W czwartek, 5 września rusza X edycja festiwalu teatralnego InQbator. Na kilka dni Ostrołęka stanie się swego rodzaju stolicą teatr ulicznego. Co w tym czasie będzie działo się w naszym mieście? Jest już dostępne tegoroczne wydanie „Ulicznicy”.
O wszystkich wydarzeniach, spektaklach i konkursach towarzyszących InQbatorowi przeczytacie też w okolicznościowej gazetce. „Ulicznica” dostępna jest w OCK, będzie także rozdawana podczas parady i w trakcie spektakli.
Poniżej publikujemy szczegółowy program InQbatora 2019 wraz z krótkim opisem każdego z wydarzeń czy spektakli.
CZWARTEK, 5 WRZEŚNIA:
18.30 – Parada (Pl. Bema – Scena przy DH Kupiec)
19.00 - Oficjalne otwarcie InQbatora (Scena przy DH Kupiec)
19.15 - ALICJA W KRAINIE CZARÓW, Ostrołęcka Scena Autorska (plac przy Scenie przy DH Kupiec)
Przygody Alicji są dość abstrakcyjne i nierealne, momentami balansują na krawędzi absurdu, tak że trudno je uchwycić, a jeszcze trudniej przełożyć na racjonalny język. Wszystkie to sprawia, że każda adaptacja filmowa czy teatralna to nie lada wyzwanie. Mamy do czynienia z bliższymi bądź dalszymi oryginałowi „wariacjami na temat”. Tylko od talentu adaptatora i reżysera zależy, co otrzymamy jako widzowie. Spektakl jest przede wszystkim zaproszeniem do wspólnego odkrywania świata wyobrażeń i wspólnego tworzenia owej niezwykłej krainy niesamowitych przygód. Można go również oglądać nieco inaczej - jako opowiadanie o wejściu we własną wyobraźnię i poszukiwaniu swojego miejsca w chaotycznym świecie. Wszystkim tym, którzy byli zaangażowani do stworzenia tego spektaklu zależało na tym, aby każdy z widzów odebrał tę historię po swojemu i znalazł w niej coś dla siebie, a najciekawsze jest to, że kraina wyobraźni jest niezwykle pojemna.
20.15 - MEDEA Wrocławski Teatr Pantomimy (scena główna OCK)
Kto się boi Medei? W przeciwieństwie do przeciętnej atenki Medea zamiast dbać o życie – odbiera je, zamiast tworzyć dom – niszczy ten, w którym jest podejmowana. Przesłanie jest takie: nie bądź jak Medea. Jednak, jak wiemy, teatr grecki tworzony był przez mężczyzn i w głównej mierze dla mężczyzn. Stąd też wniosek może być następujący: panowie opowiadali sobie samym historie na temat tego, jakie powinny być ich panie – te, które bierze się za żonę i te, które wychowuje się w swoich domach. Jak daleko jesteśmy od tej sytuacji dziś w Polsce w XXI wieku? Czy dalej wierzymy w czarownice ze Wschodu, które mordują własne dzieci w ramach zemsty na niewiernych mężach? Czy dalej trzeba bać się silnych, niezależnych kobiet? Czy Medea musi nas jeszcze straszyć? A może lepiej dalibyśmy jej spokój i pozwolili zejść ze sceny. Po to, by mogła wybrać sama dla siebie: czy poskromi smoka, czy pokroi składniki na grecką sałatkę.
21.30 ARKA Teatr Ósmego Dnia (parking przy ul. Prądzyńskiego)
Arka wciąż przypomina nam, że żyjemy w epoce uciekinierów, tułaczy i koczowników, którzy przemierzają kontynenty, ogrzewają dusze wspomnieniami duchowego czy etycznego, niebiańskiego czy geograficznego, prawdziwego czy urojonego domu. Jego symbolem w spektaklu jest wielki uskrzydlony statek – wielopoziomowa, ruchoma scena, kolejne wcielenia Arki Noego, która, gdy przymkniemy powieki, może przeobrazić się w łódź Eneasza, Mayflower czy skleconą z gumowych pontonów kubańską tratwę dryfującą ku wybrzeżom Florydy. Dla bohaterów spektaklu, wędrowców, jest na przemian domem, gdzie ożywają wspomnienia, świątynią, gdzie każdy zwraca się do swego Boga, miejscem święta, tańca i radości. Ożywiony obecnością aktorów, lśniący metalowymi żaglami, migotliwie zmieniający swój kształt w świetle reflektorów statek przesuwa się wśród publiczności, by w końcu rozwinąć purpurowe skrzydła i utrwalić na długo obraz niestrudzonych wędrowców ku ziemi obiecanej.
