Niewydanie paragonu, pobieranie opłaty bez włączonego taksometru, niezdany egzamin z topografii miasta – to najczęstsze naruszenia ujawnione podczas kontroli organizowanych wspólnie przez urząd m.st. Warszawy, służby podległe wojewodzie mazowieckiemu oraz kontrolę skarbową. W pierwszym półroczu sprawdzono 1595 stołecznych przewoźników. Działania będą kontynuowane w kolejnych miesiącach. Po ulicach Warszawy jeździ obecnie 10 097 taksówek (dane na 30 czerwca br.).
"Zależy nam na jak najwyżej jakości usług taksówkarskich w stolicy. Wprawdzie problemy dotyczą marginalnej części rynku, jednak cierpi na tym wizerunek wszystkich. Dlatego już od kilku dobrych lat prowadzimy nasilone kontrole i współpracujemy w tym zakresie ze służbami podległymi wojewodzie oraz samymi taksówkarzami, eliminując wszelkie nieuczciwe praktyki" - mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Przedstawiciele: mazowieckiej inspekcji handlowej, inspekcji transportu drogowego, Urzędu Kontroli Skarbowej, straży miejskiej i policji odwiedzili miejsca, na które najczęściej skarżą się pasażerowie. Sprawdzano m.in. oznakowanie pojazdów (np. czy widoczna jest informacja o cenie), prawidłowość działania taksometrów oraz legalność prowadzenia działalności.
"Inspekcja transportu drogowego wykrywała m.in. przypadki wożenia pasażerów taksówkami, których właściciel ma licencję, ale kierującym była osoba bez wymaganego egzaminu. Częstym naruszeniem jest też świadczenie usług na innym terenie niż przewiduje pozwolenie. Zdarza się również, że samochód jest oznakowany jako taksówka, ale nie ma ważnej licencji" – powiedział Adam Bielakowski, zastępca Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.
W sumie w pierwszej połowie roku kontrolą objęto 1595 przewoźników. Wystawiono 405 mandatów na kwotę 44 tys. zł. za naruszenia: ustawy prawo o ruchu drogowym, ustawy o cenach oraz przepisów karno-skarbowych i przepisów prawa miejscowego. Urząd m. st. Warszawy wygasił 32 licencje, udzielił taksówkarzom 246 ostrzeżeń i wydał 46 decyzji cofających licencję. Oprócz tego wysłano do policji 12 „żądań ścigania” za bezprawne używanie barw i herbu m.st. Warszawy.
W wyniku zaplanowanych wspólnych działań kontrolnych pracowników ratusza z policją, wojewódzkim inspektoratem transportu drogowego, mazowiecką inspekcją handlową, Urzędem Kontroli Skarbowej i strażą miejską przeprowadzono 547 kontroli na drodze – stwierdzając 159 nieprawidłowości. Najczęstsze dotyczyły kierowania pojazdem przez kierowców, którzy nie zdali egzaminu z przepisów i topografii miasta (71 osób), nierejestrowania usługi na kasie fiskalnej (40 przypadków). Inspekcja handlowa stwierdziła 8 przypadków niewydania paragonów z kasy fiskalnej, a przewoźnicy 3 razy zawyżyli należność za usługę.
Wsiadając do taksówki warto zwrócić uwagę na:
prawidłowe oznakowanie taksówki, czyli żółto-czerwony pas (w barwach Warszawy) z numerem bocznym taksówki, pod którym powinien znajdować się herb m.st. Warszawy;
w górnym prawym rogu przedniej szyby samochodu powinna znajdować się naklejka z hologramem, numerem licencji taksówkarza oraz numerem rejestracyjnym pojazdu;
w lewym górnym rogu szyby tylnych prawych drzwi powinna znajdować się dwustronna tabliczka informująca po zewnętrznej stronie szyby o cenie za 1 km w I strefie taryfowej; rewers tabliczki, widziany z siedzenia pasażera, powinien zawierać taryfę opłat.
Zawsze należy zachować paragon za wykonany przejazd – w przypadku ewentualnych niezgodności jest on podstawą do późniejszych roszczeń.
Warszawa walczy z nieuczciwymi przewoźnikami taxi
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |