają problem konkurencji ze strony szkolnictwa niepublicznego, oferującego z punktu widzenia słuchaczy, atrakcyjniejszy przebieg kształcenia, niestety często kosztem standardów nauczania. Poza szkołami niepublicznymi z ofertą naszych placówek konkurują ośrodki szkoleniowe oferujące różnego rodzaju kursy, często jednak nie dające pełnych kwalifikacji.
Kolejnym problem z którym borykają się szkoły zawodowe wszystkich szczebli jest pozyskanie wykwalifikowanej kadry do prowadzenia zajęć z przedmiotów zawodowych. Problemem jest wysokość zarobków. „Zawodowcy” poza branżą edukacyjną mogą liczyć na znacznie większe wynagrodzenia.
Departament Edukacji Publicznej i Sportu zamierza zobligować dyrektorów szkół i placówek do:
- zwiększania oferty edukacyjnej szkół policealnych (również o kierunki spoza branży medycznej), techników i szkół branżowych,
- popularyzacji kształcenia w formie kwalifikacyjnych kursów zawodowych (KKZ): przedstawienie oferty kursów i ich promocja w środowisku lokalnym,
- położenia nacisku na akcje promocyjne szkół poprzez udział w imprezach prozdrowotnych organizowanych przez środowiska lokalne, organizowanie akcji promujących zdrowie, współpracę ze szkołami ponadpodstawowymi, organizację konkursów dla młodzieży,
- nawiązania lepszej współpracy z urzędami pracy.