PIĄTEK, 6 WRZEŚNIA:
10.00 - CZARNE I BIAŁE Teatr pod Orzełkiem (scena kameralna OCK)
Poetycki spektakl dla dzieci utrzymany w stylu "Kabaretu Starszych Panów". Poeta Pan Czarny i Malarka Pani Biała tworzą książkę o czarno-białym miasteczku. Widzowie biorą udział w przygodach Czarnego i Białego Kota, Białego Niedźwiedzia, Fotografa, Sroki-kłamczuchy, Białego Kruka, Rodziny Tralalińskich, obserwują czarno-białe zjawiska z otaczającej nas rzeczywistości. Poznajemy perypetie mieszkańców miasteczka bawiąc się klasyką poezji dziecięcej.
20.00 - INQBATOR 2018 – wernisaż pokonkursowej wystawy fotograficznej (Hol OCK)
20.30 - ONCE Warszawskie Centrum Pantomimy
Tak więc narodziła się opowieść...To po prostu musiało się zdarzyć.
Dwoje ludzi zakochało się w sobie. Czując miłość, świat się przebudził lecz Ona i On poczuli się w tym świecie uwięzieni.
Odlecieli więc na kieszonkowej komecie, wznosząc się wyżej i wyżej wprost do gwiazd.
Ona ześlizgnęła się, a kiedy on chwycił ja za rękę, zniknęła w jego dłoni...
Zasnęli, a każde z nich bało się obudzić to drugie i tylko szeptali sobie sny nawzajem.
Od tej chwili ta opowieść wiedzie nas poprzez śmiech i łzy..od niezdarnego Amora, przez eleganckiego szatana, wymagającą śmierć aż do nieznanego końca.
„Pewnego razu...” jest dedykowane wiecznemu dziecku żyjącemu w każdym z nas.
22.00 - JA GORE Teatr AKT (parking przed OCK)
Żywioł ognia jest główną inspiracją widowiska Teatru Akt. Pierwotna, tajemnicza energia ognia jest kołem napędowym całego zdarzenia. Z jednej strony „rozpala” swych animatorów, z drugiej sama staje się plastyczną materią tworzącą różnorodne, przestrzenne obrazy. Ekspresyjny taniec, popisy akrobatyczne, muzyka oraz magia ognia łączą się w jedno, tworzą niezwykle plastyczny, czasem sentymentalny obraz i sprawiają, że widzowie stają się świadkami swoistego rytuału.
SOBOTA, 7 WRZEŚNIA:
16.30 - CZARNE I BIAŁE Teatr pod Orzełkiem (scena przy DH Kupiec)
Poetycki spektakl dla dzieci utrzymany w stylu "Kabaretu Starszych Panów". Poeta Pan Czarny i Malarka Pani Biała tworzą książkę o czarno-białym miasteczku. Widzowie biorą udział w przygodach Czarnego i Białego Kota, Białego Niedźwiedzia, Fotografa, Sroki-kłamczuchy, Białego Kruka, Rodziny Tralalińskich, obserwują czarno-białe zjawiska z otaczającej nas rzeczywistości. Poznajemy perypetie mieszkańców miasteczka bawiąc się klasyką poezji dziecięcej.
17.30 - W PEWNYM MIASTECZKU Teatr RĘKAWICZKA (plac przed sceną przy DH Kupiec)
W szarym, smutnym miasteczku, w którym dawno zapomniano czym jest radość i szczęście żyją zwykli, szarzy ludzie. Wiodą proste życie. Każdy zna swoje miejsce i sumiennie wykonuje obowiązki. Wierzy, że Powaga, Pobożność i Posłuszeństwo to wartości, które utrzymują świat w należytym porządku.
Pewnego dnia spokój mieszkańców burzy pojawienie się dziwnych wędrowców, ciągnących ze sobą wózek pełen kwiatów. Okazuje się, że kwiaty te mają niezwykłą moc. Ich zapach budzi ukryte pragnienia, zapomniane dawno marzenia i namiętności. Kolorowi przybysze demaskują porządnych obywateli miasteczka, śmieją się z ich powagi i za nic mają ustalony porządek. Pod wpływem ich czarów poważne nauczycielki pląsają niczym rusałki, sprzątaczka i jej pomocnik doświadczają romantycznej miłości, zaś skromne zakonnice odkrywają w sobie niespożyty temperament.
W końcu, aby przywrócić dawny ład i porządek do miasteczka wkracza wojsko. Radosna atmosfera ulatnia się niczym delikatny zapach kwiatów. Wydaje się, że terror i przemoc owładnęły miastem. Zniknęły radość i marzenia. Nietrwałe i delikatne kwiaty zostały skonfiskowane, a ich sprzedawcy aresztowani. Na szczęście to nie koniec tej historii. Okazuje się, że nawet serca z kamienia mogą zakwitnąć miłością. A w duszy ludzkiej kryją się niezwykłe pokłady dobra.
