W II Liceum Ogólnokształcącym im. C. K. Norwida w Ostrołęce odbył się finał Szkolnego Turnieju Debat Oksfordzkich. Debatowali najlepsi z najlepszych w ćwierćfinałach i półfinałach. Temat był niezwykle poważny: ścierały się bowiem dwa poglądy dotyczące dołączenia Polski do strefy euro. Argumenty były niezwykle merytoryczne i widać było, że uczniowie są doskonale przygotowani do debatowania na tak poważny temat. Ale zwycięzcą mogła zostać tylko jedna drużyna.
Debata oksfordzka to rodzaj dyskusji, w której zdecydowanie zabronione jest obrażanie bądź wyśmiewanie mówców strony przeciwnej. Zadaniem debaty jest merytoryczna dyskusja nad tezą. Debatują przeciwnicy tezy oraz jej obrońcy. Debacie przewodniczy marszałek, który ma do pomocy sekretarza czuwającego nad czasem i kolejnością wypowiedzi. Jest to niezwykle cenny model spierania się na istotne tematy.
Finał szkolnego konkursu takich debat odbył się 15 czerwca 2022 r. w II Liceum Ogólnokształcącym w Ostrołęce. Temat niezwykle ważny - wprowadzenie waluty euro w Polsce.
Po stronie propozycji na stanowisku broniącym wprowadzenia waluty euro w Polsce stanęła drużyna z klasy 3BP. Z kolei stronę opozycji, broniącej zdania, że wprowadzenie euro w Polsce nie jest dobrym pomysłem, stanowiła reprezentacja klasy 3FP.
Uczniowie, którzy twierdzili, że przyjęcie euro nie jest dobrym rozwiązaniem, wskazywali, że polska gospodarka znajduje się w momencie pościgu za bogatszymi gospodarkami zachodnimi. Zaznaczali, że taka sytuacja mogłaby doprowadzić do kryzysów w sektorze małych przedsiębiorstw i wiązać się z ich upadkami. Podkreślali, że Polska przoduje w zakresie transportu samochodowego i w tej kwestii korzysta z różnicy walut, mogąc ponosić mniejsze koszty na terenie Polski. Mówili też o dencentralizacji i braku kontroli nad pieniądzem.
Z kolei zwolennicy wprowadzenia waluty euro w Polsce wskazywali, że wprowadzenie tego typu rozwiązania mogłoby być dobrym rozwiązaniem na przyszłość. Twierdzili, że obecnie nie jesteśmy przystąpić do strefy euro z powodu niespełnienia wszystkich warunków, ale warto podejmować o tym dyskusję i dążyć do takich rozwiązań, by być gotowym na przyjęcie europejskiej waluty. Ta drużyna sygnalizowała kwestię kryzysu ekonomicznego i w tym kontekście padł argument, że w takim okresie lepiej być przy walucie silniejszej od naszej złotówki.
Dyskusja była bardzo owocna i trzeba przyznać, że uczniowie dobrze się do niej przygotowali. Tym cięższe zadanie mieli jurorzy, a w tym gronie - oprócz nauczycieli - zasiedli również ostrołęccy prawnicy. Ostatecznie zwyciężyła drużyna propozycji opowiadająca się za wprowadzeniem euro w Polsce. Jurorzy uznali, że to właśnie ta drużyna przedstawiła lepszą argumentację od przeciwników.