19.00 - EXIT Fundacja Artystyczna Perform (scena kameralna OCK)
EXIT to wyjście, odejście, zmiana. Nie jest ważne, dokąd te drzwi prowadzą. Ważne, że trzeba przez nie przejść. Patrzenie ku nowemu z powolnym pozostawianiem starego za sobą. Co zostaje za nami? „Przekleństwa niewinności”, „Wichrowe wzgórza” i „Spragnieni miłości”. Czasami to wyjście jest bolesne, traumatyczne i smutne, a czasami kojące i uwalniające. Każdy z twórców spektaklu zaznaczył w nim swoją osobistą historię końca. Teraz czas na widza. Czy także przeżywa taki czas? A może znajdzie w sobie odwagę aby ten czas rozpocząć. A może już jest to za nim… Wychodzenie, kończenie, EXIT.
Koncepcja, choreografia i wykonanie: Paulina Święcańska i Marek Klajda.
20.00 - MY/WY Krakowski Teatr Tańca (scena główna OCK)
Najnowszy spektakl Krakowskiego Teatru Tańca wyrasta z inspiracji polską techniką tańca współczesnego, spajającą polską tradycję ludową i przetwarzającą ją w specyficzny kod ruchowy.
Polska technika tańca współczesnego odzwierciedla polską mentalność, cechy psychofizyczne, historię i położenie geopolityczne. Wszystkie te elementy odnaleźć można w sposobie wykonywania ruchu, w artykulacji, w sposobie łączenia fraz i sekwencji w związki znaczeniowe. Istota polskiej techniki tańca współczesnego, twierdzi jej twórca Jacek Łumiński, tkwi głęboko w podłożu, na którym wyrósł folklor różnych regionów Polski: Podhala, Sądecczyzny, ziemi lubelskiej czy Kurpiów. W spektaklu, osadzonym w aktualnym kontekście społeczno - politycznym, wykorzystywane są tradycyjne pieśni ludowe, wykonywane częściowo na żywo. Ludowe inspiracje zarówno w warstwie muzycznej, jak i ruchowej przetworzone są we współczesną formę teatru tańca. Gęstniejące w ostatnim czasie nastroje społeczne posłużyły za punkt wyjścia do zastanawiania się nad specyfiką polskiej wspólnotowości. Twórcy spektaklu, zadają pytania, gdzie przebiega granica pomiędzy "za" i "przeciw", czy " tak" i "nie" to jedyne możliwe odpowiedzi na pytania/problemy stawiane przez lokalną i europejską rzeczywistość?
21.45 - GŁĘBIA teatr obrazu Leszka Mądzika (port rzeczny na Narwi)
Toń, do której zaglądamy, zaciekawia, wyzwala pragnienia zajrzenia do jej głębi. Niekiedy zamienia się w lustro, w którym się przeglądamy. Jednak ciekawość każe sięgnąć myślami co jest na dnie. Wydobywając na wierzch bagaż wspomnień, żywimy się nimi. Wypełniają one kolejne dni i lata. Splot teraźniejszości z przeszłością, po wydobyciu pokoju pamięci z dna, to nowy rozdział życia. Scenerią tych treści jest żywioł, jakim jest woda. To ona w spotkaniu z aktorem staje się ważnym elementem spektaklu. Napięcie i dramaturgię widowiska tworzą aktorzy Warszawskiego Centrum Pantomimy. Ich działania ujawnia światło będące podstawowym elementem przekazu. Światło zderzone z muzyką wykonywaną na żywo buduje całość projektu, wizualnego spektaklu plastycznego. Sprzymierzeńcem powstałych kadrów jest ciemność, z którą i w której rodzą się kolejne obrazy.
Scenariusz, reżyseria, scenografia: Leszek Mądzik
Występują aktorzy Warszawskiego Centrum Pantomimy
Wydarzenia towarzyszące:
2-4 IX Warsztaty teatru niewerbalnego/wizualnego – Bartłomiej Ostapczuk
3-5 IX Warsztaty krytyki teatralnej – Włodzimierz Neubart
3-5 IX Duża przerwa
Etiuda teatralna - Ostrołęcka Scena Autorska
Teatr Tańca - Zespół Tańca Współczesnego DE-EM
5-6 IX Konkurs na recenzję teatralną (dla młodzieży szkolnej)
5-7 IX Gra uliczna „Maska”
5-7 IX Konkurs fotograficzny INQBATOR 2019